Nula od nuly pojde – recenze Koroshiya 1: The Animation Episode 0

První pravidlo filmového průmyslu: Když se něco dobře prodává, dá se podle toho natočit výdělečný film. Druhé pravidlo filmového průmyslu: Když se film dobře prodává, je škoda nevytěžit další peníze z jeho pokračování. První pravidlo videoprůmyslu: V případě, že "jednička" byla nejen výdělečná, ale i zatraceně dobrá, nic nebrání tomu, aby "dvojka" byla nízkorozpočtová a neoriginální. Lidi na to stejně budou chodit.

Kdo by neznal nechvalně známý hraný film Ichi the Killer opěvovaného a zavrhovaného režiséra Takashi Miikeho, nebo mezi úchyly podobně oblíbenou manga předlohu, kterou na svět vyhřezl Yamamoto Hideo. Poté, co obě dvě verze zvráceného příběhu o anti-hrdinovi Ichim a sadomasochistickém yakuzákovi Kakiharovi slavily nevídaný úspěch i za hranicemi rodného Japonska, přišli jistí pánové v nikterak známém studiu Media Suits Ltd. s geniálním nápadem: navázat na mangu a hraný film anime titulem.
Ze začátku vše ještě vypadá více než lákavě. Aby nešlo o pouhou adaptaci předlohy, rozhodli se tvůrci pro vděčnější alternativu a přišli s nápadem ukázat fanouškům, jak vypadalo dospívání Ichiho, nájemného vraha a sexuálního devianta s psychikou malého dítěte. Prvním trumfem v tvůrčím týmu měl být scénárista Sakichi Satô, který své kvality prokázal už u hrané verze. Tím druhým, a vedle úspěšnosti předlohy také hlavním tahounem na diváky mělo být obsazení fyzického otce hraného Ichiho, režiséra Takashi Miikeho, do role seiyuu pro postavu Kakihary. To už by v tom musel být čert, aby tohle nedopadlo dobře.
Otázkou je, do koho se čert personifikoval – zdali do debutujícího režiséra Shinjiho Ishidairy nebo do někoho z producentů. Jisté je, že výsledek má podobu enormně kyprého kravince. A? se na Koroshiya 1: The Animation Episode 0 podíváte z jakéhokoli konce, nenajdete lepšího přízviska. Postavy jsou tak ploché, že jim nepomůžou ani náležité křivky na patřičných místech (v tomto anime to platí pro ženy i muže), a jejich psychologický nebo charakterový vývoj jako by byl plně podřízen číslu této epizody. Scénář se snaží prolínat několik dějových rovin tak zběsile, až vás za chvíli přestane zajímat, kde že se to vlastně chronologicky nalézáte, a budete jen otráveně pomrkávat po hodinkách. Orientaci se sice seč může snaží napomoci animace, lépe řečeno její barevná složka, ale na druhé straně její kvalita zase i ty nejvypjatější scény strhává do nechtěné parodie. Ani hudební stopa si nevede nikterak slavně – nováček Yui Takase by zřejmě rád navázal na psychedelický industriál, který jsme mohli slyšet na pozadí hraného Ichiho, ovšem výsledek se dá označit při nejlepším za disharmonický bordel. Říkáte si, že když zklamali všichni ostatní, tak alespoň Miike jako Kakihara předvede něco skvělého? Jelikož tato postava se mihne jen během úvodních dvou minut a jeho seiyuu do mikrofonu za tu dobu stačí říct s bídou tři jednoduché věty a párkrát zahekat, i tento trumf ztrácí svou váhu.
Hlavní problém s anime verzí Ichiho je prostý fakt, že jde o animovaný film. V žádném případě nechci shazovat kvality anime ve všeobecném rámci. Myslím, že mi každý dá za pravdu, když za hlavní klíč ke kvalitnímu anime označím perfektní scénář a minimálně dobrou animaci. Koroshiya 1: The Animation Episode 0 ovšem obojí postrádá. Bylo by samozřejmě hloupé očekávat od filmu kategorie gore a splatter kvalitní scénář. Jenže v daném případě se nedočkáme ani nikterak kvalitní zábavy, pokud jde o užití rudé barvy v souvislosti s devastací tělesných schránek. Na rozdíl od jiných anime krváků má Ichi nevýhodu, protože se snaží držet jakž takž reality (když můžete drtit zombie nebo emzáky, máte k dispozici mnohem širší spektrum projevů násilí). Zdejší násilí proto diváka nebude ani bavit (jako tomu bylo v hrané verzi), ani šokovat (jako tomu bylo jinde v hrané verzi), ani znechucovat (opět viz hraná verze). Bude pouze nudit, nebo v horším případě štvát svým odfláknutým animačním provedením.
Epizoda 0 měla být jakýmsi pilotem k několikadílné sérii. Naštěstí vše nasvědčuje tomu, že všichni zúčastnění od tohoto úmyslu velice rychle ustoupili. Scénárista Sakichi Satô se s touto noční můrou vypořádal hraným filmem 1-Ichi, kde na nápadu ukázat Ichiho mládí (diametrálně odlišné od anime verze) vystavěl dílko, které v mnoha ohledech předčí Miikeho perfektní thriller. Kontroverzní režisér sám dále točí jeden hraný film za druhým. A o nikom dalším z tvůrčího týmu anime už nikdo nikdy neslyšel. Jen by mě zajímalo, zdali vůbec na této "dvojce" nějak vydělali producenti. Jelikož ani v jejich případě nejsou známy žádné následující projekty, můžeme škodolibě doufat, že ne. Animovaný Ichi je opravdu smutnou ukázkou obludně špatného anime, které navíc nelze doporučit opravdu nikomu. Proto všem přeji příjemný zážitek u koukání na cokoli jiného.