GitS: Stand Alone Complex
02.07.2006 06:00  -  Série/Kokaku Kidotai

Ghost in the Shell bezpochyby patří mezi nejznámější mangu či anime mimo japonské ostrovy. Manga má dvě pokračování, filmy jsou také dva (i když by se o tom dalo polemizovat), ve výčtu tedy chybí jen dva televizní seriály. A ty samozřejmě existují.

Pauza mezi filmem a seriálem ovšem byla poměrně dlouhá, seriál nazvaný Ghost in the Shell: Stand Alone Complex vznikl v roce 2002. Kdo viděl film, určitě přemýšlí, jak by příběh mohl pokračovat. Tento problém vyřešili tvůrci snadno – seriál se odehrává v alternativním světě, kde události filmu neproběhly. Dalším rozdílem oproti filmu je přítomnost roztomilých robotů s umělou inteligencí – Tachikom, které jsou podobné Fuchikomám z mangy. V seriálu ovšem nejsou jen jako roztomilý prvek, ale sehrají nezanedbatelnou roli i v příběhu.
Seriál má 26 epizod, které jsou rozděleny na dva druhy: Stand Alone epizody vypráví samostatné příběhy a Complex epizody na sebe navazují a vytvářejí hlavní příběh celého seriálu. Ten se točí kolem špičkového hackera, který vystupuje pod přezdívkou Vysmátý muž (The Laughing Man). Všechno začíná dopravní nehodou policejního detektiva. Sekce 9 se dostane k vyšetřování jeho smrti a zpočátku jednoduše vypadající případ se najednou začíná komplikovat. Členové Sekce 9 v čele s Motoko začínají rozplétat složitou sí? intrik, která sahá až na nejvyšší místa. Jejich vytrvalost a touha po spravedlnosti je ale může stát životy a zničit celou Sekci 9. Víc vám prozrazovat nebudu, a? vás nepřipravím o překvapení.
Samozřejmě že samostatné epizody nestojí nijak stranou zájmu autorů a jejich náměty jsou dostatečně různorodé. Povětšinou vás samozřejmě čeká spousta akce, ale zažijete i dojemné či veselé chvíle. Dozvíte se například, jak nenápadně propašovat tajné informace do ciziny, proč do Japonska pravidelně jezdí vůdce revolučního hnutí malé země nebo jak to dopadne, když si Tachikoma vyrazí na výlet. V jednom díle se dokonce podíváte do Anglie, ovšem ani tam nemají Motoko a velitel Sekce 9 klid.
O ději už jsem vám toho vyzradil dost, podíváme se na jiné stránky tohoto díla. Vizuálně je vidět několikaletý odstup od filmu a všechno je mnohem lépe nakreslené. Vzhled postav ze seriálu jsem si oblíbil mnohem víc než postavy z filmů. Nečekejte nějaké grafické 3D orgie jako v Innocence, je to prostě jen hezky ztvárněné. Dalším plusem seriálu je hudba, kterou má na svědomí Yoko Kanno. Soundtrack je velice povedený a některé skladby vám určitě v hlavě zůstanou dlouho (například japonsko-rusko-latinsky zpívaný opening).
První série byla natolik úspěšná, že na ni brzy navázala i druhá, nazvaná Ghost in the Shell: S.A.C. 2nd Gig. Všechno, co jsem psal výše, platí samozřejmě i o této druhé řadě, jen bych mohl přidat ještě nadšenější hodnocení.
I tentokrát ji tvoří epizody samostatné a spojené do velkého příběhu, je ovšem mnohem více těch, které spolu souvisejí. Zápletka se zpočátku točí kolem teroristické skupiny Jedenáct jednotlivců (Individual Eleven), ale rozvine se do skvěle připraveného plánu na mocenský převrat. Sekce 9 se ocitne mezi dvěma znepřátelenými stranami a zdá se, že stojí proti všem. Intriky jsou mnohem rozsáhlejší a nepřátelé nebezpečnější, takže pokud jste v první sérii mohli Sekci 9 dávat nějakou šanci na vítězství, tady si na ně zřejmě nevsadíte. Její scénář napsal Kenji Kamiyama, režisér obou sérií a scénárista krátkého filmu Blood: The Last Vampire, a rozhodně odvedl výbornou práci. V samostatných epizodách máte šanci dozvědět se něco o minulosti členů Sekce 9, na své si přijdou příznivci soubojů u soudu a dokonce nahlédnete do dětství Motoko Kusanagi.
Seriál měl opravdu velký úspěch nejen v Japonsku, a proto vznikla dvě speciální OAV: The Laughing Man z první série a Individual Eleven z druhé. Vždy jde o sestřih toho nejdůležitějšího z jedné série do filmové podoby, která tím získala kvalitnější obraz a zvuk a několik nových scén. Třetím pokračováním seriálu bude film Solid State Society, na který se můžeme těšit snad ještě v tomto roce.