Věčnost, po které lépe netoužit

KiminozoMohlo to skončit stejně obyčejně, jako to začalo: děvče se zakouká do spolužáka a za asistence své kamarádky sebere odvahu a vyzná se vysněnému idolu ze svých citů. Ale jak už to bývá, na hrdiny v anime obvykle čeká nějaké to „jenže“, a ne vždy se jedná o „jenže“, které by si člověk přál ve svém životě potkat...

HarukaPřestože mezi základní pravidla pro psaní recenzí patří vyvarovat se podrobného popisu děje a o to víc jakémukoliv vyzrazování dějových zvratů, u Kimi ga Nozomu Eien je třeba učinit čestnou výjimku. Jinak by se totiž mohlo stát, že by první, koncentrovanou romantikou mocně podlitý díl tohoto čtrnáctidílného seriálu mohl řadu diváků spíše odradit – a to k jejich škodě.
Kimi ga Nozomu Eien (Věčnost, po které toužíš) má totiž na první pohled všechny náležitosti nepříliš vydařené „rabukome“: Podobně jako řada dalších zástupců tohoto žánru vznikl adaptací počítačové hry, navíc od nepříliš známého studia âge soft... Není to sice pravidlem, ale často se stává, že takovými atributy jsou provázeny tituly, ve kterých jsou pro kupující hlavním tahnounem erotické scény, a příběh, ořezaný až na úroveň stupidity, pak pláče kdesi v zákulisí. Snadno pak spočítat, co v takovém případě zbyde na anime, když během adaptace ze scénáře naprostá většina erotiky zmizí.
MizukiJenže všechny tyhle předsudky proti KGNE se koncem druhého dílu sesypou jak domeček z karet: Zamilovaná dívka se stává obětí autonehody a upadá do kómatu, chlapec se s neštěstím nedokáže vyrovnat a hroutí se. Z titulu, šmahem zařazeného do škatulky „romantická komedie“, nenávratně mizí veškeré veselí a na místo něj je divák vtažen do neustále se zrychlujícího kolotoče výčitek, klamů, milosrdných lží a vyřčených i nevyřčených pocitů viny. Převážná většina seriálu se odehrává tři roky po neš?astné události, kdy by se mohlo zdát, že staré žaly už zakryl milosrdný čas, ale stačí málo k tomu, aby se ukázalo, jak hluboké a nezhojené jizvy v sobě nosí každý z protagonistů a jak obtížné je sesbírat odvahu, když musíme ublížit těm, které máme rádi.
Kimi ga Nozomu Eien se na rozdíl od titulů podobného žánru nehonosí velkým množstvím hrdinů: Přestože původní hra má téměř dvacet možných zakončení, autoři anime se rozhodli sledovat jenom jednu z mnoha linií a ostatní postavy mimo hlavní čtveřici tak zůstávají po většinu času upozaděny. To není na škodu: Díky tomu zbyde dost času na velmi přesvědčivé vyobrazení charakterů a rozklížené psychiky hrdinů, kteří se postupem času stále více dostávají do vleku událostí, spuštěných následky svých činů. V takových chvílích pak divák vděčně přijímá krátkéJirayu & Mayu komediální skeče dvou vedlejších postaviček, které se během každého dílu naskytnou. Ty scénky jsou sice, popravdě řečeno, poněkud prostoduché, ale z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že v psychickém stavu, do kterého člověka může dostat sledování tohoto seriálu, už člověk vezme zavděk i klaunským nosem a zrcadlem v koupelně.
Zde by bylo na místě zmínit se o technickém zpracování, ale abych byl upřímný, strhující děj mi nedal moc šancí se na něj při sledování zaměřit. Design postav je vcelku vydařený – poměrně věrně se drží herní předlohy a přestože charaktery Kikuchi Yoko (mj. design pro Noir a .hack//DUSK) bývají na můj vkus trochu příliš umělohmotné, je v tomto případě poměrně snadné si na ně zvyknout a povahy i veškerá momentální citová rozpoložení hrdinů jsou vystiženy velmi věrně. Stejně tak je na tom hudba: Není jí příliš a neprosazuje se do popředí, ale když už přijde ke slovu, tak padne na scénu jak dobře ušitá rukavice a může vám srdce utrhnout.
Mizuki & Haruka - anime verzeKimi ga Nozomu Eien se zkrátka vydařilo. Není to náhoda ani momentální móda, že se jedná o titul, který se v rekordní době vyšvihl na nejvyšší příčky žebříčku AnimeNfo: Studio Fantasia patří k relativně novým v oboru (už o něm byla řeč v recenzi Stratosu 4) a pro režiséra Watanabe Tetsuyu stejně jako pro všechny seiyuu to byl dle dostupných informací projekt debutní – společně se jim však podařilo vyrobit mistrovský kus, který syrovou působivostí dalece přesahuje tituly svého žánru a snese bez uzardění srovnání s tím nejlepším, co anime ve svém zlatém fondu má.