Volání po vzdálených láskách
03.07.2005 06:56  -  Série/Volání vzdálených hvězd

Jakou šanci má láska, proti které se spikly prostor a čas? Může být pouto mezi dvěma lidmi tak silné, že překoná vzdálenost několika galaxií? Má smysl vztah dvou osob, jež se sobě každou vteřinu fyzicky vzdalují? Zbývá nějaká naděje, když jediným vzájemným kontaktem zůstává bezmocné volání milenců, kteří zmizeli ve vzdálených hvězdách?

Láska středoškolských studentů Nagamine a Noborua dává nový rozměr pojmu vztah na dálku. Po skončení školy byla Nagamine vybrána jako účastnice válečné výpravy proti mimozemské rase Tarzánů, kteří ohrožují Sluneční soustavu. Zatímco ona se jako pilotka bojového robota vydává do hlubokého vesmíru, Noboruovi na Zemi zůstávají jen dvě útěchy - pohled na oblohu, kam jeho dívka odešla, a textové zprávy, které mu od ní přichází se stále větší časovou prodlevou.
Ve filmu Volání vzdálených hvězd (Hoshi no koe, 2003) nám animátor a režisér Makoto Shinkai poprvé ukazuje svůj svět v barvách. To ale neznamená, že by byl jen o chlup optimističtější. Pětadvacet minut dlouhému anime opět vládnou melancholie a pocit nenaplněnosti. Jestliže jeho předchozí film Ona a její kočka (Kanojo to kanojo no neko, 1999) byl především cvičením v atmosféře, Volání vzdálených hvězd se pokouší postavit na obě nohy a vyvážit náladu příběhem.
Samotná zápletka je geniální a snadno si ji lze představit jako povídku z pera poetů sci-fi literatury Raye Bradburyho nebo Theodore Sturgeona. S výstavbou děje už má Shinkai větší problémy. Nejsilnější je v lyrických pasážích s prosluněnými záběry maloměsta, doplněnými vnitřními monology některé z postav, tedy scénami připomínajícími film Ona a její kočka. Děj Volání vzdálených hvězd neuhání kupředu mílovými kroky, spíš se odrazí od břehu a pak se líně pohupuje na klidné hladině. To není výtka, ale naopak jedno z velkých plus filmu. Kdyby v téhle rovině Shinkai zůstal celý film, vytvořil by zřejmě jedno z emocionálně nejsilnějších anime vůbec.
Největší problém nastává ve chvílích, kdy se děj přenese ze Země do vesmíru. Atmosféru nelze upřít scénám, kdy sledujeme vesmírnou prázdnotu z nitra Nagamininy pilotní kabiny, v níž se vznášejí kapičky jejích slz, nebo záběrům kovových kolosů kráčejících po mimozemské krajině. Proč ale Shinkai zaplnil tolik políček filmu pohledy na Nagaminina bojového mecha letícího vesmírem? Mnoho z nich působí zoufale samoúčelně jako laciná úlitba technofilním otaku, kteří jihnou při pohledu na lesknoucí se plechové prsní pláty a oheň chrlící zádové trysky robustních humanoidních robotů. Ještě zoufalejší jsou dvě bojové scény, které Shinkai do filmu implantoval. Jedna z nich je úplně zbytečná a druhá mohla být podstatně kratší. Nejen, že srážejí atmosféru filmu, ale i po technické stránce působí dost uboze. Těžko říct, zda na tom má vinu obava o návratnost rozpočtu, nebo hloupý názor, že sci-fi film musí být plný fantastických rekvizit a akce.
I přes kosmické lety a mimozemské civilizace je jádro Shinkaiova filmu intimní a emotivní. Podobně jako Ona a její kočka vypráví o nenaplněných citech a přáních, navíc s mnohem větší hloubkou a inteligencí. V Kočce tomu Shinkai podřídil i vizuální stránku, vystavěnou na náznaku. S tehdejšími technickými prostředky mu ani nic jiného nezbývalo. S vyšším rozpočtem se pustil do velkolepějších animačních kousků, ale dokázal tím jen to, že méně je někdy více.
Po vizuální stránce je Volání vzdálených hvězd úchvatná záležitost. Shinkai jakožto bývalý animátor počítačových her vytvořil celý film v CG a dal si na nich opravdu záležet. Kresba a animace postav sice působí trochu odflákle, ale kulisám a pozadím se věnoval s neskutečnou precizností. Stejně jako ve svých předchozích filmech mu za předlohu posloužilo japonské maloměsto s autobusovými zastávkami uprostřed polí, opuštěnými továrnami zarostlými trávou a nadýchanými chuchvalci mraků na modré obloze. Těmto záběrům barva přidala na vlídnosti a prostředí venkova díky tomu působí ve srovnání s chladnou prázdnotou vesmíru o to kontrastněji.
Celkově je Volání vzdálených hvězd oproti Shinkaiovým předchozím filmům krokem vpřed. V Ona a její kočka nás autor nechal jen škvírou nahlédnout do svého rodícího se světa, který se teprve učil, jak má správně fungovat. Ve Volání vzdálených hvězd už nám dveře do něj pootevřel víc, protože se nemusel bát, že by ho vítr zvenčí rozfoukal. I když tu najdeme drobné chyby, je radost sledovat, jak Shinkaiův vesmír roste. Stále více je na něm vidět, že jeho tvůrce není jen vynikající animátor, kterého přestalo bavit vymýšlet světy podle cizích představ, ale především umělec s osobitým pohledem a hlasem. V osamělém volání, které se jeho světem rozléhá, je slyšet smutek, ale také naděje.