MangaCZ Dnes je 19.7.2018, Registrovat...

Berserk
06.05.2004 08:10  -  Série/Berserk

BerserkBerserk je dnes již vpravdě legendární anime. Opravdu, jedná se o naprostou špičku v oboru fantasy, kterou znají všichni, kdo se o tento žánr alespoň trošku zajímají. A není se čemu divit. Téměř dokonalý návrh postav, poutavý příběh a realističnost středověkých bitev upoutají jistě každého. Jediný nedostatek, který je Berserku vyčítán, je neuzavřenost, ale o tom až dále.

Jak už to tak ve fantasy často bývá, děj je zasazen do války. Již přes sto let válčí království Tuda a Midland a vypadá to, že Midland začíná prohrávat. Jenže to by v tom byl čert, aby se nezrodil nějaký hrdina, který by zvrátil vítězství na svou stranu. A tím se stává jeden z představitelů hlavních rolí, bojovník, jemuž se v boji s mečem téměř nikdo nevyrovná, chlapeckého vzhledu prince na bílém koni, Bílý jestřáb Grifith. Ten kolem sebe shromáždí skupinku žoldnéřů jménem Jestřábí družina, která postupně dobývá čím dál větší vítězství a získává si čím dál větší slávu a uznání.
Ale Grifith vlastně není tím úplně nejdůležitějším hrdinou. Gatz, to je pravý bojovník postavy berserka, všechny svaly patřičně promakané, obrovský meč, mysl soustředěnou pouze na jeho dokonalé zvládnutí a umění dožít se další bitvy... Ovšem to by nebyl génius Grifith, aby sílu, kterou v sobě Gatz nosí, nerozpoznal. Ostatně všichni velitelé jeho armády jsou velmi schopní bojovníci. A tak se setkáváme s hlavními důstojníky Grifithova tábora. S Kaskou, jedinou ženou na vražedném bitevním poli, hrdou a neohroženou, stejně silnou jako její spolubojovníci, s mlčenlivým obrem Pipinem, který pronese za celou sérii snad jedinou větu, sobeckým a věčně nespokojeným Korkasem...
Ovšem nestačí mít pouze silnou armádu. Šikovný trik dokáže obrovskou sílu zneškodnit na pouhý závan větru. A právě zde se projevuje Grifithův génius nejvíce. Jeho nikdy neselhávající strategie, která využívá naprosto všech slabostí nepřítele, mu získává všechna bitevní pole. Navíc jsou jeho spolubojovníci přímo taženi majestátní aurou, která z něj vyzařuje, a pod jeho velením ze sebe vydávají všechno. Tak tedy začíná Grifithův tah za slávou na poli bitevním i politickém. Díky své neomylné intuici likviduje všechny své nepřátele a blíží se ke svému cíli...
Berserk vlastně není úplně klasická fantasy. Kromě několika málo dílů se zde nevyskytuje prakticky žádná magie či jiné nadpřirozené síly. Berserk je hlavně o středověkých soubojích, intrikách mocných mužů království, o hrdinství v bitvách a o tom, co se asi oněm lidem honí hlavou. Postavy jsou nádherně prokreslené, během celé série se jejich přístup k životu a ke světu někdy dost příkře mění a všechno do sebe skvěle zapadá. Příběh zachycuje mnohé aspekty života středověké armády za války, ale i život královského dvora, intriky a pletichy šlechticů i jejich nenávist vůči někomu, kdo se mezi ně snaží proniknout. Samozřejmě není nouze o hrdinské skutky, krvavé bitvy, snad i pár střípků romantiky a nakonec i nějaké ty démony. No řekněte, není tohle to, co si mnozí lidé na anime nejvíce cení?
demon Dosti často se říká, že Berserk je jedno z nejtemnějších fantasy anime vůbec. Kromě čistě rytířských záležitostí se zde totiž objevuje i element démonů, kteří v pozadí sledují život Gatze a jeho přátel. Kdyby nebylo prvního dílu, nejspíš by si jich člověk ani nevšiml. První díl by měl být totiž jakýmsi úvodem, ale ve skutečnosti by se nejspíš hodil na úplný konec. Nechci vyzradit závěr celého anime, ale věřte, že je úplně jiný, než celý dosavadní příběh. Je to změna, jejíž rozměry by nikdo nečekal. A navíc v jednom z nejnapínavějších okamžiků spatříte závěrečné titulky posledního dílu. Není divu, že mnozí považují Berserka za naprosto skvělého, kdyby nebylo toho šíleného otevřeného konce. A většina to nevydrží a začne se horečně shánět po manze :)
Protože je Berserk trošičku starší dílko (rok 1997), jeho animační zpracování má jistě nějaké ty chybičky. Souboje, pokud je přes krev stříkající všemi směry něco vidět, jsou poměrně jednoduše naanimované, ale vcelku se dá říct, že to odpovídá tempu seriálu i počtu mrtvol, které jsou v jeho průběhu generovány. Hudba je docela pěkná. Rozhodně stojí za zmínku anglicky nazpívaný opening, který patří k těm lepším.
Berserk je naprostá nutnost pro každého otaku, který má rád fantasy. Nevidět tuhle sérii je prostě neodpustitelné. Samozřejmě i ostatní si v ní mohou najít své. Pokud nemáte vyslovený odpor ke středověkým příběhům a potokům krve, které při nich tečou, zajisté vás uchvátí nádherná realističnost a prokreslenost psychologie postav i hodně dobře promyšlený příběh.