Japonština (Jpop 2)
12.09.2001 19:37  -  Japonsko

Minule jsme si slíbili, že si povíme, proč jsou japonské písničky tak nějak jiné. Hurá do toho ^_^

Nástroji to asi není, ty se používají stejné (čímž samozřejmě netvrdím, Morning Musume že se v japonské muzice nemůžete setkat s nějakým tradičním nástrojem). Dokonce i ta hudba je vlastně skoro stejná - nějakých těch ryze japonských vzorů si asi hned tak nevšimnete. Ale co japonské písničky opravdu odlišuje, je japonština samotná. Už vás slyším, jak si právě teď říkáte: "To je toho! Copak to je nějaký problém všimnout si, že je něco nazpíváno dejme tomu v němčině?" Máte pravdu, není. Ale japonština se od ostatních jazyků liší několika důležitými drobnostmi.
Kupříkladu našinec je zvyklý, že v každém normálním indoevropském jazyce hiragana - aiueo je hodně z často používaných slov velmi krátkých. Ani nemusíme hned ukazovat na angličtinu, stačí si vzít taková zájmena. Myslíte, že v japonštině je to stejné? Co vás nemá! Takový japonský zpěvák se klidně bude několik vteřin trápit s tím, aby vám sdělil, že něco je "naše" (v extrémním případě by to mohlo být "watakušitači no koto no"), a zbytek věty pak dokončí třikrát tak rychle. Ale tohle je spíš zajímavý problém, co se stavby písní týká (a veršů a básní v japonštině vůbec), a v porovnání s kovářským kladivem takové váhy, jako že téměř každé slovo v japonštině končí na samohlásku, je docela zanedbatelný. Je to tak - japonština je jazyk slabičný. S jedinou výjimkou, kterou je písmeno n, všechny slabiky v japonštině končí na a, i, u, e nebo o. Ale pozor - není to zase až tak ideální, jak by si teď mohl leckdo myslet! Takové u, přestože je to samohláska, je neznělé. Dokonce i h je neznělé, když už o tom mluvíme (nesnažte si to představit, to se musí slyšet). A prozměnu zase to n dokáže zaznít občas pěkně zněle ^_^
Ti z vás, co mají nějaký ten hudební sluch, už asi začínají tušit, že poslouchat japonštinu by mohl být docela zajímavý zážitek. Na důkaz si dnes pustíme písničku "Ride on Shooting Star" od kapely The Pillows. Kdybyste se někdo pídil po originále, tak je k nalezení buď na stejnojmenném albu, anebo (což většině z vás asi řekne více) na soundtracku k seriálu "FuRiKuRi". Ale o tom také až někdy příště.