MangaCZ Dnes je 21.4.2018, Registrovat...

Násilí, sex a magie - recenze Ninja Scroll
01.08.2001 14:00  -  Série/Ninja Scroll

Když se ve feudálním Japonsku objeví několik velice nesympatických, ale o to mocnějších démonů,  pak je jisté, že se objeví také někdo, kdo je bude chtít zastavit. A určitě to nebude jednoduché. Jenomže hrdinové jsou tu přece od toho, aby zvládali i ty nejtěžší situace. Včetně lásky.

KageroZačněme ale pěkně od začátku. Ticho jako před bouří. Po mostu jde chlapík v širokém klobouku a s mečem na zádech a zrovna se chystá posvačit za chodu. Jenomže další tři podivné existence si usmyslely, že mu zkříží cestu. Pochopitelně jde o prachy. Ale holt ne každý den musí být posvícení. Prostě dostanou nakládačku. Ten v tom širokém klobouku totiž není jen tak někdo. Je to hlavní hrdina skvělého japonského anime filmu s názvem Ninja Scroll. Jmenuje se Kibagami Jubei a ještě netuší do čeho se má brzo zaplést. V sázce je totiž nejen jeho život, ale i osud celého mýtického Japonska, krásně jedovatá ninja dívka Kagero a v neposlední řadě též někdo, kdo už tady dávno neměl být.

DakuonZkrátka, nudit se určitě nebudete. Ale pozor. I když v Ninja Scroll stříká občas krev ostošest, tak to nemusí nutně znamenat, že jde o průměrný animovaný akční film. Kdepak! Jeho tvůrce Yoshiaki Kawajiri si dal záležet na tom, aby jeho film obsahoval vše, co by dobrý fantasy příběh s mýtickými kořeny měl obsahovat. Nejde jen o boj dobra a zla, ale samozřejmě i o lásku, přátelství a sebeobětování. Démoni jsou ztělesněním toho, čeho se bojíme, našich vnitřních strachů a bolestí. Hlavní hrdinové zase představují to, čím bychom chtěli být, nebo alespoň lidi, které bychom určitě chtěli za přátele. Nechybí ani archetyp učitele, mentora, prostě někoho staršího a moudřejšího, někoho kdo povede hrdiny správným směrem. Zde je to mnich Dakuon, tajný vládní agent, který dobře ví, že sám na osm démonů z Kimonu a Šóguna Temnoty /Shogun of the Dark/ stačit nebude. Proto potřebuje Jubeie.

Tessai - napůl člověk, napůl skálaJak už jsem se zmínil na začátku, Kibagami Jubei není obyčejný obyvatel mýtického Japonska. Je to sice „jen“ potulný ninja, ale jako válečníkovi se mu může rovnat málokdo. Je téměř nepřekonatelným šermířem a dokáže využívat energii větru. Ovšem démoni z Kimonu jsou jeden horší než druhý. Mushizo ovládá vosy, Benisato zase hady. Tessai je zpola skála, Zakuro zase umí nezvyklé věci se střelným prachem. Utsutsu Mujuro je sice slepý, ale to mu kupodivu vůbec nebrání v jeho neskutečných šermířských schopnostech.  Pak tu máme Shijimu, který se rád ukrývá ve stínu a Yurimariho s jeho kovovým lankem nabitým elektřinou. A to jsem se ještě nezmínil o Gemmovi – hlavním záporákovi, který vlastní podezřelou jizvu na krku. A nad těmito démony ještě visí stín jisté tajemné postavy, která je v pozadí – Šóguna temnoty. Tudíž musíte sami uznat, že i tak skvělý bojovník jakým bezesporu Jubei je, by tohle určitě nezvládl. Naštěstí se ve filmu objeví i krásná ninja dívka Kagero, která přišla o své kolegy v potyčce s jedním z démonů a má se tedy za co mstít. Tahle holka je ale pěkně jedovatá, a to teď myslím doslova. Její polibek znamená jen jedno – smrt. Sama je ovšem  proti všem jedům imunní. Její další schopnost spočívá v tom, že umí  velmi dobře uspávat. No, a zkuste si něco začít s takovýmhle děvčetem. Hm. Jenže tohle by jste asi těžko vysvětlili Jubeiovi. Ale shrňme to: Jubei, Kagero a mentor Dakuon, to už je nějaká síla. Démoni se mají na co těšit. Vy ostatně také.

Jubei Síla příběhu tkví také v tom, že zde není všechno jen černé a bílé, tudíž je i přes všechnu magii dost realistický. Hlavní hrdina Jubei není zpočátku příliš ochotný nasazovat život pro dobro ostatních. Stařík Dakuon ho musí poněkud radikálně přesvědčit. O něm samotném ale též nemůžeme zrovna říct, že je to dobrák od kosti. Nejkladnější postavou je tedy Kagero. Taky mezi těmi zápornými se ale najde jedna postava, která krapet zamíchá kartami. Inu, nejsme v pohádce. Jsme v drsné východní fantasy, která se jen chvěje vnitřní dynamikou – a nejen souboje k ní přispívají. Vzplanutí mezi hlavními hrdiny, které je očekávané, se prolíná dějem celého filmu, a tělesné prokletí Kagero se nakonec stává pro Jubeie záchranou. I když… Ale to bych už prozradil příliš.

Snad ani nemusím říkat, že se mi Ninja Scroll líbil. Myslím, že z textu je to více než zřejmé. Sice nejsem nijak velký odborník na anime (zatím jsem viděl pouze 5 filmů), ale o to více jsem tímhle stylem nyní uchvácen. A Ninja Scroll k tomu přispěl velkou měrou.

Odkazy: