MangaCZ Dnes je 24.1.2018, Registrovat...

Flame of Recca – Plamen klasiky
06.03.2005 05:47  -  Série

Flame of Recca je klasické (na tohle slovíčko si zvykejte, ještě ho uvidíte mnohokrát :) bojové anime. Klasické je na něm snad všechno, co jen může být. Postavy, příběh, souboje, animace... Zjednodušeně je to seriál bez příběhu, zato však nabitý akcí a souboji.

Celé anime se dá rozložit do dvou částí. První, podstatně kratší část nás uvádí do děje, seznamuje s hlavními kladnými hrdiny a nastiňuje „příběh“. Ten se dá celý shrnout do: Recca je středoškolák, který si hraje na nindžu, aby se vzápětí dověděl, že je skutečným potomkem vůdce jednoho z nejsilnějších nindžovských klanů středověkého Japonska (zlikvidovaného Odou Nobunagou), že dokáže ovládat oheň a že existuje ještě jiný potomek stejného vůdce. A protože „zůstat může pouze jeden“, je mu souzeno vést se svým nevlastním bratrem souboj na život a na smrt. Když se ještě zmíníme o Yanagi, dívce s léčitelskými schopnostmi, do které se Recca zamiluje a slíbí jí doživotní ochranu, každý si už zbytek jistě domyslí. Aby to Recca neměl tak těžké, na jeho stranu se přidávají jeho přátelé i nepřátelé, kteří mu pomáhají bojovat proti skutečným nepřátelům (ne že by to v zásadě nějak moc potřeboval). Druhá část se dá charakterizovat daleko stručněji. Je to turnaj v bojovém umění ve velmi klasickém provedení. Takový příběh asi nikoho nenadchne...
Snad alespoň postavy. Slovo klasické je vystihuje celkem přesně. Kladné postavy jsou buďto středoškoláci s pubertálním vystupováním, nebo středoškoláci s velmi kultivovaným vystupováním. Nesmí chybět „vypravěč a vysvětlovač“ – nesmrtelná Reccova matka (pro ni by ty souboje byly nejspíš příliš jednoduché). A záporné postavy? Klasika nad klasiku. Krvežízniví (někdy perverzní), až příliš sebevědomí (první jejich slova před soubojem většinou zní jako: „Rozmáznu tě jako švába“) a samozřejmě na konci poražení. Klasicky existují i některé řídké výjimky, které v sobě mají i něco málo více (ovšem sebevědomí jim na začátku souboje nechybí nikdy). No tady už je to přece jen o něco lepší, klasické postavy se těší jisté přízni.
Takže se dostáváme k hlavní náplni anime a tou jsou samozřejmě souboje. Klasika, klasika... Bojuje se sice mnoha různými zbraněmi a schopnostmi, ovšem průběh a výsledek souboje jsou vždy více méně stejné. Zbraně mají celkem velký rozsah, co se týče tvarů i schopností. Nazývají se zde „madógu“ tedy „magické nástroje“ (které někdo pod dojmem prvních dílů vtipně přeložil jako „elemental weapons“). Madógu jsou „normální“ zbraně – meč z ledu, rotující tyč bo, srpy, kany, kusarigany, případně výrazné posílení boje beze zbraně – dají se pomocí nich ovládat různé živly – blesk, vítr, voda, oheň, strom – a patří sem i více či méně originální ovládání vlasů, časů, dimenzí, „psychochirurgie“... To je jistě chvályhodné a člověk by asi čekal velmi pestré souboje, zvláš? když nindžovství v Reccově pojetí vyjadřuje heslo: „Nindža musí být připravený na všechno a využívat všeho, čeho jen může.“ Bohužel očekávání někdy holt nevyjde...
Souboje jsou další velmi klasickou ukázkou. Jsou velmi dynamické, rozhodně choreograficky dobře zvládnuté. Jak probíhají, vychází už částečně z volby záporných a kladných postav. Záporné postavy chtějí kladné jednoduše zabít jakýmikoli dosažitelnými prostředky. Většinou se spoléhají hlavně na své madógu, ale jsou zde i postavy, které jdou vyloženě přes hranice jakékoli slušnosti (takže použijí třeba i revolver). Samozřejmostí je, že na jakkoliv průzračně stupidní „lest“ nepřítele kladný hrdina téměř automaticky naletí... Naopak kladní hrdinové, když už bojují, rozhodně nemíní svého nepřítele zabít. A vůbec udělat něco, co by bylo nefér. Samotné souboje probíhají podle schématu: 1. kladný hrdina mlátí záporného hrdinu; 2. když už to vypadá na konec, záporný hrdina se vytáhne novou zbraní nebo schopností a začne mlátit kladného hrdinu; 3. kladný hrdina na pokraji smrti vytáhne novou zbraň nebo schopnost (často souběžně s vyřešením nějakého závažného osobního dilematu či krize) a začne mlátit nepřítele; 4. konec zápasu nebo návrat k bodu 2. Někdy nepřítel dostává výhodu a má právo prvního mlácení. Existuje několik málo výjimek z pravidla, ale v zásadě se nevyhrává chytrostí, ale silou (a stranou, na které hrdina stojí). Tento systém ale nejspíš nikoho nepřekvapí, je opravdu velmi klasický. A v zásadě se dá říct, že i celkem zábavný. Výhodou soubojů v Reccovi je jejich relativně krátká délka a celkem svižný průběh. Většina z nich nepřekračuje rámec jednoho dílu, i když někdy v rámci zvýšení napětí končí díl uprostřed souboje (velmi často těsně po přechodu z bodu 1 do bodu 2). Pokud to shrnu, jsou souboje zábavné a záživné, i když celkem schematické. Síla a schopnosti postav se navíc někdy prudce mění (viz pravidlo anime o využití ultimátní zbraně až v případě nejkrajnější nouze).
Flame of Recca je klasické bojové anime, a tudíž své obdivovatele nalezne právě v řadách otaku, kteří mají tento žánr rádi. Ovšem myslím si, že by byla chyba od něj čekat cokoli navíc (možná troška komedie)... Je to prostě a jednoduše anime, nad kterým se není třeba zamýšlet (a ani bych to nedoporučoval), plné akce, s velmi malou mírou myšlenek typu „musím vyhrát i kdybych měl zemřít“ nebo „naším přátelstvím překonáme jakéhokoli nepřítele“ (znalci bojových anime jistě pochopili). Ideální na odlehčení mezi sledováním psychologicky vypjatých a vážných evangelionů, šedých křídel či dramat řešících závažné životní otázky.