„Tam nahoře s nejlepšími z nejlepších.“
- recenze Cowboy Bebop: The Movie
30.03.2005 06:06  -  Série/Lovec odměn

Dvacátá šestá epizoda skončila, před obrazovkami sedí diváci s otevřenou pusou, fanoušci Bebopa uronili slzu a postupem času si všichni začali klást otázku, co dál. Někteří se s danou ztrátou smířili, jiní nějakou dobu tvůrcům posílali prosby a výhružky požadující resuscitaci a pokračování seriálu, ale časem se všichni navrátili do starých zažitých kolejí, k druhořadým a třetiřadým anime titulům. A pak, dva roky po odeznění posledního „Bang“, všem opět zaplesala srdce tím správným rytmem. Cowboy Bebeop se vrátil. V nejlepší formě a navíc na velké plátno. So… once again… let’s jam!

Film Cowboy Bebop: Knockin‘ on Heaven’s Door, stejně jako seriál sám, by se dal označit za Kill Billa anime (nebo, chcete-li, Shreka 2) – v zásadě totiž nepřichází s ničím novým, je plný osvědčených a mnohokráte vyzkoušených Na hledání gaunerů musíte mít čich - Ein a Ed v akci.postupů, ale jeho autoři je dokázali poskládat a využít takovým stylem, že vás ani nenapadne lamentovat nad absencí originality. Místo toho budete totiž dvě hodiny zabaveni neustále se střídající náladou a hlavně precizně vystavěným tempem. Jenže narozdíl od výše zmíněných lamačů žebříčků kasovních tržeb nestojí Bebop na citacích z více či méně známých děl, ale na důmyslném užití stylu a postupů různých, na první pohled neslučitelných žánrů. V praxi to znamená, že si během filmu užijete do sytosti adrenalinové akce (a? už ve formě honiček, leteckých soubojů nebo dynamického kung-fu), konspiračního intrikaření, nostalgické noirové romantiky, dětinského blbnutí, napínavého, ale i jen tak stylově bloumavého detektivního pátrání a velkého množství humoru v různých variacích.
Všechny uvedené a mnohé další žánrové a náladové varianty jsou dokonale spojeny v jednotný celek příběhem, který začíná jako zdánlivě rutinní honba za hledaným hackerem a postupně se vyvine v brutální cestu k pomstě, na jejímž konci nic nebude tak prosté, jak se zpočátku zdálo. Stejně jako v jakémkoli hraném filmu, i v anime stojí divácký úspěch takovéto premisy na hlavních postavách díla a nutno přiznat, že v Bebopím celovečeráku jsou právě ony jeho hlavní oporou. Málokdo by po seriálu čekal, že nám budou členové hlavní skvadry lovců odměn z vesmírné lodi Bebop představeni jinak než jako veskrze šablonovité charaktery s jasně danou funkcí v příběhu. Pohodářský švihák Spike Spiegel si z ničeho nedělá hlavu a vždy se dokáže dostat ze sebenebezpečnější situace. Nevypadají na to, ale jsou to profesionálové.Jeho jistým protipólem je přitažlivá Faye Valentine, která při své smůle většinou skončí v nějakém průšvihu. Dobrácký bývalý polda Jet Black představuje otcovskou postavu pro oba zbrklé, adrenalinem (či penězmi) posedlé blázny, ale samozřejmě by tuto funkci nikdy sám nepřiznal. Pak tu ještě máme rozevlátou hackerku a dětinu z přesvědčení Ed a nesmíme zapomenout ani na jejího věrného souputníka, inteligentního psa Eina. Takto navržené postavy bez problému utáhly dobré dvě třetiny seriálu, aniž bychom se o nich samých museli dozvídat cokoli podstatnějšího, než co by přímo vyplývalo z jejich jednání, a totožným stylem se jim to daří i ve filmu. Stejně jako v původním televizním konceptu je i zde, až na ojedinělé výjimky, charakterový vývoj ponechán vedlejším postavám, které tak na sebe právem strhávají pozornost diváků.
Na lavičce záporáků sedí démonický chladnokrevný zabiják Vincent a funkci nejednoznačné, osudové a nebezpečné „Bebop girl“ přijímá s jeho osudem spjatá bývalá vojanda Electra. Jenže to by nebyl Bebop, abychom se o těchto postavách nedozvěděli během filmu tolik, že je na jeho konci budeme vnímat coby tragické hrdiny lidských rozměrů daleko za hranicemi jejich původní žánrové škatulky. Vlastně celý film sledujeme příběh Vincenta a Electry, který vidíme vyprávěný prostřednictvím hrdinů a světa Vincent má vždy v záloze nějaké překvapení.Cowboye Bebopa. Tato „optika“ v žádném případě není na škodu a hlavně jí vděčíme za to, že film není jen dalším srdcebolným příběhem (i když s hodně netradiční zápletkou), ale neskutečnou jízdou po emocionální horské dráze – chvíli jste na adrenalinovém vrcholu a jindy se zase potápíte do melancholických hlubin. Naštěstí si film nehraje na nic víc, než doopravdy je, a díky plynulým přechodům se vám neudělá špatně ani u scén, které jsou ve filmu opravdu jen kvůli tomu, aby byl vyčerpán plný potenciál Bebopa. Co na tom, že například vzdušný souboj Spika s vládními stíhačkami vůbec nic neřeší a film by se bez něho mohl obejít? Prostě si spolu s hrdinou řeknete, že armáda nemá nic lepšího na práci, protože tak dobře choreograficky vystavěnou akční scénu jen tak někde neuvidíte, a navíc je to jeden z momentů, kde si můžete vychutnat technické provedení filmu.
Vím, že v dobách, kdy všichni do nebes vynášejí průměrné efekty v Pánovi prstenů, jsou veškeré superlativy o vizuální stránce filmu dosti relativní. Tudíž se omezím na konstatování, že animace je přesně odpovídající kategorii „japonský celovečerní film určený pro kina“ a je vlastně rozpohybováním seriálové strnulosti s jemnějšími detaily a výraznějším stínováním. Nečekejte žádného Akiru, ale ve srovnání s některými výplody studia Ghibli by Bebopí Knockin‘ on Heaven’s Door obstál bez větších problémů. "Bebop girl" Electra.Velkým adeptem na čelní místo do výkladní skříně je hned vedle scénáře a dramaturgie úchvatná hudba. Co jiného říci o dalším z perfektních soundtracků Yoko Kanno, který filmu udává jeho tempo a aniž by se ptal, co se komu líbí, jde stejnou cestou seriálového střídání stylů v čele s jazzem a blues až k závěrečným titulkům, kde se snad nenajde nikdo, kdo by danému rytmu nepodlehl.
Co říci na závěr o skvělém filmu podle skvělého seriálu? Samozřejmě potěšující zprávu pro lidi neposkvrněné původní sérií. Od fanoušků sice uslyšíte, že film se odehrává mezi dvacátým druhým a dvacátým třetím dílem, ale to je patrné pouze z okrajových indicií. Tvůrci pod vedením režiséra Shinichiro Watanabeho film koncipovali tak, aby byl přístupný všem, a nepotřebujete vlastně žádné znalosti o postavách (viz jim věnovaný odstavec), abyste se mohli na film podívat. Samozřejmě, že fandové seriálu si film vychutnají lépe, ale vem to čert. Lovec odměn, jak najdete film nazvaný v DVD sekcích českých videopůjčoven a prodejen, právem patří k naprosté špičce anime a jen stěží byste našli titul schopný se mu vyrovnat.
SEE YOU SPACE OTAKU, SOMEDAY, SOMEWHERE…