MangaCZ Dnes je 19.1.2018, Registrovat...

Cesta nazdařbůh a zase nikam
- recenze filmu The Weathering Continent
26.11.2004 06:07  -  Série/Weathering Continent

Kawaii až k zblití.Bylo, nebylo, za dávných časů, bla bla bla. Existuje nějaká fantasy, která by nezačínala nějakým obskurním odstavečkem ve stylu uvedení do děje? Už slyším, jak si fandové nařvaných hrdinů, bezpohlavních kouzelníků a malých frajerů s chlupatýma nohama brousí čepele, že se jim někdo naváží do jejich oblíbeného žánru. Přiznejme si ovšem naprosto objektivně, že fantasy je na tom naprosto stejně jako jakýkoli jiný žánr. Má své vrcholy ledovce, svou hladinu a také neskutečná kvanta bordelu pod ní. Onu skrumáž poznáte například podle toho, že obligátní historický vejšplecht na úvod je tam opravdu jen na okrasu.

Zapomeňte na Pány prstenů, Zeměplochy, Zaklínače a co já vím jakou všechnu havě?. Fantasy není až na několik zářných výjimek nic objevného. Enter the bad guy.Ve většině případů vzniká tak, že jeden z mnoha autorů, který sní o slávě a ještě víc o pořádné večeři, sedne a napíše podle tuctovité šablony nějaký přiblblý příběh, flákne do něj postavy, které jsou tak otřepané, až sotva lapají po dechu, a nechá je pochodovat nějakou fakt hustou krajinou. Jako dokonalý doklad této teorie braku může bez problémů posloužit OAV The Weathering Continent.
Huuu, The Weathering Continent – to zní dost temně, co? Zvětralý kontinent – ta osudovost, ta tíha neodvratného a ta existencialita pryštící z každého písmene. Nějaký hodně efektní tým autorů slíznul pořádný balík, když tohle vymyslel (jen ten název, od scénáře jsou tu jiní). Předtím, než se ovšem na obrazovce objeví náležitě graficky vyvedený název této epopeje, absolvují ti hloupější povinný historický úvod v podobě nudného titulku a tiKouzelnický androgyn – buďto vás začaruje, nebo vyfuckuje. chytřejší si naopak zajdou pro jídlo, na záchod nebo úplně někam jinam. Následuje záběr, který bez jakékoli nadsázky můžeme označit za tres? veškerého příběhu, nejmlich detail písečné duny, po které přejdou tři páry nohou. Genialita celého záběru spočívá v tom, že už ze samotné chůze poznáte, co je to za postavy a jak se celá následující klauniáda bude vyvíjet.
Nuže, máme zde jednoho nařachance s cool jizvou na tváři a všeříkajícím velkým mečem (ale je to cudné anime, takže se s ním moc nechlubí), postavu Trojice hrdinů na pouti někam. Snad i za dobrodružstvím.neurčitého pohlaví představující kouzelníka, u něhož je měřítkem frajerství tripovité zbarvení jeho očí, a v neposlední řadě mladou holku převlečenou za kluka (to je jedno z velkých tajemství filmu, ale od samého začátku to pozná i bezruký hluchý slepec), která je tu od toho, aby mohla padat na zadek a neustále žvanit blbosti. Tvůrcům je nutno přiznat velkou chápavost k látce, když pro každou postavu zvolili škatulkovitě sednoucí styl charadesignu, a tím scénáristům ušetřili spoustu minut s popisováním jednotlivých charakterů a jejich osobních osudů.
Máme za sebou první minutu a ti naivnější se těší na nějaký ten příběh, na ta nezdolná dobrodružství, jimiž trio gerojů musí projít na své cestě za… Kam, herdek, ty lidi vůbec jdou? No to je jedno. Prostě dobrodružství, akce, tajemno, magie, obludy, démoni, pasti a záludná mystéria. To vše na vás čeká někde jinde. Pochváleni budiž moudří, kteří se rozhodli si sledování zpříjemnit jídlem, manikúrou, čtením Scény s maskami mají občas i atmosféru.nebo laškováním s opačným pohlavím (nebo i s tím svým). Už během závěrečných titulků si nebudete pamatovat, co se to vlastně předešlých padesát minut před vámi odehrálo. Šlo tam o nějaké tajemné podzemní město, o nějaké duchy, bandu krvežíznivých loupežníků, masky a nějakou kletbu. Nějak to do sebe snad i zapadalo a snad to i dávalo smysl. O to tady nejde. Hlavní je, že se ranař asi dvakrát předvede, kouzelnický androgyn se stane objektem touhy nevyžitých loupežníků a ukáže, že opravdu umí kouzlit, a otravná holčina všechno zachrání a je za hroznou frajerku. Na konci postavy naprosto nečekaně vylezou z podzemí tam, kde vše začalo, a jdou zase dál.
Aby se dostalo i na nějakou pochvalu, mohu s potěšením konstatovat, že The Weathering Continent není součástí žádné anime série (je pouze volně inspirováno sérií románů). Jako samostatná hodinovka představuje vcelku snesitelnou nostalgickou vzpomínku na večery strávené u Dračího doupěte. Myslím si, že tvůrci to celé ani jinak nezamýšleli, a nutno jim sklonit poklonu za to, že si s takovou oddychovkou dali poměrně dost práce v oblasti technického provedení. Inu, je vidět, že a? už studio Production I.G. (Innocence, Kill Bill: Hlavní třeštiprdlo zase někam padá.Volume 1, Blood: The Last Vampire) dostane jakoukoli zakázku, zhostí se jí na výbornou. Od svěže flexibilního charadesignu přes velice povedenou animaci až po zajímavou hudbu se všechno nese v duchu precizní profesionality. Co na tom, že z hlediska příběhu, scénáře a dramaturgie se jedná o hladinu močálu. Nebudeme si na nic hrát – tady jde jen o další fantasy, a ne o adepta na výroční cenu. Přese všechnu výše nahromaděnou kritiku se tak jedná o OAV, které nejspíš nikoho neurazí, díky své délce ani nikoho neunudí a je docela dobře možné, že pár nenáročných fandů fantasy dokonce i nadchne. Já osobně jsem si při něm docela pěkně pošmáknul na svém obídku a nyní, o dvě hodiny později, se mi už téměř dočista vytratilo z paměti. Dobrou chu?.