Appleseed: Semínko originality
14.05.2005 06:34  -  Série

Loňský rok s sebou přinesl hned celou řadu celovečerních anime filmů, které byly publikem netrpělivě očekávány, a filmové zpracování mangy Masamune Shirowa “Appleseed” v této řadě stálo hned vedle takových pecek, jako je Oshiiho nový Ghost in the Shell nebo Otomův Steamboy.

Je třeba poznamenat, že se jedná už o druhý pokus převést Shirowův námět do pohyblivých obrázků. Ten první se udál v roce 1988, kdy pod režií Kazuyoshiho Katayamy (Argento Soma, Those Who Hunt Elves) vyšlo jednodílné OAV "Appleseed", které, proč si to nepřiznat, dopadlo bídně. Shinji Aramaki (režijní debutant, předtím např. návrh postav k Fullmetal Alchemist) se ovšem nenechal neúspěchem svého předchůdce odradit a vybaven možnostmi, které dává současným animátorům moderní technologie, vytvořil vizuální lahůdku, která mimořádným způsobem kombinuje klasické anime s počítačovou grafikou.
Ze samotného příběhu mangy toho ovšem moc nezbylo, Shirowovy komplikované diplomatické šarády byly zřejmě pro dvouhodinový film příliš velkým soustem – zvláště pokud měl zbýt čas na akční sekvence, kterými se Appleseed pyšní. Zůstaly nám tu hlavní postavy, ba i většina vedlejších (by? se svým papírovým předlohám příliš nepodobají), přibyl nějaký ten duševně vyšinutý zloun a všechny bioroidy nám připravili o pohlaví. Ano, čtete správně, hlavním motivem Appleseedu je boj o pohlaví, což je mnohem snáze stravitelný motiv než boj, řekněme, o svobodu slova nebo volební právo žen. Není tedy divu, že jakmile se hrdinové dozví, že všechna ta chybějící pohlaví může světu vrátit jediný datový soubor, zaryčí a vyrazí, hlavně rozžhavené doběla, do boje za lepší svět, maminčiny buchty a, ovšem, za pohlaví.
Abychom ale nebagatelizovali přes míru: přestože první polovina filmu vyznívá, co se zápletky týče, jako nemastný vývar z třikrát cezeného klišé nevalné chuti, časem se autoři přece jen rozpomněli, za jakou mangu že to vlastně zaplatili licenční poplatky, a zachránili, co se zachránit dalo. Bez přehánění se dá říct, že ke konci může být divák přinucen o filmu i přemýšlet, což se přece jen vždycky nestává a někdo by to mohl dokonce nést s nelibostí – veďte to tedy, prosím, v patrnosti.
Tím zajímavějším na Appleseedu však přesto zůstává jeho technické zpracování. Celý film je renderovaný z 3D modelů, včetně postav, jejichž pohyby byly nasnímány z živých herců. Přesto se film snaží zachovávat anime "look&feel" prostřednictvím typického stínování, což v kombinaci s motion capture vypadá přinejmenším zajímavě. Čím akčnější a divočejší scény jsou divákovi předkládány, tím lepší celkový efekt; naproti tomu běžné, civilní pohyby nebo mimika tváře ještě přece jen působí poněkud loutkovitě. Ale popravdě řečeno, ono je to celkem pochopitelné – však kdo z nás má přehled, jak doopravdy vypadá salto vzad, doprovázené palbou z velkorážní pistole, že ano. Na druhou stranu všechna možná robotiska, eroplány a další udělátka, co jich ve filmu jen je, dopadla na jedničku s hvězdičkou, stejně jako propracovaný model futuristického města Olympus, které skutečně žije a funguje, a je radost se tím vším kochat.
Appleseed si zkrátka zaslouží pochválit. Nenabídne vám sice smrš? hlubokomyslných citátů jako GITS: Innocence, na druhou stranu ovšem ze sebe ani na okamžik nedělá víc, než čím ve skutečnosti je: Vizuálně pěknou, technicky originální a ne zcela hloupou akční podívanou, která ukazuje, kudy se možná bude ubírat anime v příštích letech. A kdyby za nic jiného, tak za tento vizionářský přístup by se mu mělo dostat trochy uznání.
Nehledě na to, že je v něm mnohem méně basetů.