GetBackers
27.01.2005 06:35  -  Série

GetBackers je klasické bojové shounen anime jemně šmrncnuté yaoi. Naštěstí není jen o soubojích (duelového typu), ale jde i o nějaké to zamyšlení nad světem: od celkem normálních typu kde „seženeme peníze na jídlo“, přes myšlenky o umění, až po tvrdě existencialistické otázky. Vše potom doplňuje výborně zakomponovaný humor.

GetBackers je dvojice chlápků, kteří o sobě tvrdí, že jsou schopni nalézt a vrátit cokoli se skoro 100% pravděpodobností. To by v zásadě nebylo až tak zajímavé, jenže oni jsou schopni vracet opravdu cokoli. Nejen hmotný postrádaný majetek (typu životně důležitá data firmy na disketě v tašce, kterou někdo zahodil do odpadkového koše), ale i daleko zvláštnější věci jako milence, členy rodiny, vzpomínky, naději… To vše v celkem současném světě. Tedy odmyslíme-li si zvláštní schopnosti hrdinů a rozestavěný mrakodrap uprostřed Tokia nazývaný „Palác nekonečnosti“, opředený velmi zajímavým mystériem (tvůrce už nejspíš nudilo klasické „Toukyou no tou“ klišé :)
Samozřejmě některé úkoly, které naši hrdinové vyřizují, nejsou vůbec bezvýznamné a mají v nich prsty nejmocnější skupiny Japonska (a? už jsou to vlivní bohatí lidé či zločinecké organizace). Dá se tedy očekávat, že objekty žádající si navrácení jsou dobře chráněny. A tady nastupuje bojová stránka anime. Stejně jako se specializují „nalézači“ (dakkanya), specializují se i „převozníci“ (hakobiya) a „ochránci“ (mamoriya). A to jsou hlavní „nepřátelé“, se kterými naši hrdinové bojují. To by ale také nebylo nijak originální, kdyby ovšem všichni hrdinové (kladní i záporní) nebyli profesionálové, kteří dělají svou práci pro toho, kdo je zrovna platí. Tak se někdy stává, že ti, kdo v předchozím příběhu bojovali proti sobě, najednou bojují bok po boku. Zajímavé také je, že se většinou nejedná o boje na život a na smrt. Účelem není zabít nepřátele, kteří pracují pro druhou stranu, ale získat/převézt/ochránit svěřenou věc.
Celkově se anime skládá z několika dílčích příběhů, které spolu většinou, až na aktéry, nemají mnoho společného. Jejich délka je velmi rozdílná. Je několik delších, ale i spousta jednoepizodních. Také výběr témat je velice pestrý. Od velmi vážně laděných až po vyloženě komické záležitosti. Nejlepší bude uvést názvy epizod obou extrémů: „Inochi no honoo wo torikaeshite“ (Vra?te nám plamen života) a „GetBackers vs. High school girl“. Ovšem ani v těch vážnějších částech o humor ochuzeni nebudete. Navíc je zde do vážného prostředí často výborně zakomponovaný. Ač je seriál poměrně dlouhý (49 dílů) a hodně epizodický, podařilo se mu celkem úspěšně vzdorovat skluzu k opakování a nudnosti (á la Rumiko Takahashi). Jednak to má na svědomí velké množství různorodých postav, jednak hodně velký záběr volby témat.
Asi nejlákavější částí anime jsou duely mezi jednotlivými postavami. Kromě hodně slušné animace soubojů určitě stojí za pochvalu nápadité schopnosti hrdinů. Nalezneme tu například postavy využívající různé typy zbraní (třeba celkem neklasický bič), jedy, nože vysunované z vlastního těla, psionika vidícího několik vteřin do budoucnosti... Samozřejmě nechybí klasické elementy – oheň, voda, elektřina. Ovšem i zde dokázali tvůrci projevit značnou invenci, takže například jedna z hlavních postav – Amano Ginji – používá svou schopnost tvořit elektřinu (lépe řečeno elektromagnetické vlnění) nejen na klasické „bleskové útoky“, ale i vyřazování různých elektronických zařízení a dokonce využívá i dalších aspektů elektřiny typu elektromagnetická přitažlivost či mikrovlnné záření.
Postavy seriálu jsou hodně pěkně napsané, i když se jim nedá upřít přehnanost v mnoha směrech (řekněme, že když je někdo naivní, tak je naivní, ale pořádně :). Všechny mají za sebou nějaký příběh, více či méně odkrytý (a zdařilý). Nejedná se o nějaké superhrdiny, kteří by zachraňovali svět, ale spíš o trošku extravagantní partičku. Charakter postav se ovšem těžko posuzuje, protože v komických epizodách se chovají komicky a ve vážných vážně. Celkově to na mě působilo celkem vyváženým a příjemným dojmem.
Kvalita animace seriálu celkem silně kolísá. Zvláštní je, že v některých nebojových scénách je dost odfláknutá. Naopak v bojích je velmi slušná. Skoro jako by se tvůrci rozhodli na normálních scénách ušetřit, aby mohli vytvořit o to dokonalejší scény bojové. Malá zajímavost. GetBackers celkem šikovně kombinuje SD (zmenšená, hodně zjednodušená a trošku karikaturní kresba) a reálný svět. Hlavně Ginji se často ve více méně komických scénách objevuje v SD, i když ostatní postavy zůstávají naprosto normální. Mně to přišlo velice povedené a humorné. Zvláš? scény Akabane-Ginji jsou dokonalé. O hudbě se toho mnoho říci nedá. Je celkem slušná (velmi pěkná je v posledním příběhu), ale nedá se říct, že by nějak převyšovala anime průměr.
Tohle anime je napsané vyloženě pro fanoušky akčních věcí. Je pravda, že v sobě má jistou hloubku, ale bojová stránka výrazně převládá (i když zase ne tolik, kolik bývá zvykem). Takže pokud se vám líbily seriály typu Naruto, Flame of Recca, nejspíš i Dragonball a možná vůbec nejvíce X/1999 ve své seriálové podobě, měli byste GetBackers vyzkoušet a věřím, že nebudete zklamáni.