Temná fantasy mezi mrakodrapy - recenze filmu X/1999
14.04.2001 16:00  -  Série/X

Možná to není ten nejlépe udělaný film, který jsem kdy měla možnost vidět, možná nemá ani nejlepší příběh... ale najisto má tu nejtemnější atmosféru, jakou jsem kdy zažila. Děj odehrávající se převážně v noci, obraz plný temnoty a stínů, psychologické kontexty - to je něco, co vás najisto zarazí do křesla a donutí dodívat se až do úplného konce. Nejlepší čas na shlédnutí tohoto sugestivního díla je bezpochyby tichá noc... otázkou je, zda pak budete schopni usnout...

Úvod do příběhuHinoto

Existují dvě vykladačky snů - starší, ale dětsky vyhlížející Hinoto a její vyspělejší, ale věkově mladší sestra Kanoe - stojící ze zvláštních důvodů proti sobě. Mladý muž s nadpřirozenými schopnostmi, Kamui, který se po brutální dobrovolné smrti své matky vrací do Tokia, aby ochránil dva lidi, na kterých mu nejvíce záleží, se musí rozhodnout. Buď se dát cestou Kanoe, cestou Draků Země a cestou destrukce nebo zvolit stranu Hinoto, postavit se po boku zbylých šesti Draků Nebes a této destrukci zabránit. Nicméně Drakům Země také chybí jeden do počtu... a jak pravila Kanoe, bude to právě Kamui... Chlapec ihned na začátku příběhu nemohl zabránit děsivé sebevraždě (nebo snad sebeobětování?) matky a již nechce s bojem mezi Draky nic mít. Nezajímá ho, že celá planeta leží v jeho rukou. Chce jen chránit přátele - to poslední, co mu ještě zbylo - přesně tak, jak kdysi slíbil. Ovšem osud je krutý... hrůzně krutý. Začíná krvavá a hořká cesta za osudem Země, cesta plná obětí a otázek. Cesta, která vás donutí přemýšlet o tom, zda-li je osud skutečně pevně daný... a zda není nějaká možnost, vyhnout se vlastnímu děsivému údělu...
A slib, který nikdy, nikdy nebude splněn...

KanoePostavy

Popisem postav se nebudu zabývat, protože většina se jich po obrazovce mihne jen na několik minut a to většinou proto, aby posléze zemřela. Ústředními osobami příběhu jsou Kamui, jeho přítel z dětství Fuma a jeho sestra Kotori. Samozřejmě také obě zmíněné vykladačky: Hinoto a Kanoe, ale ty hrají spíše vedlejší role, stejně tak, jako ostatní Draci Země a Nebes.

Prostředí

Celý film se odehrává v Tokiu. Trošku pozměněném, ale ano - je to staré dobré Tokio. Autoři bravurně vyřešili problém s chováním normálních lidí v čase bitev - jakmile začne souboj, jeden z Draků Nebes aktivuje zvláštní magickou bariéru, která aktéry souboje přenese do jiné (liduprázdné) roviny, kde je sice dokonale zkopírováno prostředí, ale ani lidé v sousedství nepoznají, že se těsně vedle odehrává strhující zápas o život. Pokud je však tvůrce bariéry zabit, bariéra padne a veškeré škody se stanou reálnými. Pak už i pro 'normální smrtelníky' nastává skutečný problém.

Provedení

Grafika je klasicky CLAMPovská, film je slušně naanimovaný. Hudba kráčí ruku v ruce s dokonalou atmosférou, podbarvuje ji, ale nepřebíjí. Zvuky decentní. (Děsivé ticho, přerušené jen stékáním kapek krve na zem - to se prostě musí zažít.) Styl filmu je zcela vážný, temný. Nedočkáte se žádných komických scén nebo něčeho podobného. X/1999 představuje lidskou povahu v celé její syrovosti, bez zbytečných příkras a ideálů.

Souboje, magie, nepřátelé

Každý z draků má své vlastní specifické nadpřirozené schopnosti, Kamui a jeho protipól ještě něco navíc. Kanoe a Hinoto dokáží prostřednictvím snů ukazovat budoucnost a manipulovat s lidmi. Ovšem nutno poznamenat, že lidské šílenství je mnohem silnější, než kterákoliv manipulace. Souboje jsou rychlé, brutální a o krev skutečně není nouze. Protivníci jsou vyrovnaní. V X/1999 se stoprocentně nesetkáte s hordami pišišvorů, hrnoucími se na smrt z rukou hlavního hrdiny, ani záporáky obrácenými na víru (tedy na stranu těch "dobrých"). Pár "špatných hochů" skončí nehezkou smrtí naservírovanou zdánlivým spojencem, což zdaleka není to nejdrsnější, co film nabízí.

Chyby, vady, nedostatky

Příběh mohl být propracovanější, taky mi připadalo, že vztahy mezi postavami nebyly dost dobře ujasněny. Brala bych více náznaků o Kamuiho minulosti, protože celý film prakticky nevíte, kdo hlavní postava vlastně je. Taky bych ráda věděla více o Hinoto a Kanoe. Jinak byl film dost dobrý.

Závěr

Jak už jsem uvedla, tento film je nutno shlédnout už jen pro jedinečnou atmosféru, když už pro nic jiného. Pokud si chcete popřemýšlet a nejen vstřebávat jednoduché dění na obrazovce před sebou, mohu toto sugestivní dílo jen doporučit. Varuji: Nepouštějte X/1999 slabým povahám, dětem a lidem, kteří jej nedokáží pochopit.