MangaCZ Dnes je 19.4.2018, Registrovat...

Vánoce v Tokiu
21.10.2004 06:46  -  Série/Tokijští kmotři

Díky společnosti Bonton se do naší distribuce dostává DVD s jedním z nejdiskutovanějších anime loňského roku, bláznivou vánoční komedií Satoshi Kona Tokyo Godfathers. V půjčovnách a prodejnách ji hledejte pod názvem Tokijští kmotři.

Vedle yoshitoshi ABeho je Satoshi Kon jedinou výraznou osobností mladé generace tvůrců anime. Upozornil na sebe už svým debutem Perfect Blue z roku 1997. Hitchcockovský psychothriller volně podle románu Yoshikazu Takeuchiho vyprávěl o zpěvačce, která se chce stát herečkou, a neznámý psychopat se jí v tom snaží zabránit. Snímek zaujal zejména rozbitou strukturou příběhu, v němž se prolínaly tři dějové linie do chaotického celku. S různými rovinami vyprávění si režisér hraje i ve svém druhém filmu Millenium Actress (Sennen Joyu) z roku 2002, kde pomocí scén z různých filmových žánrů vypráví životní příběh stárnoucí herečky Chiyoko. V obou filmech se Kon spíše než na příběh zaměřil na experimenty se stavbou filmu, s prolínáním časových rovin a mícháním reálného světa s filmem ve filmu a fantaziemi. Děj Perfect Blue byl jen variací na stokrát omleté schéma thrilleru s šíleným vrahem a zápletka Millenium Actress jako by vypadla z nějaké harlekýnky. Pouhý rok po Millenium Actress spatřil světlo světa třetí Konův film Tokijští kmotři.
Kon nám tentokrát naservíroval klasickou vánoční historku o rodinných hodnotách. V malebných kulisách zasněženého Tokia sledujeme osudy trojice bezdomovců - opileckého zkrachovalce Gina, potřeštěného transvestity Hany a mladé Miyaky, která utekla z domova poté, co pobodala vlastního otce. Tahle bizarní rodinka na Štědrý večer objeví na ulici odložené nemluvně a rozhodne se vypátrat jeho rodiče. Jejich odysea je lemována komickými situacemi a dojemnými setkáními s dávno neviděnými rodinnými příslušníky.
Zatímco Millenium Actress byla melodramatem s komickými prvky, Tokijští kmotři jsou komedií s prvky melodramatu. Kon se definitivně rozloučil s uměleckými ambicemi a jeho nový film je čistá, neředěná zábava. Je tu jen jedna základní dějová linie, vyprávěná lineárně s minimem flashbacků a halucinací, chybí konovské téma showbyznysu a cílem filmu není diváka zmást, ale pobavit a dojmout. Na tom by nebylo nic až tak špatného, se sentimentem a kýčem autoři anime dokázali vždycky geniálně pracovat a Kon na tuto tradici navazuje zcela nepokrytě. Humor je v Miyazakiho stylu postaven na sympaticky potřeštěných postavách, které jsou přímo magnetem pro nejrůznější trapasy, shazující hlášky a ošemetné situace. Vtipné scény jsou sice cartoonovsky nadsazené, ale oproti moderním nadzvukovým šílenostem studia Gainax (Furi Kuri, Abenobashi Mahou Shoutengai) působí dost uměřeně. Ze záplavy honiček, přestřelek, pěstních soubojů a slovních výměn na vás dýchne spíš duch klasických amerických komedií z první poloviny dvacátého století (Tokijští kmotři jsou údajně inspirovány klasickým westernem Richarda Boleslawskiho Three Godfathers z roku 1936).
Vedle velké porce akce diváky čeká i koňská dávka nefalšovaného vánočního sentimentu. Film je v podstatě sledem srdceryvných rodinných setkání a odhalování skrytých citů. Konovi ale chybí dětské vidění světa Hayao Miyazakiho či Stevena Spielberga i humanismus Isao Takahaty, takže nemá kýčovité scény v Tokijských kmotrech čím povýšit. Pokouší se o to sice sebeshazujícím humorem a retro stylizací a často se mu to i daří, přesto však jeho film místy působí přeslazeným dojmem.
Kon se tu poprvé ve své kariéře pokouší vyprávět příběh přímočaře, bez jakýchkoliv experimentů s časem či paralelními rovinami. Jeho nezkušenost je na filmu bohužel docela znát. Přímočará dějová linie se neustále zamotává do velkého množství odboček, z nichž řada do celkové atmosféry filmu nezapadá (příběh zločinců, kteří postřelí Ginova známého při recepci) nebo je pro děj zcela nadbytečná. Na rozdíl od Perfect Blue, kde chaos byl záměrem, se tu Kon v záplavě vedlejších linií ztrácí a některé nechává zcela otevřené (setkání Gina s jeho dcerou v nemocnici). Cestu z labyrintu scénáře nenajde ani na konci, kde se sice nalezené dítě setká se svými rodiči, ale osudy jeho tří kmotrů bez domova zůstanou nevyřešeny. Filmu chybí jednoznačné rozuzlení, happy end, který by diváci od vánočního filmu jistě čekali.
Po animační a kresební stránce patří Tokijští kmotři k naprosté špičce. Nádherné kulisy Tokia pokrytého sněhem dávají filmu ten správný vánoční pocit a akční scény jsou rozpohybované plynule a realisticky. Vynikající je také hudba, z níž si rozhodně nenechte ujít závěrečnou zprzněnou verzi Beethovenovy Ódy na radost přezpívanou v japonštině.
Celkově působí Konův nový film dost rozporuplným dojmem. Režisér se tímto filmem vydal na novou cestu a nedokázal se vyvarovat začátečnických chyb. Na druhou stranu co do vtipnosti a spádu překonává většinu současných anime i hraných amerických komedií a v žánru rodinného filmu nemá v loňském roce konkurenci. Rozhodně by tedy neměl ujít pozornosti žádného otaku, tím spíš, že na českém trhu jsou japonské kreslené filmy pořád velkou vzácností.