MangaCZ Dnes je 18.1.2018, Registrovat...

Miyazakiho krok stranou
25.01.2004 06:39  -  Série/Cesta do fantazie

Sen to Chihiro no kamikakushi
„Mononoke Hime“ měla být jeho posledním filmem. Miyazaki asi tušil proč, protože jeho další počin sice sklízí pocty na všech stranách, ale po svých starších sourozencích může jen tiše pokukovat.

Miyazaki asi neodolal pokušení, však kdo by to dokázal, že? A tak vypustil do světa další dílo. Dopustil se však podobné chyby, jako svého času Robert A. Heinlein, když v plen svým nadšeným fanouškům předhodil „Glory Road“ — pod nánosem novoty se téměř nedá starý známý autor najít. „Sen to Chihiro no kamikakushi“ je totiž všechno možné, jen ne klasický (v tom nejlepším smyslu slova) Miyazakiho pohádkový příběh. Ale bohužel narozdíl od Heinleina v tomto případě „jiný“ neznamená „lepší“ — v mých očích je Sen Miyazakiho nejhorší počin za celou kariéru. Což, pravda, ještě nic neříká o tom, jaký je to film. Chápu, proč se líbí lidem, kteří Miyazakiho jinak nemusí - právě proto, že to není Miyazaki. Asi chápu, proč se líbí těm, kteří jinak o Miyazakim neví skoro nic — proč se tolika lidem líbí Carrolova Alenka, ke které nejspíše bych „Cestu do fantazie“ Chihiro u vchodu (jak zní velmi příhodný český název) přirovnal? A konečně už rozumím, proč jsem z něj byl zklamán já a proč vůbec nechápu, co všichni právě na Alence vidí — roztříštěný sled fantazijních obrazů.
Už slyším, jak mě všichni zatracují za nedostatek představivosti, přestárlost, zkostnatělost, nepřístupnost odlišným názorům, předpojatost a já nevím co ještě. Nemíním se hádat, že Alenka nebo Sen neobsahují scény, které by se daly tesat do zdí chrámů — protože obsahují. Třeba cestu vlakem po kolejích zalitých vodou bych si hned zamilovaně pověsil na zeď. Ale celý film? Ne. Protože nedrží pohromadě. Rozpadá se na jednotlivé úžasné dílky velké skládanky, která sama o sobě někde cestou ztratila smysl. Jistě, milovníci experimentálních střihových románů a netradičních experimentů plesají nadšením, protože Sen je tak nabitá nápady a naditá fantazií, že těžko hledat něco jí rovného. Ale já se radši podívám na Jirešovu adaptaci Nezvalovy „Valérie a týdnu divů“, Chihiro a Haku sáhnu po libovolné knize Michaela Endeho nebo si znovu přečtu „Mluvící balík“ od Geralda Durrela. Ti všichni věděli, že s fantazií se nedá zběsile sprintovat, musí se jí poskytnout čas, jinak ztratí své kouzlo a vyšumí do ztracena.
„Sen to Chihiro no kamikakushi“ je sled neuvěřitelných obrazů a scén, mezi kterými se občas snaží protlačit příběh a získat divákovu přízeň. Ještě v první polovině se mu to daří, celou hodinu máte pocit, že tohle je starý známý dobrý Miyazaki. Ale někde kolem příchodu Beztvářného do Lázní se všechno zlomí. Příběh a jeho nositel, který byl ve všech dřívějších Miyazakiho pracech ústředním prvkem, a nezpochybnitelné umění studia Ghibli sloužilo (to je vyzdvihnutí!) k jeho dokonalému převyprávění, je zde doběhnut a předehnán peletonem bujarých nápadů, které všechno ostatní zastíní svou marnotratnou barevnou hýřivostí, a do konce filmu už za ním jen dýchavičně pokulhává. Děj se najednou strašlivě zrychlí, poklidné scény vystřídá zdánlivě až šílený střih. Chihiro ve vlaku Divák nestíhající přepnout na vyšší rychlostní stupeň dostane čas k vydechnutí až u památné scény s vlakem, ale vzápětí je opět zdrcen kvaltem, s nímž se přiblíží a odehraje závěr. Miyazaki v Sen rozhazovačně vrší třpytivé drahokamy úžasných nápadů do obrovských, oslepujících hromad, které jsou však nečekaně, nepatřičně prázdné... Snad se zalekl časové náročnosti, kterou by si dovyprávění v načatém duchu vyžádalo. Snad se snažil ke kontrastu obrazovému přidat i kontrast dějový, ale neukočíroval ho. Snad najednou ztratil nit a nevěděl, jak to celé vměstnat do vymezené plochy a dovést do zdárného konce. Nevím. Každopádně výsledkem je sice úžasné, ale roztříštěné dílo, které svým předchůdcům může bohužel jen tiše závidět jejich atmosféru a soudržnost.
Prvním Miyazakiho filmem, který jsem viděl, byla tuším „Nausicaa“. Očarovala mě. A všechny jeho další filmy na mě zapůsobily stejně. Nikdy jsem nebyl zklamán, pokaždé se mé očekávání úžasného naplnilo ještě více, než jsem vůbec doufal. Až na „Sen to Chihiro no kamikakushi“. Šok z jinosti byl tak velký, že jsem se cítil až podveden. krajina Sen je nakreslená skvěle, zase má báječný hudební doprovod, opět je plná úžasných nápadů a skrytých významů. Ale zoufale nedrží pohromadě. Když ji srovnáte s běžnou i méně běžnou produkcí, není divu, že sbírá tucty cen, a přejme jí, Miyazakimu i studiu Ghibli, že se jim konečně dostává zasloužené mezinárodní pozornosti. Ale je škoda, že její kvality vyniknou jen tímto negativním způsobem. Nu, i mistr se asi musí někdy utnout. A kdo ví, možná to nakonec byl promyšlený tah – přivést do rodiny černého Petra. Ale každopádně je to první rozčarování v neuvěřitelně dlouhé sérii neobyčejných příběhů z pera Hayao Miyazakiho.