Zatraceně komplikovaná záchrana světa -- recenze Legend of Basara
03.06.2001 17:05  -  Série/Legend of Basara

Legend of Basara je shoujo (dívčí) manga s romantickým fantasy příběhem. Odehrává se v postkatastrofickém světě, Japonsko je vržené zpět do temnoty středověku a pod vládou tyranie. Ale vesnicemi se už šíří proroctví, že spasitel se narodil.

Legend of Basara se odehrává několik set let po jednadvacátém století, kdy šla celá civilizace do kytek. Japonsku vládne císař z Kyota, jihozápad spravuje jeho jménem krutě Rudý král. Příběh začíná ve vesnici na okraji pouště, která pokrývá většinu území, jemuž vládne Rudý král. Lidem se nedaří dobře, a tak se okamžitě chytnou proroctví, které předpoví vesnický lékař, učitel a kněz v jedné osobě a které se týká právě narozených dvojčat Tatary a Sarasy: "Toto jest vyvolené dítě, jenž až dospěje, svrhne tyranii a celou naši zem učiní svobodnou!" Vesničané si to vyloží tak, že tím předurčeným je Tatara, a ten je cvičen v boji s mečem, strategii a taktice (přece i osudu se musí pomoci, že? ^_^). Jeho sestra Sarasa je spíš takové nechtěné dítě. Při příležitosti Tatarových dvanáctých narozenim je uspořádána slavnost, na níž je mu předán posvátný meč Byakko. Ovšem o šířícím se proroctví se dozvěděl i Rudý král a ještě během slavnosti přijedou do vesnice imperiální vojáci. Situaci zachrání nejlepší (jediný) Sarasin přítel Makoto, který vykřikne, že on je Tatara. Vojáci jej bez milosti zabijí (dvanáctileté dítě!). Tři roky poté se Tatara chystá na výpravu do okolních vesnic, aby s nimi domluvil spolupráci. Dříve než se vydá na cestu, opět přijedou do vesnice královi vojáci. Tentokrát jsou však lépe informováni a před očima vesničanů useknou Tatarovi hlavu. Vesničanům se zhroutí svět a vojáci se chystají srovnat vesnici se zemí. Tu náhle před zoufalé vesničany vyskočí postava a zvolá, že je Tatara a že mrtva je Tatarova sestra Sarasa. Okamžitě také naplánuje akci, jak dostat vesničany do bezpečí, a sama odláká vojáky. Ano, ta postava je Sarasa, která si ustřihla vlasy a vzala bratrovy šaty. Osudem určený hrdina nemůže přece zemřít a vesničané tomu tolik chtějí věřit, že přehlížejí i zcela zjevné rozdíly (Sarasa je menší a má jiný hlas). Když lidé potřebují naději...

Tohle je zhruba děj první epizody, dívka převlečená za chlapce je sice nejstarší zápletka shoujo mangy (je i v první shoujo manze Ribon no Kishi od Tezuky Osamua), ale tady je to jen jedna z linií. V celé sérii je spousta nápadů, sice jsem většinu už někde četl nebo viděl (a ne všechny zrovna v anime), ale jsou celkem hezky zkombinované dohromady. Strašně mne mrzí, že je nemůžu prozradit, protože bych vám zkazil překvapení z děje, ale třeba některé historické paralely jsou pěkné. Příběh jde rychle kupředu a je hodně napínavý, přitom spád je jen z menší části tvořen akcí. Vývoj postav, odkrývání záhad, intriky, romantika. Jistě není třeba dál rozvádět. Ale abych jen nechválil, zdálo se mi, že občas nejsou myšlenky dotažené úplně do konce, líbivé reálie mi zase někdy přišly moc účelové (znáte to... hluboká bažina uprostřed pouště, aby měli hrdinové kam nalákat obra, který je jejich zbraněmi neporazitelný... nic tak okatého v Legend of Basara není, ale najdou se věci vzdáleně podobných rysů). Když už jsem u těch obrů, tak v seriálu žádní nejsou a ani jiné magické příšery a magie, kromě jistých paranormálních schopností, také neexistuje... příběh se přece odehrává v temných dobách třetího tisíciletí ^_^. Nejhorší protivníci jsou ale vždy nakonec stejně lidé a monstra jsou ve fantasy často jen jako dekorace.

Pro shoujo mangu je typická podrobná psychologická kresba postav a jejich vývoj, Legend of Basara v tomto není výjimkou, naopak jde spíše ještě dál. Navíc je pěkné jak se obejde bez velké polarizace: Rudý král dal sice zabít Tataru, ale snaží se z toho cípu země, co má pod správou učinit moderní stát. Přitom samozřejmě vládne pevně a nějaké rebelie si nemůže dovolit. A je moc krásný a mladý (žádný krutý vrásčitý stařec... i když krutý docela je). Sarasa je také plastická osobnost, jestli si myslíte, že tato dívenka povede kázání o lásce a spravedlnosti, tak jste na omylu. Chce vytvořit spravedlivý moderní stát a je smířena s tím, že kvůli tomu bude muset zabíjet. Avšak Sarasa nebyla narozdíl od svého bratra cvičená v boji s mečem, a tak její hlavní schopnosti leží spíše v promýšlení taktiky. A také má negativní rys: chce se pomstít a tato touha ji čas od času ovládne a znemožní ji uvažovat racionálně. Rudý král a Sarasa se také v celém seriálu nejvíce vyvíjí, ale zanedbané nejsou ani další, je tady celkem dost postav, které jsou každá samostatnou osobností s vlastním vývojem.

Na to, že jde o televizní seriál a navíc dívčí, je Legend of Basara celkem dost krvavý. (Poslední dobou mám ale pocit, že spojení fantasy a shoujo dává krev: Vision of Escaflowne a Ayashi no Ceres, stejně jako konec Fushigi Yuugi nejsou prostě sluncem prozářené romance, Ayashi no Ceres přímo jako by se utápěla v temnotě.) Smrtí implikovaných i přímo ukázaných je spousta, přece jenom je tento postkatastrofický svět dost krutý. Nicméně se autoři většinou obejdou bez drastických záběrů a typické jsou spíše sekvence typu tělo nad hladinou, na níž plují žraloci, a pak rudá skrvna na hladině. Občas ale trochu přitvrdí, a pak jsou třeba vidět detaily šípů zabodávajících se do lidských těl.

Kresba je kouzelná, typická shoujo, hrdinka má tak obrovské oči, že se v nich ztratí celý oceán, je tu spousta krásných chlapců, relativně prokreslené pozadí. Animace není příliš dokonalá, ale na televizni seriál jde o dobrý průměr. Hudba se mi celkem líbila, jsem přesvědčen, že se k seriálu výtečně hodí. Ale na druhou stranu mne neupoutala tak, abych si její melodie pamatoval delší dobu (zatímco některé melodie z NGE, VoE, VPM a KtMI si stále pamatuju).

Celý seriál má ale jednu chybu, kterou nemohu nezmínit. Natočeno bylo jen třináct dílů, a pak došly peníze. Příběh tak končí v polovině a zrovna v dost napínavém místě. Manga je bohužel dostupná jen v japonštině. Přesto si myslím, že stojí za to se na Legend of Basara podívat.