Record of Lodoss War – Kroniky Hrdinných Rytířů
02.03.2004 06:52  -  Série/Record of Lodoss War

Kroniky Hrdinných Rytířů je TV anime série založená na mangách a novelách autora Mizuno Ryou. Protože z prostředí Lodossu bylo natočeno ještě jedno OAV a byly k němu vydány i mangy, nemluvě o románech, které jsou toho všeho prapůvodem, neubrání se člověk srovnávání. Bohužel, na rozdíl od OAV, TV série si nevede až tak dobře. Ale posuďte sami.

Record of Lodoss War - TVV TV sérii uvidíte dva oddělené příběhy. První začíná pět let po konci Války Hrdinů (v OAV cca 9 díl), druhý je ještě z pozdější doby. Je třeba podotknout, že se autoři drželi mangy a novel podstatně více než OAV. Někdy se stává, že když postavy hovoří o minulosti (např. o Válce Hrdinů), jsou některé důležité detaily odlišné.
Hrdinové prvního příběhu jsou staří známí z OAV, tedy Parn a Deedlit. Postupně se objevují i další postavy. Tento příběh je založen na románu Drak-démon z hory Ohnivého draka (do mangy v zásadě nebyl převeden). Bohužel mezi koncem Války Hrdinů a tímto románem je ještě román Démon Ohně, takže některé poznámky a pozadí pohnutek jsou velmi zamlžené. Hlavní linie příběhu se točí okolo artefaktu zanechaného starým královstvím - Žezla vlády. Toto žezlo má prý moc donutit jednat kohokoliv po vůli jeho vlastníka. A tak se Parn s Deedlit a s dalšími přáteli vydávají zabránit rytíři Ashramovi, vládci temného ostrova Marmo, tento artefakt získat. Jak už sám název této části napovídá, artefakt neleží jen tak někde pohozený, ale má velmi mocného ochránce – draka.
Přebal mangy Druhý příběh se odehrává o mnoho později a jeho hlavními hrdiny již nejsou Parn, Slayn, ani král Kashue, ale mladík šlechtické krve jménem Spark. Samozřejmě jak je ve fantasy a Record of Lodoss War obvyklé, velmi rychle se kolem něj zformuje skupinka hrdinů, která mu s jeho úkoly vydatně pomáhá. Tato část anime je založená na manze Chronicles of the Heroic Knights. S románem už tak mnoho společného nemá, protože tam byli hrdiny stále Parn a Deedlit. Příběh je svým způsobem podobný druhé části OAV. Hlavní linie příběhu se odvíjí kolem Sparkovy družiny a jejího úkolu získat zpět ukradený Krystal duší. Ovšem záhy se ukáže, že nejde jen o to polapit zloděje a vrahy, ale že na jejich úspěchu závisí osud celého Lodossu a snad i celého světa Forserie. Kromě toho se po celém ostrově šíří snaha o ukončení válek. To ovšem nelze bez odstranění nadvlády Marma a jeho spojenců, kteří se zde usadili po skončení Války Hrdinů. A tak na jedné straně snaha malé skupinky dobrodruhů, na druhé straně celých národů bojujících za svou nezávislost, spěje ke svému vyvrcholení na temném ostrově.
Příběhově je TV série lepší než OAV, hlavně lépe pochopitelná a příběh se, zejména díky podobnostem s mangou, snadněji sleduje. Ne, že by se autoři drželi mangy slovo od slova, ale hlavní linie je totožná a k větším rozdílům dochází až v závěru. Dalším činitelem bude nepochybně dvojnásobný počet dílů. Vzato kolem a kolem se jedná o velmi hezký, vážně laděný fantasy příběh oplývající akcí, s dobrým návrhem postav a špetkou romance, který nepostrádá napětí a jistě se zalíbí hlavně hráčům RPG.
Ilustrace animační technikyAnimace TV série je už na tom podstatně hůře. I když vychází až pět let po původním OAV, můžeme bez obalu řící, že na technickém zpracování to poznat není. Snad to má na svědomí celkový rozpočet, který bývá u TV sérií nižší než u OAV. K zamaskování laciné animace se autoři pokusili použít některé zajímavé animační techniky, které jako by byly přejaty zpět z mangy. Například záběr na postavu z několika úhlů nebo z různé vzdálenosti najednou. Ani hudba mi nepřipadala nijak skvělá. Nedá se sice označit za vyloženě špatnou, s hudbou v OAV se však nedá srovnávat.
Na konci každého dílu je ještě malý přídavek "Vítejte na ostrove Lodossu". Měla by to být parodie na samotný seriál. Postavy tu vystupují ve své SD podobě a sehrávají různé více či méně komické situace. Zpočátku se jedná o čistou parodii na ten který díl, ale později se zde rozvíjí i samostatný příběh. ROLW TV - omakeMusím uznat, že některé nápady jsou vynikající. Ty, které až tak nevyniknou, možná narážejí na rozdílnost mezi evropským a japonským smyslem pro humor, např. japonská záliba v hraní si se slovíčky, která Evropanovi nejspíš příliš směšná nepřijde (a kterých je v tomto miniseriálu více než dost). Rozhodně je to zajímavé zpestření seriálu a já osobně hodnotím tento zajímavý dodatek velice kladně.
Kroniky Hrdinných Rytířů jistě uspokojí každého fanouška dobré fantasy. Pokud znáte OAV a líbilo se vám, nenechejte si TV sérii ujít. Hráči RPG si jistě také přijdou na své. Vždy? RPG pravidla založená na příbězích z Lodossu jsou v zámoří docela populární. No a ostatním, kterým se líbí pěkné příběhy a nevadí jim, že nejsou z reálného světa, se bude líbit také.