MangaCZ Dnes je 20.4.2018, Registrovat...  
KlubMapa otakuRecenzeKulturaGaleriePřekladyČasté dotazyOdkazySuvenýry
Mai
Diskuse
Soutěž
Vítězný obrázek 111. kola:
Soutěľ
Momentálně neprobíhá žádný test
Anketa
Květou u vás třešně?
Zatím vůbec.
Jedině ty nejodvážnější.
Ideální čas pro hanami!
Už je po sezóně.
V okolí nemáme jedinou třešeň.

Písnička týdne
Hledani
Mah-jong, část 11.
21.12.2005 08:20  -  Japonsko

Obsahem jedenáctého dílu jsou pravidla a modifikace hry mah-jong pro tři a pro pět hráčů. Dále zde najdete příklad bodování a výpočtu celkového skóre modelového mah-jongu. Seznámíme se rovněž s úvodem do symboliky mah-jongu.

Mah-jong pro tři hráče

Pokud mah-jong chtějí hrát pouze tři hráči, při výběru židlí se vynechá kámen severního větru. Při budování zdi a při počítání rolí se pořád předpokládá, že existují čtyři pozice, prázdné židli se říká panák, figurína apod. Pokud je během hry potřeba, aby panák hodil kostkami nebo prorazil zeď, udělá to za něj hráč po jeho levici. Při rozdávání panák nedostane rozdáno. Titul Východu putuje jako obvykle, pouze panák ho nikdy nedostane. Kolo tedy končí, když hráč, který začínal jako Západ, ztratí titul Východu. Kompletní hra sestává ze čtyř kol. Hráč následující v pořadí po pozici panáka může nárokovat kámen odložený hráčem na pozici před panákem pro svá ČOU. Ve všech ostatních ohledech hra probíhá jako ve čtyřech hráčích.
Poznámka: I zde jsou dvě čínské alternativy, jak hrát ve třech. V první se ze hry vyřadí čtyři severní větry a zimní a severní Kámen Jara. Staví se pouze tři zdi do trojúhelníku, každá 23 sloupců dlouhá. Hra sestává pouze ze tří kol, východního, jižního a západního. To ale není moc pohodlný způsob. Ve druhé metodě se používá kompletní sada kamenů a staví se čtyři zdi, s rolí panáka popsanou výše, ale draci se používají jako směry a větry jako draci. Při výběru židlí se tedy použijí draci místo větrů. Červený drak odpovídá Východu neboli vůdci, bílý Jihu a zelený Západu. Analogicky se prvnímu kolu říká červené kolo, druhému bílé a třetímu zelené, po třech kolech končí hra. Při bodování přinese sada draků zdvojení (a pár draků 2 body), pouze když jsou to hráčovi vlastní nebo převažující draci. Zatímco jakákoli sada větrů dostane zdvojení a jakýkoli pár větrů 2 body.

Mah-jong pro pět hráčů

Pokud se hry chce účastnit pět hráčů, je nutné, aby každou hru jeden z nich vynechal. Takovému hráči se říká „snílek“. Během výběru židlí se k větrům přimíchá červený drak. Hráč, který si ho vylosuje, bude snílkem v prvním kole. Když Východ ztratí svůj titul, opustí stůl a stane se pro příští hru snílkem. Jih se stane Východem, Západ Jihem, Sever Západem a dosavadní snílek Severem. U stolu obsadí místo opuštěné dosavadním Východem. Kolo končí, když hráč, který začínal jako snílek, ztratí titul Východu. Snílek se nijak neúčastní hry, bodování ani vyrovnání v dané hře. Ve všech ostatních ohledech hra pokračuje jako při hře čtyř hráčů.
Poznámka: Protože Mah-jong je přirozeně hra pro čtyři, všechny verze pro jiné počty jsou pouze improvizované výtvory. Existuje několik alternativních metod, ale o žádné z nich se nedá říct, že by byla pravější a původnější než ostatní. Verze uvedená v těchto pravidlech se snaží omezit na minimum odchylky od hry pro čtyři.
Číňané nicméně při hře v pěti obměňují základní pravidla více. Celá hra u nich sestává z pěti kol, kvůli symetrii. Poslední kolo se nazývá kolo Středu a místo větru v něm "převažuje" červený drak. Proto jsou také kameny červeného draka označeny znakem pro střed (čung). Ve středovém kole je tedy pár červených draků hodnocen 4 body a sada červených draků hráči přinese dvě zdvojení místo jednoho. Ve hře pěti hráčů je také čínským zvykem, že na konci každé hry (kromě remíz, kdy se nekoná vyrovnání) každý ze tří poražených, po vyrovnání s vítězem a mezi sebou, zaplatí snílkovi 2 body, vynásobené tolika zdvojeními, kolik jich měl ve své ruce vítěz. Limitní ruka se považuje za ekvivalent šesti zdvojení. Je-li mezi poraženými Východ, zaplatí dvakrát jako obvykle. Snílek neplatí nikomu nic. Hráči mohou přijmout tuto praxi, pokud se na ní dohodnou před začátkem hry.

Příklad bodování a výpočtu celkového skóre u modelového Mah–jongu


Na obrázku vidíme nám již známou vyloženou kompletní ruku hráče Západu. Předpokládejme, že se jednalo o hru v prvním kole (round), kdy větrem hry byl Východ. Dále předpokládejme, že Mah-jongový kámen „1 Bambus“ byl hráčem dokoupen ze živé zdi a že nebyl kamenem „jediným možným“, nebo? hráč mohl být Mah-jong také kamenem „4 Bambusy“ (o Mah-jong kamenem „jediným možným“ by se jednalo pouze v případě, že by všechny čtyři exempláře kamene „4 Bambusy“ již byly vyloženy na stole, a? již mezi zahozenými mrtvými kameny, nebo ve vyložených či ohlášených sadách ostatních hráčů).
Bodování Mah-jongu hráče Západu by za těchto předpokladů vypadalo následovně:

Základní skóre

2 x Kámen Jara2 x 4 body8 bodů
otevřený KAONG z řadových kamenů „8 Bambusů“8 bodů
otevřený PONG z Honérů „Jižní vítr“4 body
pár z větrů hry „Východní vítr“2 body
skrytý PONG z Honérů „Červený drak“8 bodů
ČOU z kamenů „Bambus 1,2,3“0 bodů
vlastní Mah-jong20 bodů
mah-jongový kámen ze zdi2 body
Základní skóre celkem52 bodů

Zdvojování

vlastní Kámen Jara „Flower 3“1 x
sada z „Draků“1 x
Celkové skóre52 x 2 = 104 x 2 = 208 bodů

Mah-jong – symbolika

Jak již bylo v úvodní části řečeno, hra mah-jong s největší pravděpodobností vznikla jako kombinace některé z velmi starých verzí čínských karetních her a hracích kamenů čínského domina. Specifické symboly na jednotlivých hracích kamenech vycházejí většinou z různých atributů běžného života, avšak promítají se do nich nepochybně i mnohé aspekty filozofické a duchovní. Vezmeme-li v úvahu, jak masově byla tato hra po určité historické období v celé Číně rozšířena, dojdeme nutně k závěru, že díky všem těmto skutečnostem byla symbolika jednotlivých kamenů se životem čínského národa spojena mnohem těsněji, než je běžné u jiných her. Nelze se pak divit tomu, že každému kameni hrací sady byl mimo jeho vlastní „hodnoty“ přisuzován ještě zvláštní význam, který se hrou samotnou přímo nesouvisí, má však přímou souvislost se znakem, kterým je charakterizován. Svůj zvláštní význam a symboliku mají i některé situace, se kterými se během hry setkáváme, a dokonce i barvy, použité na hracích kamenech. Vzhledem ke všem těmto skutečnostem je více než logické, že mah-jongové kameny byly velmi často používány i pro zcela jiné účely, než je hraní hry samotné. Typickým příkladem je jejich použití pro věštbu či předpovídání budoucnosti obdobným způsobem, jakým jsou k tomuto účelu u nás dodnes používány některé karetní hry.

Barevný symbolismus

Kameny mah-jongových hracích sad jsou barveny za použití tří barev: červené, modré a zelené. Společně reprezentují Tři Krajnosti (Extrémy): Nebesa, Zemi a Lidstvo.
  • modrá barva symbolizuje oblohu a tedy Nebesa, obecně důstojnost a neposkvrněnost
  • zelená barva symbolizuje přírodu a tedy Zemi, obecně plodnost a přírodní bohatství
  • červená barva symbolizuje krev a tedy Lidstvo, obecně život

Zeď

Čtvercová zeď symbolizuje Velkou čínskou zeď nebo také zeď okolo města. Reprezentuje však zároveň čtyři ohyby Tří Extrémů: Nebesa je projevují ve čtyřech ročních obdobích, Země ve čtyřech směrech (světových stranách) nebo oblastech a Lidstvo v jeho čtyřech projevech (život, smrt, muž, žena).

Převrácená orientace Větrů

Orientace Větrů ve hře mah-jong je oproti běžně používané orientaci světových stran převrácená. Mah-jong je totiž rituální hrou, která odráží mimo jiné i čínské filozofické principy, mezi něž patří i rituál stavění zdi. Zeď se čtyřmi stranami, která zrcadlí hranice starodávného čínského města, dala jméno čtyřem Větrům. Větry jsou pojmenovány v obráceném pořadí, nebo? neodrážejí pozemské směry, ale reprezentují nebeské poměry a tudíž i nebeskou mapu. Proto jsou zobrazeny ve směru, který bychom viděli z nebeské perspektivy, nikoliv z té pozemské. Můžeme si to nejlépe představit, pokud se podíváme na nebe z polohy vleže na zemi. Tehdy zjistíme, že východ a západ jsou na obrácených stranách, než je tomu při pohledu z nebes směrem k zemi.
V příští, dvanácté části se seznámíme s výkladem symboliky jednotlivých kamenů mah-jongové hrací sady.

Aktuality
18.03.2014
Píšete haiku? Pak právě vám je určen projekt Sto haiku od sta autorů.

16.03.2014
Do 25.3. můžete v pasáži Paláce Koruna na Václavském náměstí v Praze navštívit výstavu Život po japonském zamětřesení a tsunami.

20.02.2014
Případní zájemci ještě mohou v sobotu 22.2. stihnout přednášku Anny Křivánkové "Manga a anime - nerozluční přátelé?".

08.02.2014
Webzine Vlčí bouda se v průběhu února zaměřuje na vše související se Zemí vycházejícího slunce (tedy třeba i na mangu).

03.02.2014
Od února pro vás Česko-japonská společnost otvírá zcela nové přednáškové cykly.

29.01.2014
Ve středu 5.2. se v Japonském informačním a kulturním centru Velvyslanectví Japonska v ČR (Hellichova 1, Praha 1) koná od 18:00 přednáška prof. Yasudy o zvládání fukušimské jaderné katastrofy.

21.01.2014
Ve středu 22.1. začíná v paláci Lucerna 7. ročník Festivalu japonského filmu a kultury Eigasai.

23.12.2013
Přivábit si symbolicky štěstí, lásku a další dobré věci pro rok 2014 můžete v sobotu 4. ledna v ČJS. Vlastnoručně si kaligraficky napíšete blahodárná přání kakizome.

      

RSS
redakce@manga.cz

Mangaichi © 2001-2011
Creative Commons License
Uvedené dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko.