Fullmetal Alchemist
09.12.2003 06:19  -  Série/Fullmetal Alchemist

edPokud rádi sledujete nejnovější seriály, které jsou vydávány s anglickými titulky, jistě jste si všimli Fullmetal Alchemist. V rozhodování, zda se na něj začít dívat, se vám pokusí pomoci následující článek.

Fullmetal Alchemist (dále jen FMA) je nové, 52dílné anime od studia Bones (např. Rahxephon, Scrapped Princess). Na první pohled se řadí mezi klasická shounen bojová anime, jako třeba Tokyo Underground, kde se hlavní hrdina postupně zlepšuje a cestou poráží stále rafinovanější a silnější protivníky.
alHlavní hrdina je Edward Elric, nejmladší Národní alchymista v historii, "poskoka" mu dělá jeho mladší bratr v podobě chodícího brnění. Hned v prvních dvou dílech se dozvíte, jak velký drsňák z Edwarda jednou bude a na co se máte těšit. Od třetí epizody už jde ale příběh poslušně od začátku. Zápletka je poměrně jednoduchá. Edward a jeho bratr Alphonse žili jako malé děti celkem spokojeně se svou matkou. Jejich otec, podle všeho schopný alchymista ve službách armády, někam zmizel. Alchymie, všeobecně uznávaná vědní disciplína, je i jejich koníčkem a již odmalička se jí věnují. Když jednoho dne jejich matka zemře, nedbají přísných pravidel, která používání alchymie na lidech zakazují, a pokusí se ji oživit. Ale sami pocítí, že zákazy nebyly stanoveny jen tak pro zábavu – Edwarda to stojí ruku a nohu, jeho bratra pak celé tělo. Naštěstí stihl Edward jeho duši přemístit do brnění a on sám dostane mechanické náhrady končetin – odtud ostatně i jeho jméno a název celého seriálu. V dalších dílech pak sledujeme Elricovy, jak se snaží získat zpět svá těla.
Seriál má tedy základ, na kterém může stavět zápletky jednotlivých dílů – oba bratři se mají hodně co učit a na jejich cestách za poznáním se jim může stát spousta věcí, o kterých se dá vyprávět. Ale FMA přidává k tomuto tuctovému stylu něco navíc – zajímavé postavy. Zajímavé ani ne tak tím, koho všechno dokáží porazit a co zvládnou zničit, ale svou lidskostí. Hlavní hrdinové nejsou neotřesitelní suveréni, kteří se s trochou snahy a odhodlaného křiku vypořádají s každou překážkou. Mají svoje starosti, pochybnosti i slabé chvilky. Je to příjemná změna a vyzdvihuje tento seriál z šedého průměru, kam by jinak zapadl.
sshotNávrh postav jako by z oka vypadl už zmiňovanému seriálu Tokyo Underground. Ačkoliv spolu tyto dva seriály zřejmě nemají oficiálně nic společného (za Tokyo Underground stojí studio Pierrot), jsou si vizuálně docela podobné. Animace a kresba nejsou u FMA příliš dobré – seriál má sice mít 52 dílů, ale pravděpodobně nedostal odpovídající rozpočet, aby si udržel kvalitu kratších sérií. Není to ale tak zásadní chyba, grafická stránka vyloženě neodpuzuje ani neruší. Autoři se také vyhnuli v poslední době oblíbenému trendu nesmyslného ukazování spodního prádla většiny ženských postav, bez kterého se téměř žádné nové anime neobejde. I hudba je průměrná – nechybí, ani zvláš? neupoutá. Písničky při úvodních a záverečných titulcích jsou docela povedené, jak je u anime většinou zvykem.
Dvaapadesát dílů je dlouhá doba a dá se předpokládat, že autorům časem dojdou nápady. Zatím je ale Fullmetal Alchemist, pokud hledáte nějaký odpočinkový seriál, zajímavou volbou.