Manga Ichi
18.06.2004 08:00  -  Série/Ichi the Killer

Polévání nahé kůže horkým olejem, piercing penisu špičatou jehlou, odřezávání špičky jazyka, rozsekávání lidí vejpůl, obřízka prováděná u kořene, bití žen, nekrofilie, sadomasochismus, šikana, znásilňování… Už jen z tohoto stručného výčtu je jasné, že tahle manga je jen pro opravdové hardcore fanoušky. Nebo spíš pro opravdové fanoušky hardcore.

Až budete někdy bloudit ulicemi Tokya, rozhodně nevynechejte návštěvu čtvrti Shinjuku. Tohle místo je mimo jiné proslulé jako základna yakuzy, japonské mafie, což je parta svérázných chlapíků, kteří se s ničím moc nemažou. Vemte si třeba pana Kakiharu. Tenhle maník už je v branži nějaký ten pátek a přibývající léta se na něm začínají podepisovat. Kromě nezadržitelně se zvětšujícího pupku a řídnoucích vlasů se to projevuje především rostoucím počtem jizev a dalších zohavení, většinou způsobených vlastní rukou. V davu si ho rozhodně nespletete, především díky ústům, která má rozříznutá od ucha k uchu a u koutků sepnutá cvočky. Během seriálu absolvuje ještě amputaci špičky jazyka, kde je centrum sladké chuti, to jen tak na okraj. Jeho největším koníčkem je způsobování bolesti a je v tom opravdu dobrý. Není to ale žádný introvert, naopak, stačí zavést řeč na jeho sbírku ostrých jehlic, které nosí stále při sobě, a rád se s vámi o bolest rozdělí.
Ani mladík, který si říká Ichi, není žádný nudný patron. Nepatří sice přímo do řad yakuzy, ale s japonskými mafiány má přeci jen něco společného. Rád je zabíjí. Nacvičil si na to pěkný gryf, spočívající ve vertikálním rozpůlení oběti pomocí břitvy připevněné na patě boty. Když ho pěkně poprosíte, poví vám svůj srdceryvný životní příběh. Dozvíte se, jak byl ve škole šikanován od svých spolužáků a jak ho nechali se jen dívat, když znásilňovali jeho spolužačku. Přitom bylo jasné, že ona chce, aby ji znásilnil jen Ichi. To se s ním táhlo celou pubertu a vyrostl z něj lehce nevyrovnaný mladík. Ale co, řeknete si, každý má své mouchy. Ichi je například hotový kotel přetékající potlačovanou agresivitou a sexualitou, takže když ho něčím rozhodíte, může se stát, že vás rozseká na kousky a pak bude mezi kalužemi vaší krve a vnitřností zuřivě masturbovat.
Když už si potykáte s Ichim, velmi pravděpodobně narazíte i na chlapíka jménem Jiji. Ten se totiž v Ichiho okolí pohybuje dost často. Má vizáž pohádkového Dědečka Hříbečka a dokáže být i stejně zlomyslný. Nepromění sice Ichiho v medvěda, ale jeho metody jsou mnohem zákeřnější. Obratně manipuluje psychikou narušeného mladíka a využívá jej jako nástroje pro své intriky, jejichž cílem je rozvrátit hierarchii uvnitř yakuzy a vyvolat v Shinjuku válku gangů. Nechá Ichiho zmasakrovat Kakiharova bosse a pak odklidí jeho mrtvolu, aby to vypadalo, že ve skutečnosti utekl s pořádnou sumou peněz. Většina yakuzů tomu uvěří, až na Kakiharu, bývalého bossova milence a současného vůdce gangu, který je pro odhalení pravdy ochotný proměnit Shinjuku v ohromná jatka.
Scenárista a kreslíř Hideo Yamamoto (kromě Ichiho také autor temné erotické mangy Voyeur a jejího pokračování Voyeurs Inc.) nám svého hrdinu poprvé představil v seriálu 1-Ichi, který vycházel v magazínu Shounen Sunday. Ichi se tu ještě coby vystrašený adolescent zaplete do konfliktu dvou svých spolužáků ze střední školy a objevuje v sobě vražednické instinkty. I přes množství brutálních scén tahle manga ještě nijak nevybočovala z průměru klasických bitkovacích shounenů. Opravdové orgie zvráceností přineslo až její pokračování Ichi the Killer.
Yamamoto se tady opravdu přestává kontrolovat. Těžko říct, jestli to je úlitba krvechtivým čtenářům, nebo autorova úchylka, každopádně brutality a perverzností je tam tak desetkrát více, než by bylo pro příběh nutné. Autor se je snaží narvat, kamkoliv je to možné, a příliš si neláme hlavu s tím, že se tam vůbec nehodí. A když už je tam má, tak je vesele graduje až k bodu, kde působí spíš směšně než děsivě. V tomhle ohledu je Ichi typickým zástupcem ultrabrutálního typu mangy a anime, v nichž je děj podřízen co největšímu počtu odpudivých scén. Je to škoda, protože Ichi má na víc. Hybateli děje jsou především postavy a před těmi nezbývá než smeknout. Kakihara představuje prototyp nebezpečného šílence, je to přímo ztělesnění brutality, která z něj tryská při každé příležitosti v ohromných gejzírech. Destruktivní síly jeho protipólu Ichiho jsou ještě ničivější, ale skryté pod tenkou slupkou nejistého mladíka s psychikou dítěte. Takhle realistickým a fascinujícím způsobem vykreslené charaktery sadistických psychopatů se často nevidí. Autorovi pak stačí nějakou vyhrocenou událostí zažehnout první jiskru a pak už jen přikládat pod kotlem a sledovat, jak se jeho hrdinové dostávají do varu.
Nedá se tedy říct, že by Ichi byl vyloženě špatná manga. Pokud máte silnější žaludek, tak se jí prokoušete bez větších problémů. Jenže pokud nejste zrovna člověk Kakiharovy nátury, tak vám brzy začne připadat, že ty neustálé potoky krve, zvratků a spermatu jen zdržují zajímavě se vyvíjející zápletku. Je to asi jako kdyby Stanley Kubrick natočil svoje Eyes Wide Shut jako pornofilm nebo kdyby Matrin Scorsese prokládal svého Taxikáře flashbacky, v nichž svalnatý Robert de Niro ve stylu Arnolda Schwarzeneggera kydlí nepřátelské vojáky ve vietnamské džungli.
Kresba nijak nevybočuje z průměrné akční shounen mangy. Autor se snaží o detailní realistický styl, ale často se mu to nedaří, zvláš? v anatomii pokulhává. Pravdou ovšem je, že cílem tohohle comicsu evidentně nebylo ohromovat čtenáře promakanou výtvarnou stránkou. K zobrazování krvavých gejzírů a rafinovaného mučení tahle nedokonalá linka bohatě stačí.
Z Ichiho ovšem neudělala hvězdu manga, ale hraný film, který byl podle ní natočen. Znalce současné japonské kinematografie příliš nepřekvapí, že po tomhle pikantním námětu skočil právě režisér Takashi Miike, který se na úchylné filmy z yakuzáckého prostředí specializuje celý život. Snímek Ichi the Killer z roku 2001 patří k jeho největším hitům nejen v Japonsku, ale i za hranicemi. Miike totiž dokázal potenciál skrytý v manze plně využít a ještě ho okořenit pestrobarevným klipovým pojetím. Kakihara se v podání herce Tadanobu Asana mění v bělovlasého klauna v kostkované košili a ze syrové brutality mangy se stává efektní divadlo.
Z Ichiho se díky Miikemu stal idol japonské mládeže a fanoušci brzy začali volat po dalších dobrodružstvích svého zbožňovaného hrdiny. Díky tomu se nedávno objevily dva snímky, které z Ichiho udělaly takřka multimediální projekt. Oba dva se odehrávají v době Ichiho školních let a popisují události, které Ichiho vedly ke zvolení vražednické kariéry. První bylo po všech stránkách neskutečně amatérské anime Koroshiya 1: The Animation Episode 0 (2002, režie Shinji Ishidaira), patřící k tomu nejhoršímu, na co můžete v japonském kresleném filmu narazit, a po něm následovala adaptace mangy 1-Ichi (2003, režie Masato Tanno), zajímavá spíše úchvatným využitím digitální kamery než průměrným příběhem.
Ani vyložená podpásovka v podobě anime však nedokázala Ichiho popularitou otřást. Naopak, fanouškovská základna i za hranicemi Japonska stále roste. A tak bych se nedivil, kdybychom se v budoucnosti dočkali dalších Ichiho dobrodružství v podobě rozhlasové hry, divadelního muzikálu, knihy, počítačové i stolní hry nebo j-dramatu. Jistě se už také nemůžete dočkat.