Ekologická fantasy podle Miyazakiho -- recenze Mononoke Hime
18.04.2001 23:20  -  Série/Princezna Mononoke

Krásný příběh, příliš drsný, aby mohl být jen pohádkou, a zároveň jedno z nejnádherněji nakreslených anime vůbec. Už jen tato kombinace by vás měla donutit najít si čas a podívat se na tento film.

Úvod do příběhu

mononoke1.jpgAshitaka, mladík s nadějnou budoucností, se střetne s příšerou Tatarigami, bývalým lesním bohem z rodu divočáků, která v tu chvíli ohrožuje dívky z jeho vesnice. Odvážně a bez nejmenšího slitování vetřelci zkříží cestu a zabije ho. To ovšem neměl dělat. Tatarigami ho krátce před svou smrtí zraní na paži a uvrhne tak na něj strašlivou kletbu. Ashitaka odchází z vesnice a veškerou svou naději upíná k pokusu najít původce toho, co z lesního boha učinilo pološílenou zuřivou bestii. Při své cestě zabije/zachrání několik lidí a poprvé se setkává se záhadnou dívkou žijící s obřími horskými psy. Děvče má sice chování značně vzdálené tomu, co se sluší na křehkou mladou dámu, ale na druhou stranu není ani žádný Mauglí v bederní roušce. Mladík se dostane do pevnosti na pokraji lesa mocného boha Shishigami. mononoke2.jpgTajemná dívka, tentokráte všemi nazývaná Mononoke Hime, s ostatními strážci lesa ustavičně napadá právě tuto osadu. Proč? Asi takhle: lidé les kácí a těží rudu, čímž ničí přirozený pořádek, panující po staletí. Počínání obyvatel lesa je zas naopak trnem v oku (a nejen v oku ~__^) paní Eboshi, vůdkyni lidí z pevnosti. Čas plyne a Ashitakovo prokleté zranění zatím pomalu stravuje jeho paži a rozšiřuje se dále. Navíc kromě bolesti způsobuje ještě několik horších problémů. Mladý muž navíc začíná uvažovat, zda je chování lidí vůči lesu správné...

Hlavní postavy

Ashitakamononoke3.jpg - aspirant na místo budoucího vůdce vesnice, naděje svého klanu. Tatarigamiho prokletí ho hrozí pomalu a bolestivě zahubit, nenajde-li lék. Přesto si zachová chladnou hlavu a schopnost racionálně uvažovat (i když, jak moc racionálně uvažuje, jde-li o San?). Konečně zas jedna hlavní postava podle mého vkusu.

Sanmononoke7.jpg - Mononoke Hime, princezna horských psů, adoptivní dcera vůdkyně klanu Moro. San se spolu s ostatními strážci lesa snaží zbavit pevnosti i jejích obyvatel a zabránit tak škodám, které lidé páchají na posvátném Shishigamiho území. Sama o sobě přemýšlí jako o vlkovi, ale mluví lidskou řečí a obléká se jako člověk. O její minulosti se toho příliš neví. Mohu odpřísáhnout, že zdaleka nejde o ŽÁDNOU naivní infantilní holčičku.

Eboshi - velitelka pevnosti. Silná žena bez minulosti, která vede opevnění a učí ženy i muže bojovat. Kromě toho však má své vlastní zájmy a kontroverzní poslání. Na Eboshi se mi líbí, že se o ní nedá beze zbytku říci, že jde o zápornou postavu. Tak jako v celém filmu, jde o úhel pohledu - proto nechám na vás, abyste rozhodli, zda je skutečně zlá.

Prostředí

Svět MH by měl být staré Japonsko. Ashitakův domov leží v horách, odlehlé neobydlené oblasti distancující se od všeho dění. Za horským hřebenem leží svět plný lidí takových, jací ve skutečnosti jsou. To znamená výbojní, nesnášenliví, rozpínaví a bezohlední. Lidé, kteří vedou zbytečné války ve jménu hrabivosti a necitelně ničí posvátná území. Nepřipomíná vám to tak trochu náš dnešní svět? Ashitaka zvyklý na poklid izolovaného území, řízeného vlastními zákony lidí, žijících v souladu s přírodou, musí volit mezi dvěma stranami, což pro něj není zrovna lehké.

Souboje, magie, nepřátelé

mononoke4.jpgNa klasickou magii v MH nenarazíte. Vyskytují se zde nadpřirozené bytosti, duchové lesa a dokonce i bozi, ale lidé magii neužívají (až na nějaké to věštění z kamenů, ale o tom bych raději pomlčela). Souboje, to už je jiná. Ashitaka je zkušený bojovník a s ničím se nepárá. (I když člověku přijde celkem divné, jak se někomu může podařit ustřelit jedním šípem protivníkovi naráz obě ruce. Ale jo, i nemečoidní zbraně mají své kouzlo! ~__^) Každopádně potyčky jsou dosti drsné, o krev není nouze, stejně tak o mrtvoly. Zajímavé na MH je, že zde nepřátelé jako takoví snad ani nejsou. Jak je známo, nikdo není bez viny. A tímto heslem se řídí i postavy. Je na vás, s kterou stranou budete sympatizovat. Lidé těží kov a dřevo aby se uživili, obyvatelé lesa se snaží uchovat své území takové, jaké je.
//shinji: A všichni bez výjimky jdou přes mrtvoly.

Provedení

mononoke5.jpgMH na první pohled uhodí do očí hlavně svými do dokonalosti propracovanými pozadími. Ještě v žádném anime jsem zatím neviděla, že by se tolik piplali s každou rostlinkou, stromečkem, kopečkem... no prostě obvykle se dává přednost jednoduššímu pozadí oproti hezkým postavám. Postavy kupodivu nejsou oproti pozadí o nic horší. Hudba je moc hezká a skvěle podtrhuje atmosféru filmu. K hlasům postav: Jak poznamenal jeden můj známý, v anime dívky obvykle mluví hlasem, který zní poněkud dětsky. Tady byl pro San zvolen naprosto perfektně padnoucí dospělý ženský hlas, stejně tak pro Eboshi. Miyazaki má prostě vkus.

Mononoke Hime je velice zdařilý film s dobrou atmosférou, pěknou hudbou a napínavým dějem