Surrealistická polévka
22.02.2005 06:41  -  Série/Kočičí polévka

Co všechno se může stát dvěma roztomilým cartoonovým ko?átkům, když jdou nakoupit smažená tofu? Pokud by měl na tuto otázku hledat odpověď autor pohádek, pak by naše hrdiny čekala maximálně nějaká ta konfrontace se zlým vlkem či zapšklou kanibalskou stařenou. Když se ale jejich osudy dostanou do rukou tvůrce, který se zhlédl v surrealismu, může se stát naprosto cokoliv.

Půlhodinové anime Kočičí polévka (Nekojiru-sou, 2001) se vynořilo z vod soudobé japonské animace jako zjevení. Tím spíš, že za jeho vznikem stojí Tatsuo Sato, režisér, který má jinak na kontě jen ryze komerční seriály Martian Successor Nadeshiko (Kido Senkan Nadeshiko, 1996), Stellvia (2003) a Ninja Scroll: The Series (Jubei Ninpucho: Ryuhogyoku-hen, 2003). Zatímco dnes většina anime staví na stále primitivnějším humoru a snaha o autorskou originalitu dávno ustoupila soutěžení o co nejpreciznější technickou stránku, v Satoově prvním autorském projektu bují bezbřehá svoboda tvůrčí fantazie, výtvarná inspirace Salvadorem Dalím a posedlost bizarními, zneklidňujícími výjevy. Kouzelník pomocí obláčků vycházejících z jeho úst na přání diváků vykouzlí cirkusového slona, načež do šapitó vtrhne gigantické amorfní monstrum, které se vymkne kontrole, praskne a způsobí potopu světa.
Nabízí se srovnání s jedním z nejlepších anime všech dob Angel’s Egg (Tenshi no Tamago, 1985, režie: Mamoru Oshii). Oba tyto filmy by se daly bez debat označit za surrealistické, ale každý se na žánr dívá z jiného úhlu. Oshii se ve svém snímku zabývá archetypálními obrazy souvisejícími s náboženskými představami, po kterých v Kočičí polévce není ani památky, stejně jako po chmurné, monumentální atmosféře. Satoův film nejde ani cestou moderních surrealistických filmařů typu Alejandra Jodorowského nebo Jana Švankmajera, kteří pomocí surreálných obrazů ztvárňují složité abstraktní myšlenky či emoce. Kočičí polévka vychází ze samých kořenů žánru, z volného toku vědomí, appolinairského pásma asociací a snové obrazotvornosti. Jedním z největších inspiračních zdrojů filmu je bezpochyby výše zmíněný Dalí. Nenajdeme tu sice jeho oblíbené podpírající berle a tekoucí hodiny, ale charakteristická amorfnost tvarů a pokřivenost linky na vás čiší z každého obrazu.
Ke kořenům jde Sato i motivisticky. Celý film připomíná dětskou hru, kde se vedle sebe potkávají cirkusová vystoupení, exotické krajiny (pouš?, moře) a tajemné domy šílených kuchařů. Vše vrcholí velkým finále, kdy dojde k narušení toku času, které definitivně rozbije strukturu filmu, včetně samotné kresby a animace. Dětská perspektiva a okouzlení exotikou snímek sbližuje nejen se surrealismem, ale také s ryze českým modernistickým směrem, poetismem.
Čistě surrealistická je ovšem záliba v šoku. Film se nejmenuje Kočičí polévka náhodou. Putování obou ko?átek je lemováno rozsekáváním, zabíjením a pojídáním všech možných živých i neživých druhů. Nelítostné násilí filmu se řídí jednoduchou logikou – stane se to, k čemu okolnosti nevyhnutelně spějí, a silnější vždycky zvítězí nad slabším. Skupina samurajů rozseká tančící oranžovou rybu na kost, vodní slon zemře na poušti vyschnutím, ko?átka umlátí vyčerpaného pašíka klacky, sadistický majitel strašidelného domu zapálí svíčkou nebohé ptáčátko přivázané provázkem k tyči. Tenhle neustálý boj o přežití a opakující se motiv pojídání ale stále probíhá v rámci dětského vidění světa. Stojí téměř úplně mimo realitu a stává se součástí nezávazné hry bez fatálních důsledků. Ko?átka se plaví na loďce uprostřed moře spolu s vykrmeným pašíkem. Když je přepadne hlad, uříznou z pašíka kus masa a usmaží ho. Pašík to celé udiveně pozoruje a nakonec se sám zúčastní hostiny ze svého vlastního těla.
I po vizuální stránce je Kočičí polévka lahůdka. Kresba je naprosto nezaměnitelná a nese v sobě vlivy moderního anime, tradiční japonské kresby i evropské moderny. Bizarní architektura občas připomene animované filmy Tima Burtona. Po animační stránce se film drží v solidním nadstandardu, který by v konkurenci druhého dílu Ghost in the Shell nebo nových filmů studia Ghibli neobstál, ale na to, že jde o nekomerční experimentální film, je jeho technická úroveň vynikající.
Kočíčí polévka asi není vhodný pokrm pro každého fanouška anime. Rozhodně nezachutná těm, kteří chtějí tomu, na co se dívají, za každou cenu rozumět. Satoův film je hříčka, po jejímž významu nemá cenu pátrat. Je to vycházka do fascinujícího nekonečného světa bez pravidel, logiky a smyslu, nezávazná hra ignorující příčiny a následky, brilantní ukázka osvobozující filmové anarchie.