MangaCZ Dnes je 17.7.2018, Registrovat...  
KlubMapa otakuRecenzeKulturaGaleriePřekladyČasté dotazyOdkazySuvenýry
Mai
Diskuse
Soutěž
Vítězný obrázek 111. kola:
Soutěľ
Momentálně neprobíhá žádný test
Anketa
Květou u vás třešně?
Zatím vůbec.
Jedině ty nejodvážnější.
Ideální čas pro hanami!
Už je po sezóně.
V okolí nemáme jedinou třešeň.

Písnička týdne
Hledani
One More Time – recenze filmu Interstella: 5555

Je tomu už nějaký ten rok, co hudebním hitparádám vévodily anime-videoklipy francouzského popíkového dua Daft Punk, které svého času představovaly pro české otaku jedinou jiskru na jinak anime-pustém českém televizním éteru. Kdo by si dodnes nepamatoval veselý kvartet s modrou pletí a kyselinově žlutými trikoty a jejich prapodivná dobrodružství, kterými v dějově neukončených klipech procházeli. Málokdo tehdy tušil, že klipy jsou vlastně výřezy z bizarně naivního příběhu jedné vesmírné kapely.

Interstella 5555 je dílko velice zajímavé a osobité, ale má jedno obrovské úskalí, které jeho diváky dělí na dva tábory. Překvapivě to není ani nadmíra chapadel, či enormní průměr očí, nýbrž jindy často druhořadá složka: hudba. Hodinová Interstella 5555 je spíše dlouhým videoklipem než krátkým muzikálem, a to nejen proto, že během celého filmu nezazní z úst jakékoli postavy jediné slovo. Celá zvuková stopa je až na pár zvukových efektů tvořena výhradně hudbou Daft Punku z jejich alba Discovery. Asi chápete, že pokud není popové techno čerpající z disca 70. let zrovna vaším šálkem kafe, pak si z tohoto filmu moc pozitivních dojmů neodnesete. Jelikož je zde hudbě podřízena i stránka stylová a dějová, je nutno všechny zatvrzelé metaláky a rockery varovat před jistým znechucením.
Interstella patří do nepočetné rodiny „albových videoklipů“, kde najdeme legendární díla jako například Beatlesáckou Yellow Submarine nebo The Wall od Pink Floydů, a nutno přiznat, že své bratříčky nikterak nezahanbuje. Stejně jako jmenované skvosty je i Daft Punkový přírůstek vlastně stylovou ilustrací k hudbě daných interpretů. Bohužel pro Interstellu osloví hudba Daft Punku mnohem méně posluchačů než výše zmiňovaní klasici, a tudíž bude jejich film hůře přijímán. Naproti tomu fanoušci lehkých beatů budou více než nadšeni. Vizuální styl filmu je totiž až v neuvěřitelné symbióze s hudbou. Ona discofilní zářivost oblečení a dekorací, acidová ukřičenost barev, pohodová lehkost v gestikulaci postav, o všezahalujícím, snově fantaskním oparu ani nemluvě, jsou opravdu nejlepším „zhmotněním“ hudebního stylu Daft Punku.
Jak již bylo řečeno, na stejné vlně jako hudba a vizuální styl symbioticky souzní také příběh. Když si člověk uvědomí, že Daft Punk se pohybují na tenké hranici mezi undergroundovým technem a komerčním popem, který zároveň popírají svým vystupováním a odmítáním systému hvězd rychlokvašek, nebude žádným překvapením, že si pro dějovou kostru Interstelly vybrali příběh o vzestupu jedné kapely. Nejde ovšem o jen tak nějakou kapelku, ale o kvarteto talentovaných hudebníků z jiné galaxie, které na Zem unese zlotřilý hudební producent. Ten jim vymyje mozky, udělá z nich stylové hvězdičky a už se těší, jak mu jeho noví otroci vynesou další zlatou desku. Naštěstí je tu ještě neohrožený kapitán vesmírné lodi tvaru elektrické kytary, který se vydává nebohé hvězdy zachránit. Pokud vám příběh připadá hloupoučký, jste stále na špatné vlnové frekvenci. Pohádková naivita a celková bezstarostnost nepatří k Daft Punku o nic méně než zářivé barvičky a uvolněné rytmy. Ani přes dokonale metaforické odsouzení komerčního hudebního průmyslu není Interstella žádným sociálně kritickým dílem (jako byla The Wall), ale jde jí přesně v intencích techna hlavně o bezstarostnou uvolněnou zábavu. Proto by bylo hloupostí a hlavně velkým nedorozuměním jakkoli rozebírat nebo kritizovat děj a jednání postav.
Pozoruhodné je, že i technická stránka filmu je dokonale podřízena stylu hudby, a to i v intencích animačních technologií. Leiji Matsumoto byl jistou sázkou na výhru (oba „Daft Punkové“ vyrůstali na jednom z jeho anime seriálů). Jeho styl je zajímavou kombinací klasických vysokých hezounů, žen s osudově dlouhýma nohama a mezi nimi se pohybujících super-deformed „trpaslíků“. Zajímavé je také jeho užití tlustých obrysových linek, které jakoby podtrhuje komiksovitost jeho světa. Animace, která je na úrovni OAV s průměrným rozpočtem, se právě svou jednoduchostí dokonale hodí k celkové naivní atmosféře filmu a vizuální orgie se tak konají spíše díky geniálnímu užití ostře tónovaných barev.
Jak již prorokovali mnozí přede mnou, význam a dopad Interstelly ukáže až historie. Pokud opravdu otevře oči ostatním interpretům, kteří mají co říct, můžeme se jen těšit na další stylová audiovizuální alba, která potěší zrak i sluch. Daft Punkům se jejich Interstella 5555 povedla na výbornou, takže pokud vám nedělá problém své boky rozpohybovat do rytmu chytlavých beatů, nenechte si tento výlet do galaxie disca a techna v žádném případě ujít. Obzvláště pokud se Interstella 5555 opravdu objeví na pultech českého DVD trhu.

Aktuality
18.03.2014
Píšete haiku? Pak právě vám je určen projekt Sto haiku od sta autorů.

16.03.2014
Do 25.3. můžete v pasáži Paláce Koruna na Václavském náměstí v Praze navštívit výstavu Život po japonském zamětřesení a tsunami.

20.02.2014
Případní zájemci ještě mohou v sobotu 22.2. stihnout přednášku Anny Křivánkové "Manga a anime - nerozluční přátelé?".

08.02.2014
Webzine Vlčí bouda se v průběhu února zaměřuje na vše související se Zemí vycházejícího slunce (tedy třeba i na mangu).

03.02.2014
Od února pro vás Česko-japonská společnost otvírá zcela nové přednáškové cykly.

29.01.2014
Ve středu 5.2. se v Japonském informačním a kulturním centru Velvyslanectví Japonska v ČR (Hellichova 1, Praha 1) koná od 18:00 přednáška prof. Yasudy o zvládání fukušimské jaderné katastrofy.

21.01.2014
Ve středu 22.1. začíná v paláci Lucerna 7. ročník Festivalu japonského filmu a kultury Eigasai.

23.12.2013
Přivábit si symbolicky štěstí, lásku a další dobré věci pro rok 2014 můžete v sobotu 4. ledna v ČJS. Vlastnoručně si kaligraficky napíšete blahodárná přání kakizome.

      

RSS
redakce@manga.cz

Mangaichi © 2001-2011
Creative Commons License
Uvedené dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko.