MangaCZ Dnes je 20.4.2018, Registrovat...

Avenger
20.11.2004 06:48  -  Série

Avenger je z mého pohledu celkem zajímavé anime, které je z jistých příčin celkem zatracováno (alespoň soudě podle bodového ohodnocení na Animenfo). Je to celkem klasický příběh o pomstě ve sci-fi kabátě, ale jeho zpracování a další vlastnosti, které se u anime hodnotí, jsou na velmi vysoké úrovni.

„Má pomsta, po které toužíš, smysl? Co je cíl tvé cesty?“ Tyto otázky jsme celkem zvyklí slýchat v různých příbězích. Proč si myslím, že Avenger je i přesto z klasické šedi vybočující dílo? Kromě animace a kresby, která se mi velmi líbí, je to nádherná hudba, ale hlavně skvělá atmosféra, která se celým třináctidílným anime nese.
Malý úvod do příběhu: Jsme na Marsu, poslední výspě lidstva, když se Země stala z neznámé příčiny neobyvatelnou (pravděpodobně klasické podřezání si větve, na které sedíme, ale explicitně to řečeno není). Jenže výměna Marsu za Zemi nebyla zadarmo a lidé zde přežívají jen tak tak. Teraformace je na poměrně pokročilém stupni, můžete se venku procházet bez kyslíkové masky, ale opuštěná obydlí, a i ta neopuštěná připomínající středověk dávají znát, že tu jaksi není něco v pořádku. A to není ani zdaleka všechno. Sice zde spatříme náznaky supermoderní techniky v téměř dokonalých robotech (téměř bez výjimky v dětských podobách), ale atmosféra je tísnivá a až na několik oáz všude panuje strach a beznaděj.
Jak už to v takových společnostech bývá, nejsilnější vítězí, a tak je ve světě spousta bojovníků, kteří mezi sebou soupeří, i když zpočátku není až tak úplně jasné o co vlastně. Jisté je, že každé město má svého zástupce a mít co nejsilnějšího zástupce je jediná záruka přežití. V jednom takovém městě potkáváme dívku, Leylu Ashley. Velmi silnou bojovnici jejímiž zbraněmi jsou něco jako tomfy (nebo moderní policejní obušky chcete-li), která ovšem své protivníky likviduje hlavně svou obrovskou rychlostí a reflexy, takže i ti nejlepší jí stěží zkřiví vlas na hlavě. Jenže pak se objevuje malá androidka Nei a Leyla beze slova vysvětlení město opouští a vydává se s ní na pou? za svou pomstou. Nesmíme ovšem zapomenout na jejich společníka, mladého mechanika Speedyho, skvícího se titulem „doll breeder“ (něco jako tvůrce panenek), který je nadmíru zkušený ve věcech androidů. Na druhé straně stojí „prvorození“ Marsu, tedy původní posádka osídlovací lodi, resp. její zbytky. Obrovskou silou působící Volg a věštkyně Vesta. Samozřejmě na cestě naši hrdinové potkávají další zajímavé postavy, ale na ty už se podívejte sami.
Scéna, příběh a postavy, jak jsem je naznačil, vypadají dost klasicky a člověk by očekával celkem tuctovou záležitost s mnoha souboji a možná nějakým románkem mezi Leylou a Speedym. Jenže ouha, ono je všechno jinak. Příběh, jakkoli klasický, je vypravovaný úplně neklasickým způsobem. Musíte si ho skládat jako puzzle, přičemž vám nikdo nedává dílky v normálním pořadí, ale různě přeházené a většinou můžete tápat, kde se tenhle dílek vzal. Nemluvě o tom, že na konci jich ještě spousta chybí a s některými si možná nebudete vědět rady. Teorie o soubojích a románcích ostatně také brzy zapadnou někam do kouta. To si snad nejlíp uvědomíte už v openingu, který mi, nevím proč, strašně připomínal Noir.
To je ostatně největší kámen úrazu tohoto anime. Člověk by od něj po shlédnutí prvního dílu čekal něco jiného, než v něm ve skutečnosti je, a tak ti, kterým by se mohlo líbit, jej zavrhnou a ti, kterým se líbit nebude, se na něj koukat budou a zavrhnou ho také. A přitom příběh není ani zdaleka jediné, o co je stát.
Jedna z nejdůležitějších dobrých vlastností Avengera je jeho atmosféra. Už dlouho jsem neviděl v tomhle ohledu tak skvěle propracované dílo. Scenérie, hudba, postavy a ostatně i způsob vypravování příběhu vytvářejí nádhernou atmosféru tajemna a nějakého podivného nebezpečí. Temné scenérie pouští Marsu, rozbořených měst, rozbořených chajd, kde lidé přežívají na drobcích jídla, navíc v kontrastu s nádhernými supermoderními městy vyvolených. Na nebi místo laskavého slunce strašlivý krvavý měsíc, ke kterému nikdo nevzhlíží jinak než se strachem a úzkostí. Skvěle komponovaná hudba, dobře podkreslující jak melancholické nálady, tak bojové scény a pro mě jeden z nejlepších hudebních doprovodů vůbec (lepší jsou snad už jen Noir a .hack//SIGN). A třešničkou na dortu je hlavní postava Leyla. Velmi zachmuřená, velmi málomluvná (a to ještě polovina jejích replik zní: „koroshite miru“ a „urusai“) postava ještě podtrhuje tísnivou atmosféru. Věřte mi, že jediný okamžik, kdy se zasměje, pro vás bude daleko překvapivější, než blesk z čistého nebe. No ještě jsme nestihli pochválit animaci, která se, díky Bohu, na tísnivé atmosféře nepodílí. Zvláš? hezká je v soubojových scénách, které jsou ostatně vůbec celkem slušně vymyšlené a navržené.
Teď to snad může vypadat, že Avenger je skoro ideální anime. Pro jistý typ lidí snad i ano, jenže podle mého je celkem hodně úzkoprofilový. Musíte mít rádi sci-fi, nesmí vám vadit postkatastrofické světy, a co je nejhorší, příběh se vážně velmi špatně sleduje, takže může někdy vyznívat stylem: „Co to jsou za blbosti? Kde k tomu přišli?“ nemluvě o konci, který je hodně zamlžený, a ačkoli zde příběh evidentně končí, těžko se vyjadřovat zda dobře či špatně.... Jsou skutečnosti, které v jeho průběhu upadly v zapomnění, nebo tam možná vůbec nebyly, spousta je jich třeba vyčíst „mezi řádky“. Přidejte některé záležitosti, které jsou vůbec nemožné a nevysvětlitelné, a spousta lidí vám ho omlátí o hlavu jako nesmysl.
Takže komu bych toto anime doporučil? Rozhodně lidem, kteří mají rádi celkem záhadné příběhy. Snad ideální přirovnání by byl Noir v případě, že by se scvrknul na jeho menší polovinu a odehrával se někde úplně jinde, někdy úplně jindy. Na druhou stranu si rozhodně nelze Avenger představovat jako třeba Haibane Renmei. Souboje tam určitě jsou a určitě nejsou nezanedbatelnou (i když ne hlavní) součástí. Troufám si tvrdit, že pro někoho, kdo má raději jednodušší, ne moc komplikované příběhy, případně mu prvky tajemna nesedí, by toto anime bylo dost nezáživné.