Eternal Sabbath
18.10.2005 08:00  -  Série/Eternal Sabbath

Fuyumi Sóryó bezpochyby umí psát dívčí mangu. Její díla jsou dost populární a zároveň vykazují i nemalé literární kvality. S Eternal Sabbath se však vydala do cizích vod shounen mangy.

Zápletka je docela obyčejné scífko s postavami obdařenými mimosmyslovými schopnostmi, ne nepodobné třeba Monster Naoki Urasawy. Uměle stvořený klučina s pečlivě vybranými geny a telepatickými schopnostmi unikne z výzkumného ústavu a nemaje žádné morální zábrany, nelítostně zabíjí každého, kdo mu zkříží cestu. Jeho manipulativní moc však není stoprocentní, určité malé procento lidí je proti jeho hrátkám s myšlenkami imunní. Jedním z nich jsou i neuroložka a výzkumník, kteří se ho pokouší zastavit (tj. zabít). K nim se přidá další uměle stvořený telepat, který se tváří, že je hodný a vyhlazení lidstva mu nepřipadá jako úplně dobrý nápad.
Oblíbené tvrzení, že k tvorbě mangy není třeba umět kreslit ani psát, protože k úspěchu postačí mít pouze nápad, je tímto dílkem postavené na hlavu. Nejprovařenější zápletka, kterou najdete ve čtrnácti z tuctu obdobných mang, je poutavě odvyprávěna a velmi zručně nakreslena. Fuyumi Sóryó má řemeslo v ruce a na výsledku je to znát. Precizně dodržuje pravidelné rozložení rámců na stránce a další nepsané zákony shounen mangy. Není třeba se ani obávat, že by předchozí orientace autorky na dívčí mangu vedla ke zjemnění násilí. Velice dobře ví, jakou hladinu brutality čtenáři vyžadují.
Její síla však spočívá v pečlivém vytváření atmosféry a silných dialozích. Většinu času stráví psychologickým rozpitváváním postav a jejich motivů, případně přemítáním nad morální stránkou činů. Samotná akce je pak krátká a intenzivní. Nicméně i tak dokáže snadno udržet napětí i pozornost čtenáře. Zároveň je pečlivá v detailech – třeba sklon hlavní hrdinky občas sklouznout k roztomile ulítlé profesní mluvě je jedním z atributů dodávajících příběhu barvitosti. Nejdůkladněji je pochopitelně vymalovaná hlavní hrdinka – její názorový přechod od nejasného pocitu, že není asi dobré, když po světě běhá nepolapitelný bezcitný vrah, až po nesmiřitelný odpor, je podán velmi přesvědčivě. Další předností je, že příběh není nijak násilně natahovaný. Nedozvídáme se žádné nové skutečnosti, které by neustále měnily už zodpovězené otázky, a ani nepřibývají kvanta dalších postav.
Ač má Eternal Sabbath vynikající „technické“ kvality, je přesto určitým zklamáním. Z čisté vody ani sebelepší kuchař polévku nenavaří, nějaký základ v podobě neotřelých nápadů je nezbytný. A těch se ES nedostává, není v něm nic, co by jej osvěžilo a odlišilo od spousty podobných titulů. Což je škoda, nebo? Fuyumi Sóryó již mangou Mars víc než dost prokázala, že umí zajímavě podat i tak klasický příběh, jako je středoškolská romance. Přestože se tedy Eternal Sabbath nevyrovná jiným dílům autorky, stále jde o poměrně slušnou zábavu, která v záplavě různých mang patří rozhodně k nadprůměru. A pokud máte rádi klasické scifi, lze vám Eternal Sabbath i doporučit.