Paranoia Agent – anime, co má švih
10.02.2005 06:56  -  Série/Paranoia Agent

Shounen BatSnad každý už někdy zatoužil po nějaké té příslovečné výpomoci shůry, která by mu pomohla překonat nepříjemnou životní chvilku – a? to stojí, co to stojí. V seriálu Paranoia Agent má “deus ex machina” podobu rány baseballovou pálkou do hlavy. Tak co, pořád máte zájem?

Tsukiko pracuje jako návrhářka pro hračkářskou firmu. Pejsek Maromi, její poslední dílko, se stal okamžitým hitem a lidovou mánií, ale to už bylo před nějakou dobou a teď všichni netrpělivě čekají, kdy slepička Tsukiko snese další zlaté vejce. Jenže nápady nepřicházejí a nesmělá, zakřiknutá designérka se ocitá pod rostoucím tlakem ze strany nadřízených i spolupracovníků. A právě v této situaci ji přepadne neznámý útočník na kolečkových bruslích, udeří ji baseballovou pálkou a zmizí ve tmě.
Tsukiko & MaromiDetektivům, kteří přepadení vyšetřují, nejsou podivné rysy případu po chuti a obviní Tsukiko, že si celou příhodu vymyslela. Ale obětí začne přibývat: Bulvární novinář, kterému zoufale chybí peníze i náměty; upjatá asistentka, trpící schizofrenií, jejíž druhé já se po nocích baví prostitucí; vydíraný policista, kterému nezbývá nic jiného, než si po pracovní době natáhnout masku přes hlavu a další šichtu si odpracovat na opačné straně barikády... Osudy postav se proplétají, náznak stíhá náznak a traumatologická oddělení místních nemocnic se utěšeně plní lidmi, kteří nevěděli, kudy kam. Netrvá dlouho a bezradnými se stávají i samotní detektivové – a zpoza rohu už je slyšet úsečný svist kolečkových bruslí...
Pokud vám předcházející odstavce ani přemíra vlastních zkušeností s podprůměrem japonské animační produkce nenaznačily, s čím má divák v případě třináctidílného seriálu Paranoia Agent tu čest, doplním ještě jméno autora námětu, který zde zároveň usedl i na místo režiséra: Satoshi Kon. Ano, ten Satoshi Kon, který nás potýral mísením reality a snové fikce ve filmu Perfect Blue (1997), onen zručný vypravěč, pod jehož autorskou, režijní a scénáristickou taktovkou film Millenium Actress (2001) nasbíral přehršel prestižních ocenění doma i v zahraničí.
Harumi & MarieParanoia Agent je Konovým debutem v kategorii televizních sérií. Už od samého začátku je však divákovi zřejmé, že menu, které mu je předloženo, připravoval zkušený šéfkuchař filmové kuchyně. Příběh sám je v podstatě konstruován jako klasická detektivka, ovšem s řadou odboček, vsuvek a vedlejších témat; ty nicméně vždy souvisejí s hlavní dějovou linií a pokaždé přispějí několika dílky do celkového obrazu. Ovšem nezapomeňte, že jednou z hlavních zásad detektivního vyprávění je čtenáře překvapovat, a o tom Satoshi Kon ví své: není mu zatěžko se zdánlivě jasnou mozaikou znenadání zatřást a pak se jen pobaveně dívat, jak s překvapením zíráte na úplně nový obraz, který vám před očima poskládal.
Není účelem recenze vyzrazovat peripetie ani rozuzlení příběhu, přesto si však dovolím jednu poznámku k závěru a vyznění seriálu: Kdo očekává, že na konci budou všechny otázky zodpovězeny a volné konce svázány dohromady (jak se na detektivku sluší a patří), bude nejspíš spokojen. Ale pozor – ne všechna vysvětlení musí být nutně racionální, ne všechny události je možno brát doslova. Paranoia Agent je především (či spíše mimo jiné) v hlubším smyslu příběh o odcizení, o vzájemném míjení (všimněte si třeba úvodní scény z rušné tokijské ulice v prvním díle), který autor jen shodou okolností oblékl do detektivního kabátku. Celým seriálem se tak jako červená nit vine jediná myšlenka: jen těžko lze najít viníka lidské lhostejnosti a není detektiva, který by mu mohl položit svou pádnou ruku na rameno.
Seriálu svědčí i technické zpracování: Studio Madhouse předvádí, že nerozumí své práci o nic méně než režisér. Animátoři s rukama zjevně nesvázanýma skrovným rozpočtem zvládnou na obrazovce rozpoutat vizuální orgie, stejně jako se skromně a uměřeně držet s efektní animací v pozadí ve chvíli, kdy to příběh vyžaduje. Návrh postav se rozhodně nedá označit za “líbivý”; nese zřejmý punc stylu předchozích Konových filmů a je to tak dobře. V hlavních rolích tu totiž nevystupují půvabné středoškolačky,Harumi & Marie ale lidé zahnaní do bezvýchodných situací: obtloustlý strážník, unavený úředník, stárnoucí osamělá žena. O co méně mají tyto postavy sexappealu, o to více života jim dokázal jejich tvůrce vdechnout, a svých partů se tak zhostí stejně dobře jako jejich živí kolegové z hraných filmů – ne-li lépe.
Takže, bude-li vám někdo tvrdit, že současné anime je mrtvé a bez nápadu, ukažte mu tento seriál a počkejte, jestli nezmění názor. Nejsou špatné žánry, jen špatní vypravěči nudných příběhů. A nuda – to je přesně to, co při sledování seriálu Paranoia Agent diváka neohrozí.