Recenze: Upíří polibky – Pokrevní příbuzní
22.05.2008 08:00  -  Série

Na český trh se po delší době opět dostává nová manga – lépe řečeno: pokus o mangu, poněvadž ačkoliv se nám jejich autoři snažili namluvit něco jiného, komiksy Pán démonů či Královnin rytíř skutečně mangou nejsou. Stejně je tomu tak i v případě Upířích polibků – tentokrát nikoliv z korejské dílny, ale přímo z pera americké autorky Ellen Schreiber a ze stejné země pocházející ilustrátorky rem.

Jak již název napovídá, jde o romantický příběh s nádechem nadpřirozena – hlavní hrdinka jménem Raven Madisonová naváže romantický vztah s unylým upírem Alexandrem, jehož podstatně živější (dá-li se to tak skutečně nazvat) příbuzní na sebe nenechají dlouho čekat, atd. Krátce, autoři nám slibují humornou a romantickou šódžo mangu v nejlepším slova smyslu. Otázkou zůstává, zda-li tomu tak skutečně je.
Začněme napřed tím lepším - výtvarné zpracování je rozhodně kvalitní. Nic jiného bychom však ani neměli očekávat, vzhledem k tomu, že rem je ve svém oboru uznávaným profesionálem - za své dílo Kage no Macuri obdržela první cenu v soutěži M.I.M.C. (Morning International Manga Competition). Nicméně, přes nesporně dobrou kresbu je stále patrné, že Upíří polibky nejsou dílem rodilého japonského kreslíře, a to i přesto, že postavy vypadají poměrně typicky a komiksu nechybí ani určitá dynamičnost. Mám-li být úplně upřímná, Upíří polibky svým pojetím připomínají spíše korejskou obdobu šódžo – poměrně dynamickou, avšak příliš přímočarou, umluvenou a tvrdohlavě soustředěnou na interakci mezi postavami spíš než na navození celkové atmosféry skrze specificky japonské prostředky (tj. koláž, kompozice aspektů atd.).
Bohužel, o samotném příběhu nezbývá než říci, že za výtvarným zpracováním značně pokulhává. Samozřejmě, Upíří polibky jsou plánovitě určeny nepříliš náročnému publiku – tj. takovému, které obvykle vyhledává lehké romantické příběhy neobsahující více než povinné množství myšlenky, a tudíž na něj nelze klást přehnané nároky. Nicméně i takové příběhy bývají často zajímavé, postavy dokáží přirůst k srdci a dialogy skutečně působí vtipně. Děj Upířích polibků je však spíše předvídatelný a nudný a humor často vyznívá násilně, čemuž nepomáhá ani místy poněkud těžkopádný překlad (i když na druhou stranu – i překladatel musí mít s čím pracovat, a lze se domnívat, že v tomto případě neměl moc na vybranou). Přesto se však jeden dva dobré vtipy najdou (například krátká debata ohledně nového CD Switchblade je poměrně sympatická) a jako velké plus lze připočíst i jednu skutečnost – nikdo se nesnaží předstírat, že se příběh odehrává v Japonsku. Zasazení děje do vlastního prostředí, by? nijak zvláš? zajímavého, je pořád lepší než neumělé napodobování japonské atmosféry.
Abychom však Upířím polibkům úplně nekřivdili, příběh je teprve v začátcích a je dost dobře možné, že se s další vydanou knihou autorka polepší. Na druhou stranu, je zde stejně velká (a možná i větší) šance, že nikoliv – a proto doporučuji: pokud uvedený typ příběhů není váš oblíbený a zároveň ani nechcete podpořit každou mangu na českém trhu, raději si koupi komiksu Upíří polibky – Pokrevní příbuzní dobře rozmyslete.