Recenze Pokémonu
26.07.2001 06:30  -  Série/Pokémon

Stará, ale kvalitní recenze ze stránek shinji.manga.cz od Pantheriho. Pokud toho o fenoménu Pokémonu mnoho nevíte, pak máte skvělou příležitost dozvědět se více.

Orientace ve fenoménu Pokémon je komplikovaná tím, že se pod stejnou hlavičkou skrývá nejen televizní seriál, ale také celovečerní filmy, komiksová řada a série sběratelské karetní hry (nemluvě o edicích her pro Gameboye, pro který byl Pokémon původně koncipován). Pokémoní postavičky se skutečně nejdříve proháněly po obrazovkách Gameboyů, a to díky japonskému programátorovi Satoshi Tajirimu. Ten se podle legendy nechal inspirovat pozemskou třídou hmyzu a spolu s kolegou Tsunekazu Ishiharou vytvořili pro Gameboy společnosti Nintendo hru nazvanou "Pocket Monster" - zkráceně tedy Pokémon, nebo ještě zkráceněji PM (díky čemuž se Nintendo teď topí v penězích plynoucích z licenčních poplatků). V čem je podstaZákladní postavou je rodák z Oblázkového města Ash Ketchum, jehož ambice si v žádném ohledu nezadají s jeho věkem či výškou: jednou bude Mistrem Pokémonu, nejlepším trenérem všech dob. Jako hlavní lidský hrdina Pokémonu Ash "often saves the day" (Will McDermott, šéfredaktor TopDecku), ale často se ocitá v situacích, kde by se (kromě svých Pokémonů, samozřejmě) neobešel bez pomoci svých dvou přátel, zrzky Misty a stoika Brocka. Ash je postava, která má díky svému impulzivnímu jednání (vy, kdo máte desetiletého bratra, víte, o čem je řeč) tendence posouvat narativní linii příběhu do nečekaných poloh, a podobně rychle, jak k těmto změnám dochází, dějí se další proměny vpravdě v opačném směru, a? už díky samotným Pokémonům, zásahu shůry nebo jiné libovolné příčině.

Misty v partě ztělesňuje prvek ratia. Protože dívky přece jen dospívají rychleji, snaží se Misty apelovat na takové Ashovy stránky, jako jsou svědomí nebo zodpovědnost, a plní tak úlohu otravné "I Told You So" starší sestry (vy, kdo máte starší sestru, víte, o čem je řeč). Jako každá mladá dáma má ovšem i Misty své drobné vrtochy, pro které je nevyčerpatelným zdrojem Ashova veselí. Misty se specializuje na lov a trénink vodních Pokémonů.

Brock, jehož nic nezbaví jeho bohorovného klidu tak spolehlivě jako setkání s hezkou slečnou, je v partě nejstarší. Díky své stoické povaze silně kontrastuje s oběma třeštícími dítky, kterým je ale vždy ochoten poskytnout některou ze svým cenných rad, když už začíná jít opravdu do tuhého. Navíc díky své neutralitě působí jako jednotící prvek mezi Ashem a Misty v případě, kdy by mělo dojít opravdu k vážnější úhoně kvůli neuspořádaným vztahům mezi nimi.

V televizním seriálu má své místo i Gary - vnuk profesora Oaky, hodného vědce, který svůj život zasvětil výzkumu Pokémonů a Ashovi na cestu věnoval jeho Pikachu. Gary je v seriálu vždycky o krok napřed před Ashem a jako důkazy o své převaze nechává na ukazatelích u křižovatek kousavé nápisy "Gary was here - Ash is loser," ze kterých Ash pokaždé div nevyletí z kůže.

Důležitými postavami jsou bezesporu Rake?áci a jejich proradný Pokémon Meowth. Vedle úlohy zla příliš hloupého na to, aby pro naše kamarády představovalo vážnější hrozbu, posilují Rake?áci vnitřní dynamiku seriálu na základě tvorby různých kontrastů s formálními očekáváními a zaběhanými vzorci. Vždy elegantní Jesse a James například nosí světlé stejnokroje, což není v souladu s obecným povědomím "temného" zla. Také celkové vyznění vnějškové prezentace sebe samých by spíše ukazovalo na dobrodružnou aristokratickou mládež, která patří mezi elitu prominentního záchranářského oddílu, ale tajně, aby mamá a papá nevěděli. Toto zdání mizí každým tradičně monumentálním nástupem na scénu a deklamací nesmrtelného sloganu o ochraně Země před velkou zhoubou, totiž láskou, krásou, štěstím a touhou. Osvěžujícím dojmem působí upozorňování na přechod do nediegetického filmového prostoru, kdy členové Rocket Teamu i s Meowthem vřískají, že "Rake?áci zase mizí ze scény," pokaždé když ztroskotá některý z rake?áckých ďábelských plánů (tj. velmi často). Není potom divu, že Rake?áci si kompenzují své frustrace terorizováním obyvatelstva nevinných měst, která mají náhodou po cestě.

Pokémoni jsou pochopitelně alfou a omegou pokémoní tvorby. Z dlouhodobějšího pozorování lze usoudit, že Pokémoni jsou jakákoli živočišná životní forma kromě lidí. Ash&Pikachu Doloženo je něco málo přes 150 různých pokémoních "forem", z nichž část tvoří různá stádia téhož druhu. Mediálně nejznámějším Pokémonem je puclík Pikachu, myší Pokémon sluníčkové barvy s dlouhými ušisky, tvářičkami jak jablíčky a bleskovitým ocasem. I přes své rozměry a váhu (40,5 cm délka a 6,5 kg váha) cestuje nejraději na Ashově kšiltovce. Ostatní Pokémoni cestují uzavřeni v podobě energie ve svých Pokéballech, odkud bývají vyvolání formulí ", volím si tebe!" Pikachu disponuje různými druhy útoků ve formě elektrických výbojů a může se pomocí kouzelného Hromového kamene vyvinout v Raichu, což Ashův Pikachu odmítl, když byl přímo vyzván, aby se sám rozhodl. Pokémoni jako takoví se dají dále dělit na létající, vodní, ohnivé, elektrické a podobně, ale podrobnější klasifikace není v současné chvíli zase až tak důležitá.

Unikátní vlastností většiny Pokémonů je jejich hlasový projev - každý Pokémon umí vyslovit pouze ty slabiky, které tvoří jeho druhové jméno, a tak se vlastně i identifikuje. Zdá se, že interní mezipokémoní komunikace nenaráží na větší překážky (takže dialog například mezi Pikachu a Charmanderem se může rozvíjet "Pikachu?" "Char, char, charmender!" "Pi? Pi, pikachu pi?" "Chamander, char!"), zato komunikace ve směru Pokémon - člověk už je složitější. Pokémoni si tu musí vypomáhat různou pantomimou, posunky a improvizovanými tanečky. Lidské řeči rozumí Pokémoni dokonale, otázkou zůstává, motivuje-li je sdělená informace natolik, aby se zrodila nějaká akce v jakémkoli smyslu. Výjimkou potvrzující pravidlo je v tomto ohledu rake?ácký Meowth, který mluvené lidské slovo zvládá, a může tak sloužit jako univerzální tlumočník z pokémonštiny. Další důležitým pokémoním rysem je samotný fyzický vzhled. Dílem proto, že Pokémon je manga a dílem proto, že je určen převážně mladším divákům, se většina Pokémonů nedá nazvat jinak než "roztomilí". Velice povedené jsou různé deriváty kočkovitých a psovitých šelem (Growlithe, Vulpix, Ninetails, Flareon, Eevee a podobní), naopak různě duhově zbarvení koníci a lá My Little Pony už jsou přece jen trošku moc.

Tajemství povahových vlastností Pokémonů se poodkrylo v televizním seriálu v díle Ostrov obřích Pokémonů, kdy Koffing a Ekans - Pokémoni "zlých" Rake?áků - Meowthovi oznámili, že žádný Pokémon není ve své podstatě zlý. Toto zjištění koresponduje s ničivými útoky mas vodních Pokémonů na lidská obydlí v díle Tentacool a Tentacruel, které byly ovšem následkem expanzivní lidské politiky neberoucí zřetel na život v oceánu. To je zároveň zřejmý důkaz lineárního členění narace a důsledného dodržování kauzality, což nepřekvapí vzhledem k mainstreamovému charakteru pokémoní filmové tvorby a jejího zaměření na mladší věkové skupiny. Dá se dokonce říci, že výchozí klasická hollywoodská narativní koncepce je zcela opodstatněná, protože bychom se jenom těžko mohli probojovat k pokémonímu mistrovství (Gotta Catch ´Em All!) nebo zachránit svět bez uzavření kauzálního řetězce a všech formalit, které k tomu náleží. Pokémon je vlastně jeden velký báječný stroj na výrobu kauzality, všechno do sebe zapadá jak ozubená kolečka, minuta po minutě, díl po dílu. A tvůrci přesně ví, které z nepřeberných prostředkům majících k dispozici použít, aby zabrnkali percipientovi na tu správnou strunu.

Všechno výše uvedené má za následek skutečnost, že se na Pokémon dívá příjemně. Divák nemusí nijak zvláš? zapojovat mozek, a není přitom odkázán na bezhlavou akci ani na rozvleklé pasáže líčící nádheru krajiny. K hlavní stimulaci divákovy pozornosti slouží, jak jinak, pokémoní souboje. Tyto dynamické sekvence bývají většinou pojednány značně velkolepě, využívajíce oboustranně formální výtvarné manga prostředky a zaběhané poučky o dynamizaci obrazu. Zvuková, nebo spíš hudební stránka, aspoň u pokémoního seriálu, se dá označit za lepší průměr. Hudba nijak zvláš? nevyčnívá nad obraz a lze říci, že pokud pomáhá při sledování příběhu tak, že ji nevnímáme, pokud na ni přímo nečíháme, potom se jí dá vytknout snad jen nedostatek invence, což je v dnešní době už jen stěží splnitelný požadavek. Seriál je uváděn vstupní znělkou či intrem, které se mění s každou novou řadou seriálu. Jedná se standardizované "minuta vteřina" sestřihy z různých dílů řady (původní japonské jsou více než dvakrát delší), stylově zakončené identifikací seriálu (tedy Pokémon, gotta catch ´em all). Zajímavé jsou sekvence z intra uvozující druhou řadu, kde se setkáváme s některými postavami a Pokémony vyvedenými v trojrozměrných renderovaných modelech a střapatým Garyho Pikachu. Zásadní stylovou změnou prošel úvodní pokémoní song, který se z jisté formy hurárocku změnil na agresivní taneční sound ve stylu Brintey Spears nebo ´N Sync. Jistě by se daly najít ještě další zajímavé skutečnosti, ale věnujme ještě trochu místa alespoň krátkým zmínkám o celovečerní filmové pokémoní tvorbě.

Bylo by asi nezodpovědné nepokusit se vydělat další penízky na něčem, co se dočkalo takto fenomenálního ohlasu. Světlo světa spatřily zatím tři celovečerní filmy sledující osudy našich známých, a to poprvé v Japonsku v letech 1998, 1999 a 2000. Ve Spojených státech se Pokémon: The First Movie (Mewtwo Strikes Back) dočkal premiéry v roce ´99. Režie se ujal Kunihiko Yuyama a produkce Norman Grossfeld. Příběhová linie sleduje jednak počínání jednoho z nejvzácnějších pokémonů Mewtwoa, který byl vyklonován v laboratořích s pomocí genetického materiálu pokémona Mew a začal přímo ohrožovat existenci Země, jednak Ashe a jeho přátele, kteří mají tím pádem plné ruce práce. O rok později ve Státech debutuje Pokémon: The Movie 2000, Pokémon: The Movie 2000režie Kunihiko Yuyama a Michael Haigney, produkce Choji Yoshikawa, Norman Grossfield a Tomoyuki Igarashi. Nejedná se zase o nic menšího než záchranu světa kvůli nezodpovědnému chování ze strany Zla, které z hlubin moře vyvolalo mořskou pokémoní příšeru Lugiu a patrně nehodlá při využívání její síly brát ohled na okolí. Vypadá to, že stereotypu záchrany světa jako hlavního cíle se vyhnul třetí celovečerní film Pokémon: Lord of the Unknown Tower, Pokémon: Lord of the Unknown Towerkterý si pohrává spíše s obecnějšími pojmy a paradoxy. Ash by měl být uvězněn v jisté věži, kde jsou lidé uměle udržováni ve stavu spokojenosti a veselí, nicméně nemohou tuto věž opustit. Film měl světovou premiéru v Japonsku v polovině roku 1999. O těchto filmech nelze zatím říci nic bližšího, protože Pokémon: Mewtwo Strikes Back by měl mít v České republice uveden do distribuce v polovině roku 2001, takže jsme zatím odkázáni převážně na informace z Netu. Ashe Ketchuma v amerických verzích dabovala Veronica Taylorová, což potvrzuje běžnou praxi, kdy jsou chlapecké postavy animovaných filmů a seriálů mluveny ženami, u kterých nejsou hlasové kvality až tak náchylné ke změnám. V české mutaci televizního seriálu se Ashovy role s přehledem zhostil Radek Škvor podle tradice českého dabingu, kdy jsou i tyto figury většinou mluveny mužskými herci (např. Dejdarův Bart Simpson).

O čem se chci ještě na závěr zmínit, je úžasná vazba Pokémonu do naší reality. Píší o něm časopisy, u kterých bychom to nečekali, můžeme hrát nebo sbírat pokémoní karty, na zeď si můžeme pověsit pokémoní plakát a videokazety s díly televizního seriálu uložíme do Pikachu batůžku. Bylo by příliš pohodlné a nedůsledné odsoudit Pokémon jako řemeslně zvládnutou práci bez hlubších rovin a souvislostí. Navíc by to nebyla pravda. Kdo ještě nezapomněl vnímat a vidět za objekty a slovy něco víc, než co jsme si zvykli za nimi vidět, neměl by nechat Pokémon kolem sebe proběhnout bez povšimnutí. Vřele mu to doporučuju.