MangaCZ Dnes je 24.1.2018, Registrovat...

Chikyuu Shoujo Arjuna (Ardžuna Pozemš?anka)
14.11.2004 06:34  -  Série/Ardžuna Pozemš?anka

Ardžuna Jsou seriály zkrátka dobré i jednoduše špatné, velmi chytré i programově hloupé, složité jak filozofické dílo i prosté jako čítanka, díla povedená i nepovedená, podle vkusu a nálady diváka. A pak je „Ardžuna Pozemš?anka“.

Kdyby hudbu k tomuto seriálu neskládala Yoko Kanno (a většinu sólových partů pak nenazpívala Maaya Sakamoto), asi bych s odpuštěním nevydejchal ani první díl, kde úžasný začátek je zadupán do země naprosto příšerným koncem. Navíc koncem zcela matoucím, protože z něj divák získá pocit, že nejde o nic jiného, než o další variaci na téma „obyčejný člověk s kapkou nadpřirozených schopností a pořádným mechanickým pomocníkem po ruce“, a to ještě o variaci velmi necitlivou. Avšak, jak se ukáže dál těm, kteří vydrží, je celý seriál o něčem úplně jiném. Ve skutečnosti jde totiž o jeden z nejlepších apelů na současnou zvráceně konzumní a neekologickou lidskou civilizaci. A bohužel ve stejnou chvíli i o jedno z nejdokonaleji zpackaných děl, jaké jsem kdy potkal. Výsledkem míchanice hlubokých myšlenek a zoufalých bojových scén je totiž naprosto dokonalý kočkopes. smrt Geniální úvahové sekvence, na kterých si labužnicky smlsne snad každý, sráží na kolena dobře mířenými podpásovými údery jakási ubohá nápodoba seriálů pro malé děti, již by nikdo nedocenil ani jako parodii (kterou navíc zjevně není).
Tvůrci seriálu zvolili velmi nosné téma, nedokázali ho však zpracovat. Na hlavní postavě chtěli ukázat nesmyslnost lidského konání, které nejdříve slepě jedná a pak se teprve dívá, co všechno vlastně způsobilo. Ne že by bylo samo o sobě něčím špatným, naopak, někdy může být právem hodno obdivu, ale trvající zaslepenost, hluchota a přehlížení faktů je cestou do pekla, zvláš? když se jedná o budoucnost celé Země. A tak dívka Ardžuna, hrou osudu vybraná za spasitelku, která se již dlouhá léta marně snaží „ovládnout“ umění lukostřelby, dostane jako bojovník za budoucnost kromě výjimečných duševních i fyzických schopností bohužel též mocného mechanického pomocníka a magický luk, které jako by vypadly ze starých indických legend, a s jejich pomocí se vydává zachraňovat Zemi. Což v jejím podání znamená spíše zachránit za každou cenu svého milého, i kdyby tou cenou měly být životy všech ostatních živých bytostí.
Ach ano, čím mocnější nástroje či schopnosti má kdo k dispozici, tím více by měl vážit jejich použití, aby nebyl lapen do zhoubného víru zneužívání, ze kterého již nemusí býti úniku. zahlcení A není-li schopen toto nahlédnout sám, musí se mu to ukázat. Divák tak spolu s Ardžunou projde během děje horskou farmou jednoho zvláštního staříka, který dal vale „civilizaci“ a který nás naučí, že plevel není žádná špatná věc a že to, co ve skutečnosti ohrožuje budoucnost, jsou monokultury, životem Ardžunina učitele matematiky, který se nám v nezapomenutelné scéně snaží zhuštěně představit ty největší lidské chyby i ctnosti, laboratoří otce Ardžunina přítele, kde se ukáže, že manipulace živých bytostí nemusí vždycky dopadnout tak, jak si tvůrce představoval, světovou radou, kde uvidíme, že utrpení může mít v závislosti na okolnostech různou váhu... Až po působivé finále, ve kterém tento mix starých i moderních myšlenek, obžaloby směřování moderní společnosti, ale i obhajoby člověka a jeho místa ve světě dojde svého naplnění a kde Ardžuna, a s ní snad i divák, koněčně pochopí, možná ne ještě příliš pozdě pro celou Zemi: „Každý jsme jiný, a právě to nás spojuje.“
Musím říct, že kdybych věděl o humánním způsobu jak zlikvidovat najednou celé lidstvo, tak se asi stanu ekoteroristou. mandelbrot Ale protože o žádném nevím, tak pěkně odkoukám seriál a budu pokračovat ve žhavení počítače a nadbytečném (a zbytečném) odebírání elektřiny, u toho se budu nadbytečně (a zcela zbytečně) přežírat jídlem, nakoupeným v nějakém nadbytečném a předimenzovaném (a úplně zbytečném) moderním obchoďáku, který ho získal nějakou nadbytečnou a předimenzovanou (a úplně zbytečnou) chemickou výrobou. Tak. Pokrok se přece nedá zastavit, to dá rozum.
PS: Jste–li již poněkud přesyceni seriály, ve kterých je Japonsko (celkem pochopitelně) středem světa, rozhodně si Ardžunu nenechte ujít — scénáristé se se svou rodnou zemí skutečně nemazlili.