MangaCZ Dnes je 20.4.2018, Registrovat...

Manga Design
23.07.2005 05:32  -  Japonsko

Tak, děti, vypněte to anime, vysuňte CD a pojďme si povídat. Kdepak, nebude to povídání o anime, ani o manze. Bude to povídání o knize o manze, která se jmenuje prostě – Manga, Manga Design…

No, abyste, milí nedočkavci, věděli, o co jde – nakladatelství Taschen nám přináší na evropský trh snad první tištěnou antologii shrnující a svým způsobem i hodnotící dílo mangaka od prvopočátků mangy až po žhavou současnost. Tento úkol si na svá bedra vzal Amanao Masano, bývalý editor magazínu Comickers a současný hlavní editor komiksového časopisu Style v Japonsku. Editování pro Taschen se ujal Julius Wiedemann, jenž měl na starosti i skloubení této čtyřjazyčné publikace. Ano, čtete dobře – kniha je najednou psána ve čtyřech jazycích – krom původní japonštiny zde naleznete pochopitelně i německý, ale též francouzský a anglický překlad, přičemž členění jednotlivých překladů do sloupečků na jedné stránce je přehledné a není mu co vytknout. Editor je také autorem nutného a ostříleným otaku známého úvodu o tom, co to vlastně manga a potažmo japonský komiks je a jaká je jeho stručná historie od prvopočátků po současnost.
Když se tímto úvodem prokoušete, následuje výpis všech uvedených 140 mangaka. Upozorňuji ale dopředu, že jednotliví autoři nejsou řazeni podle evropského abecedního pořádku, což může trochu mást, na druhou stranu skalního fanouška to neodradí – spíše naopak.
Tak a nezbývá než se vrhnout na hlavní obsah této antologie – výčet jednotlivých autorů a jejich děl. Úvodní stránka obsahuje krom autorova jména (jak v kandži, tak v romandži) i rok a místo narození, rok a název prvotiny, výpis nejslavnějších děl a popř. ještě výpis děl, která byla převedena do anime nebo hraného filmu, stejně jako případný seznam ocenění, která již autor stihl nasbírat. Po otočení stránky si můžete přečíst něco o tom, „kdo je Osamu Tezuka a proč ho milujeme“ – tedy čím je autor významný a zasloužil si zde být uveden. Vše doplněno třemi obálkami autorových děl a většinou dvěma stránkami ukazujícími autorův styl kresby. Je-li autor velmi významný, je počet ukázek patřičně rozšířen.
Na konci knihy vás čeká ještě výkladový slovníček, seznam webových stránek jednotlivých autorů a přiložené DVD s rozhovory se 3 z uvedených mangaka a obrázky 900 obálek mangy.
A právě toto DVD je asi nejslabším místem celé publikace. Obrázků obálek je tam vskutku 900, ale jejich řazení mi přišlo poněkud nelogické a hlavně – některé obrázky se opakují a valná většina z nich je k vidění v knížce. Rozhovorů je zde celkem sedm – tři z nich jsou se skutečnými mangaka – Usamaru Furuya (Pelapoli, Marie no Kanaderu Ongaku), Naoki Urasawa (Yawara!, Master Kaeton, 20 Seiki Shounen) a Reiko Okano (Onmyouji, Fancy Dance). A co ty zbývající? Inu, to jsou rozhovory s řediteli čtyř japonských (tokijských) prodejen s mangou. Našinec to může brát jako skromný pohled do ráje, který mu ale k ničemu není. Obávám se, že toto je poněkud málo na médium, jako je DVD, a jeho potenciál nebyl využit ani z poloviny. A od toho jej nezachrání ani povedený design.
Chybky se najdou ale i ve vlastní knize a jedná se vesměs o obecné neduhy antologií. Jednak už dnes je kniha zastaralá a chybí tam např. nejnovější (a do anime již převedená) práce Rumiko Takahashi – Ningyo no Mori. Dále si asi mnozí čtenáři (včetně mě) budou stěžovat na uvedení či neuvedení některých autorů – marně zde budete hledat třeba Yuu Watase (Fushigi Yuugi, Ayashi no Ceres) nebo Narumi Kakinouchi (Kyuuketsuki Miyu) a naopak jsem tu k mému velkému překvapení narazil na U-Jin (Sakura Diaries) a mnohé další, kteří jsou významní zejména tím, jak se dočtete, že „kreslí fakt perverzně“ (což budete mít možnost posoudit na vlastní oči). V neposlední řadě je nekompletní i seznam webových stránek – osobně jsem zde postřehl chybějící odkaz na oficiální stránky Naoko Takeuchi (o jejichž existenci pochopitelně vím).
Otázkou tedy je, komu a proč knihu doporučit, protože i přes zmíněné nedostatky je to pořád dílo hodné pozornosti už pro šíři záběru – je zde možno nalézt ukázky všeho od Astroboye po Blade of the Immortal, od Doraemona po Uzumaki a od Crying Freemana po Sailor Moon. Nováčkům mezi otaku tedy může ukázat veškerou rozmanitost, která se pod označením „manga“ skrývá. Starší a pokročilé pak může inspirovat k objevení pro ně neznámých autorů a jako názorná ukázka mangy pro široké nezasvěcené masy. Pokud se tedy nehodláte spoléhat pouze na internet. Kniha se dík své váze dá použít i jako velmi pádný argument proti neustálým remcalům. Navíc cena necelých 30 euro je za takovouto publikaci přiměřená.
Manga Design
Autor: Masano Amano
Editor: Julius Wiederman