MangaCZ Dnes je 20.4.2018, Registrovat...

Eyes Wide Open – recenze mangy Domu – dětský sen (DouMu)
21.12.2003 06:07  -  Série/Domu

Ponurá místnost. Ze stínu vystupující obrysy hraček. Celá místnost je jimi zaplněna. Ticho narušuje pouze nesouvislý monolog zdánlivě postrádající smysl, zdroj i adresáta. Je to realita nebo sen? Snad sen, ale proč je tu ten chlapík se směšnou čepicí na hlavě a proč jde v noci na střechu paneláku? O chvíli později vše končí a fasády ztemnělého sídliště odrážejí zvuk, který znamená smrt.

Katsuhiro Otomo je mistr atmosféry. Rád si s ní hraje. Často neváhá dát si čas a práci s jejím vybudováním a výsledek je naprosto ohromující. Jeho smysl pro načasování dějového zvratu nebo pointy je v každém smyslu grandiózní. Otomo je člověk, který by i z nejubožejšího scénáře dokázal vykřesat dobré dílo. Jenže on navíc je i skvělým scénáristou a originální náměty sype z rukávu, takže nemusí nic vykřesávat a jeho komiksy jsou absolutní extratřída. Otomova první rozsáhlejší manga nazvaná Domu – dětský sen přednesenou chválu dokazuje každou stránkou.
Příběh čtenáře zavádí na postarší japonské sídliště – malý svět sám pro sebe vyčnívající z okolí jako nůž z těla, svět přeplněný lidmi lapenými na hladině sociálního systému a všemožnými ztracenými existencemi. Do tohoto prostředí přicházejí kriminalisté vyřešit případ sebevraždy, kterou celý příběh začal. Jenže podle archivních materiálů to není první sebevražda na tomto sídlišti. V období dvou a čtvrt roku je to již dvacátý čtvrtý případ sebevraždy nebo nejasného úmrtí. Čím více podrobností vyšetřovatelé shromažďují, tím více vyvstává nejasností a nelogických závěrů. A pak náhle další, logice se vymykající sebevražda - tentokráte jde o policistu na noční pochůzce.
Atmosféra houstne s každou přibývající stránkou a čtenář pomalu získává náskok před policisty a záhy pochopí, že věci, které se dějí na uzavřeném prostoru sídliště, rozhodně nebudou mít vysvětlení, které by mohlo odhalit kriminalistické pátrání. Netrvá dlouho a na scéně se objevuje první osobnost s paranormálními schopnostmi (určitý trademark i obsese Katsuhiro Otomoa) a příběh začíná nabírat nepředstavitelné obrátky. Stejně jako Jing potřebuje svůj Jang, tak i v tomto příběhu se brzo objevuje protikladný prvek, s jehož příchodem ustupuje původní detektivní rovina do pozadí souboje dvou mocných postav s nadpřirozenými schopnostmi. Otomo si vychytrale pohrává se čtenářem a dokonale stupňuje napětí, jak konflikt přechází z počátečního souboje myslí až v mohutnou explozivní bitvu, kde krutě zamíchá s osudy všech zúčastněných. Úplný závěr příběhu je pak lahodnou třešničkou na obrovském dortu s kopou šlehačky. Tam už nemůže být pochyb o autorových tvůrčích kvalitách a genialitě – úchvatná práce s atmosférou a jejím stupňování je na posledních dvaceti stránkách vyhnána na maximum, až ke zdánlivě prosté, ale o to více geniální pointě. Příběh končí, ale to podivné mrazení v zádech nějak nechce odeznít.
Domu – dětský sen je dnes již zasloužená klasika. Tento titul si ostatně manga vysloužila již krátce po svém souborném vydání, když byla jako historicky první (a doteď poslední) komiks oceněna Japonskou velkou cenou science-fiction za rok 1983. Ani dnes, přes dvacet let od svého vzniku (na pokračování začala manga vycházet v roce 1980) těžko najdete dílo, které by se mohlo Domu rovnat. A? už to je Otomovo střízlivé a promyšlené mixování žánrů, rozehrání postav a jejich vývoj, množství dějových zvratů, nebo samotná struktura příběhu – vše na tomto díle si zaslouží veškeré možné glorifikace. Pozoruhodný je také fakt, že příběh vlastně nemá striktně danou hlavní postavu a přesto (nebo právě proto) je až neuvěřitelně konzistentní a svým způsobem i věrohodný.
Za zmínku stojí také Otomoův nezaměnitelný kreslířský styl a střihové rozvržení stránky. Jako by se pohyboval mezi západem a východem – vliv japonské kresby se nezapře, ovšem nenajdeme zde žádné grafické výrazové pomůcky jako super deformed, které by příběh strhávaly z vážné roviny. Způsob kresby a hlavně rozvržení stránky je striktně podřízeno toku příběhu a je hlavním prostředkem budování atmosféry a působivosti díla. To samé platí i o jinak v manze nadužívaném zobrazení násilí a krvavých scén – Otomo se zde řídí starým dobrým pravidlem, že mnohem děsivější než to, co ukáže, je to, co si čtenář (divák) sám představí.
Pokud máte rádi napětí a nadpřirozeno, neměl by Domu – dětský sen ujít vaší pozornosti. Ujiš?uji vás, že jakmile se jednou začtete, tak vás tento poutavý příběh nepustí, dokud nebudete na poslední stránce. A ještě dlouho potom budete cítit to podivné mrazení v zádech…

Domu - manga
Průměrné hodnocení 9.3/10 (8 hlasujících)
9.3