Real Folk Blues
19.02.2004 06:08  -  Série/Cowboy Bebop

Cowboy Bebop„I think it's time to blow this thing
Get everybody and the stuff together
OK - three, two, one… let's jam!“
- Tank! (opening seriálu Cowboy Bebop)

Letopočet se momentálně zaseknul na čísle 2071 a zářivá budoucnost stále nikde. Lidstvo si zatím krátí čekání na světlé zítřky osidlováním Sluneční soustavy, k čemuž mu pomáhají obří teleporty umístěné na oběžných drahách. Éra kolonizace vesmíru ovšem víc než co jiného připomíná divoký západ s meziplanetárními bandity, smrtícími kráskami a pistolníky s přesnou muškou. Tímto světem líně proplouvá kosmická loď Cowboy Bebop, jejíž posádku tvoří věhlasná parta nejdrsnějších lovců odměn, bezstarostný dlouhán Spike Spiegel, ostřílený bývalý polda Jet, kráska s temnou minulostí Faye Valentine, nezletilá hackerka Ed a inteligentní pes Ein.
Jet & SpikeCowboy Bebop je série, kterou není radno podceňovat. S klidem protřelého hráče pokeru se tváří, že je jen další tuctovou space operou. Pak ale před vámi pomalu začne odkrývat karty, a vy zjistíte, že místo očekávaných párů osmiček a devítek, které stačí tak akorát na to, abyste ho s ostudou nevyhnali od stolu, na vás sype jedno eso za druhým.
Každá epizoda je uzavřený příběh líčící většinou jeden případ. Jak počet odkoukaných dílů nabíhá, seznamujeme se blíže s hlavními postavami, odhalujeme jejich minulost a sledujeme jejich vývoj. Těžko si představit klasičtější schéma. Ani jednotlivé zápletky většinou neoplývají přílišnou originalitou. V jednom díle hrdinové pasou po tajemné sektě vymývající svým členům mozky, v dalším po vesmírných pirátech, v několika dílech jde o splácení nevyrovnaných účtů z minulosti, v jiných zase ze všeho nejvíc o nezávazné blbnutí. Ano, Cowboy Bebop je klasická série, která striktně hraje podle pravidel. Ale ta pravidla má zmáknutá do nejmenšího detailu. V tomhle seriálu totiž většinou nejde ani tak o to, co se na obrazovce děje, ale spíš jak se to děje.
Tak v první řadě, přestože je většina zápletek klasických, jejich vybroušenost by jim mohl nejeden scénárista závidět. Během dvacetiminutového dílu není pro autory problém začít v duchu temného thrilleru, pak přesedlat na Hyperprostorová brána v akcikonverzační komedii, pokračovat zběsilou akční jízdou a skončit téměř filozofickým poselstvím, přičemž všechny přechody jsou naprosto plynulé a nenásilné. O žádném dílu se navíc nedá říct, že by byl úplně obehraný. Vždycky se tu najde nějaký nápad, vtípek nebo dějový zvrat, který vás v horším případě jen překvapí a pobaví a v lepším přinutí ještě několik minut po konci titulků ohromeně zírat.
Pak jsou tu samozřejmě hrdinové. Posádka titulní kosmické lodi je jedna z nejsympatičtějších band, na jaké můžete v anime narazit. Nejsou to žádní svatouškové, dopředu je žene především vidina zisku za každou cenu, ale na druhou stranu nepřipomínají ani depresivní antihrdiny temných sérií, kteří vás zamordují za to, že se na ně křivě podíváte. Všichni jsou tak někde uprostřed, všichni mají svoje dobré a špatné stránky a dobré a špatné dny. Jejich příběhy navíc oplývají skutečně opojnou atmosférou překypující pohodou a nadhledem, která se ovšem neobejde bez jemného povlaku nahořklé melancholie, napovídající,Ed že nic netrvá věčně a všechno má svou cenu, že za každý vypitý drink se bude muset dřív nebo později zaplatit. A tohle neustálé tušení osudu číhajícího někde za rohem s účtenkou a pistolí nejsilněji pojí Cowobye Bebopa s jeho hlavním inspiračním zdrojem, s klasickým westernem.
K dobré párty patří i dobrá hudba a to, co nám zde servíruje legendární skladatelka Yoko Kanno (Vision of Escaflowne, Ghost in the Shell TV seriál a mraky dalších) ve spolupráci se skupinou Seatbelts, bez debaty dobrá hudba je. Základnu si vytvořila ve starém dobrém jazzu, ale bez problémů odtud podniká výpady třeba do heavy metalu (LIVE in Baghdad), britpopu (No Reply) nebo elektroniky (Fantasie Sign) a zkušený posluchač v jednotlivých písních pozná odkazy na tvorbu celé plejády hudebníků, od Beatles (Papa Plastic), přes Davida Bowieho (Is It Real) a Stinga (Words that we couldn’t say), až po třeba Freak Power (Ask DNA). Většina písniček se navíc výborně poslouchá i bez vizuálního doprovodu a oplývá toutéž jedinečnou atmosférou jako seriál. Existuje celá řada cédéček s Bebopovskou hudbou a každé z nich patří v žánru anime soundtracků k naprosté špičce.
Fay ValentineTotéž, co jsem napsal o seriálu, platí i pro film Cowboy Bebop: Knockin on Heavens Door (u nás k dostání na DVD), který režisér všech seriálových epizod Shinichiro Watanabe (jinak třeba tvůrce příběhů Detective Story a Kids Story z Animatrixu nebo OAV Macross Plus) natočil v roce 2001. Téměř dvouhodinová délka filmu navíc tvůrcům umožnila vytvořit skutečně promyšlenou zápletku a dát postavám větší hloubku. Vynikající je především záporný hrdina Vincent, přenašeč smrtícího nanotechnologického viru, neskutečně působivá a nejednoznačná figura vzbuzující stejnou měrou strach i lítost. Samozřejmě tu není nouze o dějové zvraty, akční honičky a humor, to vše v přitažlivém balení klasické science fiction. Pokud máte tenhle žánr rádi, tak si CB:KOHD rozhodně nenechte ujít, protože tenhle kousek s přehledem strčí do kapsy většinu současných mainstreamových amerických sci-fi filmů.
SEE YOU SPACE OTAKU!