MangaCZ Dnes je 22.6.2018, Registrovat...

Recenze Neon Genesis Evangelion
19.04.2001 07:32  -  Série/Evangelium nového století

Neon Genesis Evangelion... nejjednodušší by bylo říci, že NGE je bezpochyby to nejlepší, co kdy vyšlo z animačních studií v Japonsku, a doporučit každému, aby si NGE nenechal ujít. Ano, bylo by to snadné a přitom i trefné. Jenže toto podání má být recenze a tudíž zde nemohu nic odbýt. Problémem je, co psát. Sám si kladu otázku, jak obsáhnout všechno kolem NGE do jedné recenze. Přitom by se o tomto díle dala napsat esej na několik stránek.

Nejlepší bude začít obecnými věcmi. NGE je 26-ti dílný televizní seriál, který se v Japonsku již při prvním uvedení stal kultovní záležitostí a absolutním hitem mezi TV seriály. Seriál je doslova autorským projektem režiséra Hideakiho Annoa, kterému se podařilo do NGE vtěsnat všechny své názory a obavy z konce milénia a s tím spojených témat jako např. klonování a inteligentní technika.

Příběh samotný se dá zařadit do kategorie mech: obří humanoidní roboti, které pilotují čtrnáctileté děti, bojují proti obřím vesmírným příšerám snažícím se zničit Zemi. Tento příběh H. Anno brilantně využil jako iniciátor pro své úvahy. Postupně se původní mech téma dostává do pozadí, a čím dál tím větší důraz je kladen na filozofickou rovinu NGE. Ta pak v posledních dílech naprosto zastíní celý děj. H. Anno přitom není pouze filozof, ale také geniální režisér a autor. Seriál totiž nezačíná na začátku příběhu, ale z hlediska chronologie asi až ve třetí třetině. V prvních dílech seriálu je tedy všechno zahaleno do tajemna. Pouze postupně jsou divákům odhalovány všechny okolnosti okolo robotů, útočníků a tajných organizací. Aby byly zajímavé i první epizody, použil autor dvě věci.

První jsou postavy, které jsou zde na hony vzdálené plochým, typově zaškatulkovaným hrdinům z ostatních televizních seriálů (příklad si sami můžete vybrat z programu TV Nova). Všichni hrdinové NGE (zejména deset hlavních) jsou dokonale charakterově propracovaní, každý má svůj vlastní smutný až tragický příběh, od kterého se odvíjí jeho chování. Také jsou bez výjimky až neuvěřitelně lidští. Ona lidskost se projevuje citovostí, zranitelností a hlavně přemýšlivostí. Z toho důvodu je v NGE často používán tzv. hlas přes obraz - divák slyší to, co si postava myslí.

Druhou věcí, která upoutá pozornost, je hojné používání názvů a symbolů z hlavních světových náboženství. Tyto motivy však nejsou použity pouze pro efekt nebo náhodně, ale naprosto uvědoměle s tím, že jejich význam bude objasněn později. Tak spolu s řadou pouze zmíněných faktů (proč jsou roboti řízeni myslí a výhradně čtrnáctiletými dětmi, záhadný Second Impact, tajné organizace NERV a SEELE a mnoho dalších) přispívají k onomu tajemnu zahalujícímu celý příběh.. Je také možné použít náboženství jako jednu z teorií vysvětlující NGE. H. Annovi totiž v hlavní řadě nešlo o to, upoutat diváky před televizní obrazovky, nýbrž je chtěl donutit přemýšlet. To se autorovi opravdu podařilo. Po zhlédnutí všech dílů a procitnutí z celkového naprosto ohromujícího dojmu ze seriálu, začnou všechny scény zapadat do kontextu. Teprve tehdy si divák uvědomí celý do sebemenšího detailu promyšlený příběh. V tu chvíli začnou ještě naléhavěji vystupovat na povrch filozofické otázky o smyslu života, lidské duši, existenci Boha, vztahu člověka k nadpozemskému světu, vývoji lidstva a lidskosti.

Samotnou kapitolu pak představují poslední díly. Namísto očekávaného objasňujícího konce se totiž tyto epizody zaměřují na tři mladé piloty robotů. Ne však ve smyslu dějovém, nýbrž psychologickém. Celé jsou vyprávěny hlasem přes obraz a hrdinové se zde potýkají s vlastními otázkami a nočními můrami. Přirovnal bych to celé k virtuálnímu posezení s psychologem. Aby H. Anno docílil tohoto efektu, přišel s další inovací, tentokrát vizuální. Zatímco ostatní díly používají klasickou animaci, která se vyrovná minimálně všem OAV, zde jsou využity všechny možné styly. Najdeme zde minimalistickou obrysovou animaci, scény jakoby nakreslené malým dítětem, v rychlém sledu sestříhané a překrývající se obrázky i místa působící rozmazaně snovými dojmy. Tyto doposud nevídané scény narazily na vlnu údivu i nepochopení u většiny fanoušků. Vznikaly tak teorie o cenzuře nebo nedostatku financí a času na dokončovací práce. Režisér však všechny spekulace odmítl a ujistil obecenstvo, že to všechno bylo již od počátku jeho úmyslem. Podařilo se mu tedy vytvořit ryze autorský projekt, který dodnes hledá v televizní tvorbě sobě rovného. Dovolím si dokonce říci, že NGE by bylo možné v tomto ohledu přirovnat k filmům Jeana - Luca Godarda, Stanleyho Kubricka nebo Andreje Tarkovského. Všichni tito autoři využili do své doby nevídané vizuální výrazové prostředky ve filmu a vytvořili tak díla, která dnes obdivují filmoví labužníci na celém světě.

Myslím si, že ke škodě věci přistoupili tvůrci na podmínky komerčního trhu, kterému se chtěli vyhnout. Pozměnili závěr při vydání NGE sestřihu pro OAV a nakonec ještě natočili tři celovečerní filmy. Jejich kvalitu zatím nemohu posoudit, protože jsem je neviděl. Pravděpodobně nepůjde o špatné filmy, ale zřejmě nepřekonají mé dojmy ze seriálu. Samozřejmě bych ještě mohl dále rozebírat všechny možné stránky NGE, ale od toho jsou již stovky stránek na internetu. A co říci na závěr? Zřejmě to samé, co jsem uvedl již na začátku. NGE pokládám za to nejlepší, co se kdy mezi anime objevilo.

Neon Genesis Evangelion - TV seriál
Průměrné hodnocení 9.5/10 (150 hlasujících)
9.5