Princezna Arete
04.10.2005 07:30  -  Série/Princezna Arete

Princezna Arete Bylo, nebylo, kdesi za devatero horami a devatero moři, v jednom malém království žila princezna. Celé dny trávila zavřená ve vysoké věži. Jen krásný princ a velký hrdina ji mohl vysvobodit. Kdyby donesl královské radě nejvzácnější magický poklad, získal by princeznu za manželku. Přineslo by to však princezně opravdu kýženou volnost?

Studio 4°C je známé především neortodoxními anime (Eternal Family, Mind Game, podílelo se však i na Memories a Animatrixu), která přes nepochybné kvality nemusí být zdaleka každému stravitelná. Princezna Arete je a není z tohoto výjimkou. Námět i prostředí má z evropských pohádek (předlohou byla pohádka Clever Princess britské feministky Diany Coles) a ani animace příliš nevybočuje z mainstreamu. Jenže i z obyčejných surovin můžete se správným receptem a trochou koření udělat extravagantní gurmánský zážitek.
Princezna Arete si zachovává z klasické pohádky základní rysy, didaktické ponaučení i kostru příběhu. Jenže způsob, jakým je s tímto rámcem nakládáno, je ojedinělý. Vykouzlit z pohádky psychologické drama, jenž nemá vůbec žádný děj ve smyslu záchrany světa, nebezpečných honiček, rytířských soubojů či patetických proslovů, je nesmírně odvážné. Je totiž obtížné vystříhat se toho, aby výsledek připomínal jen nekoukatelnou splácaninu planého moralizování a nesnesitelného poučování. Nicméně režisérovi a scenáristovi Sunao Katabuchimu se podařilo nástrahám vyhnout a vytvořil tak filozofující melancholické drama, které svým humanismem připomíná díla od Studia Ghibli. To není ovšem žádná náhoda, nebo? Sunao Katabuchi spolupracoval s Hayao Miyazakim např. na Conanovi a na Kiki. Narozdíl od nepovedeného Kumo no youni, Kaze no youni Hisayuki Toriumiho, se mu opravdu podařilo vytvořit dílo srovnatelné s ghibliovkami.
Film však není v žádném případě plagiátem či nápodobou jiného díla. Staví na své vlastní, svébytné poetice. Smutek ze ztráty kouzelných zázraků, které vymizely společně s čaroději, je doprovázen radostným tušením, že s koncem jedné epochy začíná jiná. Všechny postavičky jsou veskrze obyčejné a vlastně vše je výrazně antiheroické. Princové, samozvaní hrdinové, jsou na začátku zesměšněni jako blázniví paňácové. Sama princezna je plebejská, ve své pravé podobě vypadá jako umolousaná měš?anka a postrádá jakoukoliv vznešenost. Vzezření pohádkové krásky má jenom, když je zakletá (a to je jen jeden z mnoha nevtíravě použitých symbolů). Nejen postavy jsou pojaty civilně, ale ani příběh nedisponuje žádným Velkým Cílem. A už vůbec není použita napínavá vata v podobě akčních sekvencí, nebo? jakýkoliv boj se stejně vede jedině uvnitř vlastní mysli. To už je raději divákovi ponechán volný prostor k přemýšlení.
Vedle scénáře je výtečná i zvuková stránka - od podkreslujících tónů, přes hlavní motiv Krasno Solnce (zpívaný rusky) až po dramatický dabing. Všechny postavy jsou podány skvěle, nejpodařenější je ale zlý čaroděj se svým autoritativním proklamativním hlasem. Hudba je vlastně to jediné, co čas od času vyvolává napětí, animace i v těch nejdramatičtějších scénách působí spíše poklidně. Co se týče kresby, zajímavý je důraz na práci se světlem, která má dominatní vliv na náladu konkrétní scény. Jasné a čisté polední slunce, dlouhé podvečerní stíny, melancholické barvy podzimního odpoledne, mihotající se světlo svíček.
Princezna Arete patří k těm několika málo anime, která snesou víc než jedno zhlédnutí. Krom vynikajícího scénáře jde i po všech ostatních stránkách o naprosto výjimečně dobře zvládnutou práci, takže výsledku nechybí k dokonalosti vůbec nic. To ovšem nezaručuje, že se vám bude Princezna Arete líbit, nebo? je přece jen dílkem poněkud zvláštního ražení. Pokud jste se však už přejedli standardní anime kaše, mohlo by pro vás jít o vítané zpestření.