Pokémon 2: Síla jednotlivce
11.08.2001 07:01  -  Série/Pokémon

Recenze na druhý film k televiznímu seriálu Pokémon. Film se právě uvádí v českých kinech, takže vám tato recenze může napovědět, zda-li má smysl utrácet za lístky.

Pokémon 2: Síla jednotlivce (Pokémon The Movie 2000: The Power of One; Kunihiko YUYAMA / Michael HAIGNEY, Japonsko/USA 2000) uvádí diváka na Pomerančové ostrovy, o jejichž poloze uvnitř aktuálního světa Pokémonu není nic bližšího známo; patrně někam mezi Kanto a Johto. Jako film vycházející z řady pokémoního televizního seriálu (konkrétně The Orange Islands Episodes) kopíruje ve velké míře jeho formální složení i způsob narativní konstrukce. Známé postavy, Ash Ketchum, Misty a Tracey Sketchit, který dočasně zastupuje stoika Brocka, spolu se svými pokémony opět bojují pro dobrou věc. Na začátku filmu je v centru dění Slowking, strážící kamennou desku s legendou, okolo níž se celý film točí, ale první záběr po identifikačním titulku obrací divákovu pozornost na Ashe & co., plavící se po moři v Pomerančovém souostroví, což je obligátní úvod dílů televizní řady The Orange Islands Episodes. Nediegetický vypravěč zlehka naznačí, kudy se události budou ubírat, a největší dobrodružství Ashe Ketchuma může začít.

Disturb not the Harmony of Fire, Ice, and Lightning... lest these Titans wreak Destruction upon the World in which They clash. Naraci tedy táhne vpřed porušení rovnováhy mezi titány ohně, ledu a blesku, prezentovanými Moltresem, Articunem a Zapdosem. Bude-li harmonie porušena, nezastaví jejich boj svojí písní sám ani velký strážce moří; na zemi potom padne stín neštěstí, nebo, původně vyjádřeno, thus the Earth shall turn to Ash (smysl legendy pomůže doplnit také to, že "ash" kromě jasanu znamená také popel). Tvůrci filmu se při jeho realizaci nechali lehce inspirovat dějovým schématem horor-fantasy anime, kde smíšení rozdílných kultur, světů nebo druhů také nevede zrovna k dobrým koncům; po stránce narativní konvence, s ohledem na cílového diváka, snímek ovšem zachovává klasická hollywoodská pravidla. Děj je jasný, vysvětlitelný, plyne chronologicky, všechna proč mají svá proto. Takové uspořádání narace, podobně jako u televizního seriálu, umožňuje koncentrovat hlavní záměry, cíle a postupy k jejich úspěšnému dosažení do textů songů, které putují spolu se seriálem a filmy jako jejich soundtracky. Nejznámější tvoří vstupní intro seriálu (včetně populární pokémoní mantry Gotta Catch 'em All), ve filmu potom dokreslují děj nebo atmosféru situace. Divokou jízdu-pád pokémonů v předfilmu Pikachu's Rescue Mission, kdy se houf pokémonů v čele s Pikachu opět vydává zachraňovat nestabilního Togepiho, rytmicky lemuje Comin' to the Rescue od O-Town (In no time we'll be at your side / We're a team on a rollercoaster ride / Each one of us knows just what to do / Never gonna stop searching for you), titulní skladba soundtracku, balada Donny Summer The Power of One, mluví také jasně (The power of one begins with believing / It starts in the heart, then flows through the soul / And changes the world / Imagine how life will be when we stand in unity / Each of us holds the key to the power of one).

Samotný námět filmu je koncipován tak, aby z použitého stylu, který už tak příliš zřetelně nerozlišuje mezi zobrazováním reality a fantasie, vytěžil co nejvíc. Kde přestávají klasické výtvarné prostředky anime stačit, přijdou vhod trojrozměrné renderované modely a prostředí, s nimiž se nakonec pracovalo i v prvním filmu. Vizuálně působivé útoky a souboje titánů blesku, ledu a ohně, pojaté jako kreslené, se střídají s trojrozměrnou grafikou podmořské scenérie, létající pevnosti hlavního padoucha Jirudiana (jehož jméno za celý film nepadne ani jednou) a finálního destruktivního útoku strážce moře Lugie. Krajně vypjatá situace (představa, že by mohli ohrozit záchranu světa) dokonce pomůže Rake?ákům hned dvakrát překročit svoji pověstnou smůlu - vykonají hrdinský čin a ještě je přitom vidí spousta lidí, čehož následky rekapitulují na konci filmu. V čem ale kromě své formy Pokémon 2: Síla jednotlivce doslova překročil hranice vlastního fikčního světa, se týká prvotního kauzálního činitele celého příběhu. Je to sběratelská karta s Mew, popsaná runovým písmem; s ní Jirudian začínal a dostal se až k uvěznění titánu ohně a blesku. Ke konci filmu, kdy spolu s létající pevností padají i jeho ďábelské plány, zůstane Jirudianovi jenom jeho kartička s Mew. "Takhle to všechno začalo... a taky zase začne." Preskriptivní charakter tohoto prohlášení dává všem divákům v jejich aktuálním světě najevo, že ta kartička s Mew, popsaná runovým písmem, co dostali spolu se vstupenkou, dokáže člověka motivovat k nejrůznějším věcem.

Celkově vzato představuje Pokémon 2: Síla jednotlivce podobně jako první film extenzi dílů televizního seriálu, vizuálně strhující tři a půlkrát delší pokémoní akci; návštěva tohoto filmu asi nemá cenu alespoň bez základní znalosti pokémoního fikčního světa. I pokud nemáte k Pokémonu přístup jako Benny Yau, který film v IMDB příkladně okomentoval (http://us.imdb.com/Title?0257001), vyloženě vám nevadí nebo rádi experimentujete, pak byste si mohli dát říct.