The violinist of Hameln
26.11.2003 06:54  -  Série/The Violinist of Hameln

Pod tímto názvem se skrývají zajímavé fantasy anime a manga, temné a ponuré v případě anime, naopak komediální až parodická u mangy. Obě mají podobné postavy a příběh, ovšem přístup k nim je naprosto odlišný. V každém případě má každá něco, čím je, v dobrém smyslu slova, výjimečná.

Anime je dlouhé 25 dílů a byl k němu natočen i 1 OAV díl, který s ním má ovšem jen velmi málo společného a je daleko více inspirovaný mangou. The violinist of Hameln není úplně běžná fantasy, je zde použit zajímavý koncept kouzlení hudbou, klasickými díly velikánů jako Mozart či Chopin (ale například i český Smetana). Má velice zajímavý a dobře propracovaný příběh, který na sebe hezky navazuje a nakonec je i docela slušně uzavřen. Je opravdu temný, snad jeden z nejtemnějších v historii fantasy anime. Je to až ku podivu, že z mangy, která je založená hlavně na vtipu a na šílených výmyslech Hamela, vzniklo něco tak temného, kde o nějaký vtip ani nezakopnete.
Celý příběh se odehrává na pozadí války lidí s démony. Začíná patnáct let po skončení bitvy, ve které démoni prohráli, a byli vykázáni z území lidí do severních krajů. Ovšem teď začíná bariéra, která jim v průniku brání, slábnout a nakonec se docela zhroutí. Královna, která bariéru udržovala, je již zesláblá, a proto je třeba nových hrdinů, aby vedli další vítěznou bitvu.
A tady vstupuje do hry Hamel a jeho přátelé, kteří se k němu postupně začínají připojovat. Je to z mnoha stránek zajímavé psychologické drama, ve kterém Hamel hledá sám sebe, a ani jeho přátelé si nedokáží urovnat, jaký vlastně je. Celý příběh je založený na minulosti Hamela a dalších postav, která není vyjevena najednou, ale po malých kousíčkách se skládá v mozaiku, která je kompletní až v samotném závěru. Až na některé detaily, které by mohly být provedeny důkladněji (osud Lyra), je příběh celkem kompaktní, má v sobě šikovně situované zvraty (třeba když hlavní hrdinka Flute v půlce série ztratí na nějakou dobu pamě?) a má v sobě to napětí, které vás donutí sledovat jej až do konce. Jedinou výtku bych měl k začátku, kdy se seznamujeme s postavami a epizody jsou docela nudné a jednoduché.
Celou sérií se prolínají různé výrazy z klasické hudby. Například téměř všechny postavy a místa mají jména s nějakým hudebním významem. Jistě tedy nikoho nepřekvapí, že ani hudba pozadí není zanedbána. Naopak, po hudební stránce je toto anime velmi dobré. Hamelova hlavní zbraň je hra na obrovské housle, které nosí přes rameno, a když na ně hraje některou ze známých velkých melodií světově proslulých skladatelů, dějí se vpravdě divy. Je hezké, že těmto melodiím je přisuzován podle mého správný kontext a kouzla, která tím Hamel vyvolává, jsou s ním v přímém spojení. Ani openingové a endingové písničky a další hudba pozadí nejsou vůbec špatné.
Podle toho, co jsem napsal, to vypadá, že The violinist of Hameln je skoro ideální. Alespoň pro ty, kdo mají rádi zajímavé trošku divné a ponuré příběhy a klasickou hudbu. Ovšem je ještě jedna stránka anime a ta je zde totálně v úpadku. Animace je opravdu strašná. Vlastně se dá těžko o pořádné animaci mluvit... Pokud zrovna neprobíhá nějaká bojová scéna, je ještě dost rozumná, ovšem u bojových scén se mění ve slideshow tří nebo čtyř obrázků s naznačeným pohybem a to je vše. Tam, kde se animátoři rozhodli přece jenom něco naanimovat, je zase tento prvek opakován až na míru únosnosti. Pokud za hlavní část anime považujete animaci, rozhodně se této sérii vyhněte velkým obloukem. Věřte mi, že její špatnost zde dosahuje nových dimenzí. Ale podle různých zpráv mělo toto dílo opravdu nízký rozpočet a dá se omluvit, že se autoři soustředili na dějovou stránku a byli nuceni zanedbat animační.
Manga je, jak jsem již řekl, úplně jiná než anime. Schopnosti a charakter postav jsou jiné a její úspěch je založen hlavně na komediálnosti. I když příběh je podobný tomu v anime, všechno je překroucené. Hlavní zdroj parodie je manga a její klišé. Většina situací vypadá jako normální až do okamžiku, kdy Hamel provede něco, co situaci zvrátí v něco naprosto šíleného. Například po hádce s Flute jí podá polévku, jakoby na usmířenou, po čemž následují klasické shoujo obrázky zamilované Flute, jen proto, aby na následující stránce vyšlo najevo, že Hamel se chtěl dozvědět, zda ta polévka ze zemního červa je opravdu jedovatá. Opravdu, u této mangy se budete smát až vám potečou slzy z očí.
OAV je založené na manze, ale její kvality ani zdaleka nedosahuje. Je tu sice pár vtipů, které vypadají, že jsou přejaté z mangy, ale stejně se manze nevyrovnají. I když charakter Hamela je vystižen docela dobře. Je to dobrý úvod do mangy a ani animace není špatná, takže pokud se vám tento díl líbil, nenechte si mangu ujít. Na podobné téma byla ještě vydána SNES hra, která je dělaná jako klasická plošinovka s řešením problémů. Hlavní úkol Hamela je převlékat Flute do různých kostýmů, ve kterých má různé schopnosti, a používat ji k dalším účelům (jako třeba prorážení zdí) a dojít tak až na konec, kde čeká hlavní nepřítel. Je to docela zábavná a velmi krátká hra.
The violinist of Hameln má opravdu co nabídnout. Anime, které je vážné až temné, manga, která je naopak veselá až parodická. Jen jedno doporučení: pokud se chcete podívat na oboje, je lepší začít s anime, protože po manze by se člověk asi nedokázal vyrovnat s tak drastickou změnou charakterů postav.