MangaCZ Dnes je 22.7.2018, Registrovat...

Japonský cyberpunk za anglické peníze -- recenze Ghost in the Shell
15.07.2001 23:46  -  Série/Kokaku Kidotai

Scenerie futuristického města se nám pomalu mění před očima, lidé a dopravní prostředky proudí deštěm smáčenými ulicemi; do toho hraje podmanivá hudba. Jestli vám to připomíná Blade Runnera, tak jste na správné cestě. Pokud se Ghost In The Shell dá vůbec k něčemu přirovnat, tak je to právě filozofické noir sci-fi Ridleyho Scotta.

Hlavní problém s Ghost In The Shell jsou věci, které můžete o filmu najít na internetu - obrázky, music videa a hlavně trailer. Ze všech těchto věcí dostanete dojem, že Ghost In The Shell je akční film. Například trailer tvůrci sestříhali z několika málo akčních scén, které ve filmu najdete, a udělali tak stejnou chybu jako lidé od psychologického sci-fi Gattaca. Diváci jsou nažhaveni na razantní akci a málokdo je pak ochotný vychutnávat si filozofické úvahy a již zmíněné scény z města budoucnosti. Jestli je nutné Ghost In The Shell nějak zařadit, pak bych jej označil za cyberpunkový thriller. Policistka-cyborg pro zvláštní operace Motoko a její hardwarem vylepšený lidský kolega Bateau pátrají po hackerovi, který je schopen ovládat "mysl" cyborgů. Stejně jako v případě Blade Runnera slouží příběh k navození správné atmosféry ke kladení základních otázek o lidském životě, vzpomínkách a lidství. Tyto většinou vyplývají ze zobrazených scén (např. rozstřílený strom života) a z častých dialogů hlavních postav. Postupně se hlavní příběh dostává na vedlejší kolej a divák spíše sleduje postavy a jejich prapodivné, pouze naznačené vztahy. Přitom všechno spěje ke grandióznímu finále vyzdvihujícímu duši a mysl vysoko nad tělesnost.

Scenárista Kazunori Itó vytvořil na motivech stejnojmenného manga Masamune Shirowa dokonale propracovaný příběh evokující množství myšlenek. A je bezpochyby jeho zásluhou, že Ghost In The Shell neskončil jako akční film. Režisér Mamoru Oshii pak na tomto základě vytvořil obrazově perfektní film. Další věc společná s Blade Runnerem je nádherná symbióza obrazu a hudby. Například několikaminutové scény, kdy "kamera projíždí městem" a do toho slyšíme naprosto dokonalou hudbu Kenji Kawaie, by vůbec nemusely ve filmu být, protože se v nich nic neděje. Jenže je v nich nepopsatelné kouzlo a krása, které film dotváří v opravdový skvost mezi anime. Animace samotná je tak dokonalá, že mnohdy nevěříte svým očím. Dovolím si říci, že je vůbec nejlepší, jakou jsem v neuměleckém animovaném filmu viděl. Pochvala patří hlavně vedoucímu výpravy Takashi Watabemu, z jehož dílny právě pochází scenerie města budoucnosti. Kenji Kawai a jeho hudba zde již byli zmíněni, ale na dokonalých věcech by se nemělo šetřit slovy. Hudba prostě dokonale sedí ke každé scéně stejně jako Vangelisova podmanivá a teskná elektronika k Blade Runnerovi, Straussův valčík ke kosmickému baletu ve 2001: vesmírná odyssea a nebo Morriconeho zvuky a kytara ve westernech Sergia Leoneho.

Možná jste z předchozích řádků nabyli dojmu, že Ghost In The Shell je vydařený remake Blade Runnera. To v žádném případě. Na to jsou oba filmy hodně odlišné a hlavně remake je vždy horší než originál. V tomto případě je Ghost In The Shell minimálně stejně dobrý jako jeho americký "bratříček". V čem se oba filmy liší, jsou hlavně otázky, které z nich vyplývají. Zatímco Blade Runner rozvíjí myšlenky o lidství a jeho definici, Ghost In The Shell uvažuje vedle toho ještě o myšlení a paměti schopných přežívat bez tělesnosti, tudíž bez smrtelnosti a snaží se definovat život za jeho fyzickými projevy.

V dnešní době již Ghost In The Shell právem užívá přívlastku kultovní film a společně s Akirou jsou jedinými anime známými i mezi lidmi, kteří se o japonský film a animovanou tvorbu nezajímají. Nehledě na to byl také ve většině zemí světa (ano, vyjma ČR) uveden v kinech a na videu. I přes jeho "profláklost" byste Ghost In The Shell měli vidět. Kdo ho jednou shlédne, ten se k němu bude vždy rád vracet.