Adventure-seeker Killy in the Cyber Dungeon quest
15.12.2003 06:37  -  Série/Blame!

blameNesnášíte sci-fi střílečky odehrávající se v nekonečných kovových labyrintech? Omdlíváte při pohledu na obrazy švýcarského malíře H. R. Gigera? Vadí vám těžkotonážní akce plná nadupaných zbraní a masivních explozí? Trpíte fobií z velkých otevřených prostor? Pokud je vaše odpověď na některou z těchto otázek kladná, pak se manze Blame! vyhněte obloukem.

Blame! je dílem kreslíře a scénáristy Tsutomu Niheie, vystudovaného architekta, který dobrovolně vyměnil rýsovací pult za výtvarnický stolek, kde konečně mohl bez omezení realizovat své šílené představy o tom, jak má vypadat výstavba. Než mu v comicsovém nakladatelství Afternoon svěřili vlastní sérii, nechali ho nějaký čas otročit pro jednoho ze svých hlavních tahounů, hororového démona Tsutomu Takahashiho (legendární povídkový běs Skyhigh). Nihei nakreslil několik dílů jeho monstrsérie Jiraishin a po téhle epizodě už se naplno ponořil do metalového univerza ságy Blame!
O čem vlastně ten Blame! je? No... ehm... řekněme, že názory se různí. Existují v zásadě dvě verze. Oficiální verze říká, že v daleké budoucnosti se Země změnila na gigantické kovové bludiště ovládané a udržované šíleným počítačovým systémem, jehož cílem je tuto megastrukturu neustále rozšiřovat a eliminovat z ní vše, co tam nezapadá. Tímto labyrintem bloudí Killy a Chibo, třímetroví humanoidi nadupaní kybernetickými implantáty, a pátrají po lidech nesoucích tzv. net terminal gen, s jehož pomocí je možné navázat spojení s centrálním systémem.
blameDruhá, neoficiální verze, je asi nejvýstižněji vyjádřena v reklamním sloganu na přebalech jednotlivých booků: Adventure-seeker Killy in the Cyber Dungeon quest. Blame! má totiž asi nejblíže ke klasickým doomovkám, převedeným z monitoru na stránky comicsu. Hlavním hrdinou je cool tvrďák Killy s pistolí tak silnou, že BFG9000 je proti ní dětská hračka. Většinou se kolem něj motá i blonďatá hackerka Chibo, jejíž závratně vysokou a vražedně štíhlou postavu by jí záviděla nejedna současná topmodelka. Tato dvojice sleduje určitý cíl, k němuž se propracovává přes jednotlivé levely, kde sbírá artefakty, řeší jednoduché problémy a především zabíjí spoustu nepřátel. Ty autor rozdělil do několika typů – safeguards, silicon creatures (ne, nejde o klony Pamely Anderson Lee), governors, builders a další. Poté, co hrdinové objeví exit, obvykle nastane masivní destrukce celé úrovně.
Přestože děj Blame! není nic pronikavě objevného, nedá se říct, že by tahle manga byla nudná. Fakt, že se lidé rádi dívají na efektní akční řeže plné mrtvol a mohutných explozí, byl už mnohokrát experimentálně potvrzen. A co se efektnosti týče, může se s Blame! rovnat opravdu jen máloco. Veškerá akce probíhá v rozměrech, které nutí čtenáře zírat v němém úžasu. Většina postav patří do kategorie supersilných a téměř nezničitelných a souboje jsou obvykle doprovázeny velkolepým ničením obřích architektonických struktur. A tím se pomalu dostáváme k jádru celého seriálu, ke kresbě. Od precizní geometrické linky prvních booků Nihei postupně přechází k propracovaným črtám tuží a ručnímu stínování, které přesně vyjadřují nálady jednotlivých scén. Akční sekvence působí neskutečně kineticky a pomalé scény téměř hororově. Asi jediná manga, k níž by se Niheiův unikátní kresební styl dal přirovnat, je samurajská série Blade of the Immortal Hiroaki Samury.
noiseOvšem hlavním hrdinou Blame! je svět, v němž se děj odehrává. Ohromná členitá prostranství se spletí mostů, schodiš?, žebříků a chodníků se střídají s dlouhými úzkými chodbami, tunely, šachtami a průlezy. Každá kulisa zanechává ve čtenáři pocit údivu svou obrovitostí a masivností. Autor se svým světem vysloveně kochá. Jednotlivé booky jsou plné dvoustránkových obrazů, v nichž dva maličtí hrdinové kráčejí téměř nekonečným komplexem betonových a kovových struktur. Nejdůslednější je Nihei ovšem tehdy, když dojde na ničení celého levelu. Není pro něj problém zaplnit celou kapitolu jen nekomentovanými obrazy řítících se staveb a oblaků vířícího prachu. Cizí, nepřátelské, umělé prostředí Blame! není nepodobné zvráceným vizím švýcarského malíře H. R. Gigera (autor veškerých návrhů prostředí a monster ve filmu Vetřelec). Ještě větší inspiraci tímto umělcem nesou Killyho protivníci, podivné bytosti splácané z biologických a technologických prvků do skutečně šílených kombinací. Procházka světem Blame! je exkurzí bizarní cyberpunkovou noční můrou.
Autorovi se v tomto šíleném světě evidentně líbí, protože sem zasadil prakticky veškerou svou tvorbu. Ta kromě dosavadních deseti booků Blame! čítá také jednodílnou mangu NOiSE, která popisuje události vedoucí ke vzniku centrálního počítačového systému. Je to spíš hororová než akční záležitost, popisující detektivní pátrání po únoscích několika malých dětí. Jeho kulisami je město s podivnými, mnohaúrovňovými uličkami se starými budovami a špinavými zákoutími. Kromě Gigera by se tam jistě líbilo i Franzi Kafkovi.
wolverineNedávno se na trhu objevila třetí Niheiova manga odehrávající se ve světě Blame! a čtenáři při pohledu na ní nevěřícně kroutili hlavou. Je totiž jisté, že při tvorbě jejího námětu se někdo zbláznil, akorát se neví, zda to byl Nihei nebo lidé z amerického comicsového nakladatelství Marvel. Šéfové největšího současného chrliče superhrdinských seriálů totiž dali Niheiovi na hraní jednu ze svých nejslavnějších postav. Série se jmenuje Wolverine – Snikt! a nakvašený mutant Logan tu svými adamantiovými drápy dělá z obřích biotechnologických strašáků hromádky krve a oleje. Snikt! je velmi podobný stylu Blame!, ale vychází v Americe, tudíž je celý barevný (coloring má na svědomí Guru EFX) a má měsíční periodicitu.
Výčet děl odehrávajících se v Niheiově šíleném světě uzavírá animovaná minisérie Blame! Je to opravdu prazvláštní anime. Je rozdělené do sedmi zhruba šestiminutových epizod, přičemž téměř polovinu každého dílu zabírají úvodní a závěrečné titulky. Spíše než nabušenou akci od ní můžete čekat pomalé a temné nálady, ne nepodobné surrealistické klasice Mamoru Oshiiho Angel’s Egg. Tomu odpovídá i velmi působivý industriální hudební doprovod. O nějakém ději se tu už vůbec nedá mluvit, spíše jde o sled krátkých nesouvisejících situací, které obvykle končí dříve než začnou. Například celý první díl je jen divokou projížďkou kamery po celém monstrózním univerzu. Přestože animace není nijak převratná, dá se říct, že se tvůrcům podařilo přenést Niheiovu kresbu do barevného a pohyblivého formátu velmi úspěšně.
Přestože Blame! má do klasické mangy zatraceně daleko, rozhodně stojí za přečtení, minimálně pokud vás pojmy science-fiction a počítačové střílečky nenechávají chladnými. Neříkám, že vás nějak zásadně myšlenkově obohatí, ale rozhodně se s ním nudit nebudete. A kdo je bez Blame!, a? hodí kamenem.