Historie
10.04.2009 08:00  -  Série/Historie

V dávném starověku spolu Makedonie a Athény léta bojovaly o nadvládu nad Řeckem. Otroctví bylo tehdy na denním pořádku. Byla to doba mocných válečníků, moudrých filozofů a geniálních vojevůdců. V té době se zrodil jeden z největších stratégů vůbec – není řeč o Alexandru Velikém, ale o Eumenovi z Kardie…

Historie začala vycházet roku 2004 a v době psaní této recenze čítá na 5 svazků, takže se jedná o relativně mladou sérii. Má ji na svědomí Hitoši Iwaaki, známý pro svou oceněnou mangu Kiseijuu (v angličtině vydáváno jako Parasyte). Žánrově, jak už název a úvodní text napovídá, lze Historii zařadit mezi historická dramata z období Alexandra Velikého. Pokud náhodou není tento žánr podle vašeho gusta, nelámejte hned nad touto mangou hůl a zkuste ještě chvíli pokračovat ve čtení…
Příběh vypráví o Eumenovi z Kardie, mladíkovi, který se již ve velmi mladém věku stává osobním sekretářem Filippa Makedonského a následně pak i jeho syna Alexandra. Ale tato informace je v zásadě jen taková zajímavost navíc. Příběh začíná seznámením s hlavním hrdinou, který na první pohled vyniká svou… raději než „inteligencí“ bych volil „přemýšlivostí“. Autor nás nezasype informacemi o dané době, které si před samotným kreslením načetl. Zmíní tu pouze pár drobností, aby se navodila ta pravá atmosféra. Celkově je vše předkládáno velmi jednoduše a tak, aby se manga četla dobře jak lidem znalým, tak i laikům. Teď si dost možná říkáte, historické drama… to musí být nuda. Veliký omyl! Autor je vskutku velmi zkušený vypravěč a vzhledem k tomu, že se toho o Eumenově mládí moc neví, má autor velký prostor pro použití vlastní fantazie. A věřte mi, stojí to za to. Předkládaný příběh je precizní ukázkou silného dramatu s propracovanými charaktery, skvělé akce, výpravy a nechybí ani trocha té romance. Pokud máte navíc zálibu v historii, obzvláště období starověkého Řecka, můžete si přidat další bonusové body.
Co se kresby týká, Iwaaki se drží svého osobitého stylu. Historie je kreslena jednoduše a detailně. Autorovy zkušenosti jsou patrné. Nesetkáme se tu s něčím, jako jsou davové charaktery. Všechny postavy vypadají rozdílně a mají svou vlastní osobitou řeč těla. Co víc, autor dokáže každému vtisknout emoce tak věrně, že v jistých scénách člověka dovede až zamrazit. Za zmínku také stojí, že narozdíl od předchozích prací, kde byl autor kritizován za to, že postavy působí i v akčních scénách příliš „staticky“, zde došlo k velkému zlepšení. A co je v tomto případě důležité, vykreslení dobové atmosféry se povedlo rovněž na jedničku. V kombinaci s vypravěčským umem si čtenář přijde, jako kdyby sledoval cestu samotného Oddyssea…
Jak jsem již psal, hlavnímu hrdinovi to myslí. Není to takový ten typický vyumělkovaný „manga génius“, jehož plány jsou naprosto úžasné a skvělé a jako zázrakem se nerozsypou jako domeček z karet, jak by tomu ve skutečném světě asi bylo. Tady se to má jinak. Eumenés je chytrý, ale stejně jako běžný člověk nestíhá vymýšlet zázračná řešení a dělá chyby. A když už něco „zázračného“ vymyslí, je to uvěřitelné a i náročnější divák zpětně odkýve, že tak by to asi mohlo proběhnout i bez extrémního štěstí na straně hlavního hrdiny. Učí se životem jako každý z nás, a díky tomu není těžké se s ním sem tam ztotožnit. I ostatní důležité postavy jsou zajímavě ztvárněné (jak skutečné, tak fiktivní) a nikdo nepůsobí vyloženě nesympaticky.
Příběh jako takový začíná Eumenovou cestou do domoviny. Cestu mu ale zkříží nečekaný nepřítel, obrovská makedonská armáda… Je zbytečné prozrazovat víc, nejde tak o to, co přesně se děje, ale jak je nám to podáváno. Příběhu nechybí nic, je zajímavý, napínavý, originální a dovede překvapit. Neříkám, že se jedná o mangu pro každého, ale milovníci dobrých příběhů by se nudit rozhodně neměli. Znovučitelnost je slušná, ne tak jako u Urasawových děl, ale o to lépe se to čte napoprvé… Když přemýšlím nad tím, co bych vytkl, tak snad jen opravdu pomalé vydávání. Čekání na nový svazek zabere v průměru něco přes rok.
Na závěr si dovolím vlastní zhodnocení. Z textu je jistě patrné, že jsem fanouškem této série, ale přesto zdůrazňuji, že jsem se snažil být veskrze objektivní. Mohl jsem Historii popsat pouhými dvěma slovy, ale stěží by mě někdo z vás čtenářů bral vážně. Nakonec si to ale stejně neodpustím. Z mého pohledu se jedná o nefalšované „mistrovské dílo“.