MangaCZ Dnes je 19.1.2018, Registrovat...

Nebe nad Červenou řekou
16.09.2008 07:00  -  Série

Mícháním vzdálených žánrů si na sebe autor vždy plete nebezpečný bič. Jednak je obtížné správně jednotlivé složky vybalancovat, aby nepůsobily vzájemně rušivě, ale i pokud se to podaří, je otázka, jak na to budou čtenáři reagovat.

Čie Šinohaře se však mangou Sora wa Akai Kawa no Hotori (Nebe nad Červenou řekou) povedl husarský kousek, nebo? harmonicky sloučila dobrodružně-historický příběh s klasickou romantickou šódžo, aniž by motivace a rozhodnutí postav diktované požadavky dívčí červené knihovny působily hloupě v dobrodružném aspektu. Obě složky se naopak příkladně posilují, když reálná ohrožení a dopady chybných tahů dávají pevnou půdu melodramatu, které se ale vždy drží v uctivé vzdálenosti od hranice mýdlinkové opery. Animozity a sympatie vedoucí ke konfliktům podle pravidel romantické mangy jsou vždy bravurně rozehrány ve smrtelné politické intriky, při nichž je rozhodující akční zdatnost hrdinů.
Yuri a MursiliA ta je nemalá, nebo? hlavní hrdinka Yuri, japonská školačka přenesená do starověkého chetitského království, je považována za vtělení bohyně války Ištar. Kromě máchání mečem a dobrým srdcem se vyznačuje i základním taktickým uvažováním, přičemž tyto její vlastnosti pěkně ilustrují výše zmíněnou syntézu jednotlivých složek - kmotřička Romance trvá na krásném princi, takže Yuri musí být obratná a bystrá, aby přežila intriky u královského dvora. Kmotřička Akce se zase neobejde bez nebezpečných a téměř jistou smrtí hrozících situací. Z takových lapálií vybruslí Yuri díky charismatu a dobrému srdci licencovanými od Romance, čímž se autorka šikovně vyhýbá nutnosti stupňovat nebezpečnost protivníků, typickému a poněkud tupému instrumentu akční mangy pro zachování pocitu ohrožení hrdiny. Vyvoleným hrdinky je princ a posléze král Mursili, historická postava, za jejíž vlády Chetité dosáhli vrcholu svého rozkvětu. Jeho výběrem Šinohara opět boduje na celé čáře, nebo? je ideálním princem, který si nejprve musí zjednat respekt silou, aby posléze uzavřel a dodržoval se svými sousedy mír. Navíc chetitský stát byl jakousi konstituční monarchií a jeho právo bylo mnohem méně kruté, než bylo v kraji zvykem. To bezvadně podporuje určitou romantickou patetičnost boje za lepší svět, kterou se ospravdlňují všechna ta válečná dobrodružství, která Mursili s Yuri podstupují, aniž by to bylo v rozporu s historickým pozadím. Šinohara má vůbec k chetitským dějinám respekt - nijak neohýbá historii podle potřeb příběhu, naopak všechny významné události se odehrávají v souladu se známými fakty.
YuriVedlejšími postavami Šinohara rozhodně nešetří, ale protože ústřední dvojice spotřebuje většinu pozornosti, dozvíme se o nich většinou jen pramálo. Charaktery všech dalších postav jsou tak poněkud ploché, chybí jim jejich vlastní cíle. Podrobně je obvykle vykreslen pouze jejich vztah k Yuri. To je jedno ze slabších míst této mangy. Je to škoda, nebo? romantické části by nějaké další postavy s vlastní agendou neškodily a všechny ty pasti a nebezpečí, jimž Yuri musí čelit, by byly zajímavější, kdyby předem nebylo jasné, že za ně může právě ta jedna jediná zlá strana, která se v sérii vyskytuje. To je ještě umocněno tím, že tenhle záporácký tým tvoří v podstatě jen dvě postavy. Zatímco čas od času zemře některá z kladných postav, což vcelku odpovídá době s očekávaným průměrným věkem dožití 20 let, záporáci musí nerealisticky přežít úplně všechno.
Přestože doba i lidé se s nikým a ničím nemazlili, obzvláště Mitánnci a Asyřané byli považováni za kruté i na tehdejší drsné poměry, vykreslení násilí a utrpení je v Červené řece velmi krotké. Nejenže žádné takové činy či události nepodává Šinohara graficky explicitně, ale je těžké uvěřit podle slov i činů, že tohle jsou ti nelítostní válečníci a nemilosrdní obyvatelé starověkého Blízkého východu (tedy kromě jednoho incidentu na začátku). Obvykle od dívčí mangy neočekávám pokus o rekonstrukci mentality lidí daného prostředí, ale zrovna u Červené řeky, jenž se poměrně věrně drží historických faktů, každý zbytečný anachronismus zamrzí. Bohužel však tento není jediný.
Nakia Největší síla Šinohary leží ve scénáři, který nenechá vydechnout a hned se žene z jednoho dobrodružství do jiného, přesto kresba není žádnou popelkou. Není příliš detailní, avšak je vždy perfektně srozumitelná a velmi hezky vystihuje dynamiku akčních i romantických scén. Použití stínování a screentonů je střídmé, a tak převládá většinou bílá. Ale i toho umí Šinohara využít k efektním kontrastům s černou. Díky tomuhle a dalším grafickým trikům působí ve výsledku kresba, ač chudá na detaily, poměrně líbivě a nepostrádá určitou eleganci.
Nebe nad Červenou řekou patří bezpochyby k tomu lepšímu, na co lze v nepřeberném množství japonské mangy narazit. Jde sice o žánrově zakotvené dílo, ale vykazuje takové inheretní kvality, že by bylo škoda ho minout jen kvůli tomu, že zrovna tenhle mix žánrů není přesně vaším šálkem čaje.