„Dutá fráze bezduchého kýče uvádí“ – recenze Sin: The Movie
20.11.2003 06:34  -  Série/Sin: The Movie

Až jednou budou kybernetické implantáty samozřejmostí, taky bych rád byl takový borec jako tenhle John Blade. Už jen to jméno, a to nemluvě o tom, jaký to je drsňák. Zachraňuje roztomilé dívenky ze spárů brutálních mutantů a nezastaví ho ani jeho nadřízení. Ostatně on si to může dovolit se svým technicky a geneticky vylepšeným tělem kulturisty. Ano, někdy na člověka přijde taková zvláštní chvilka, kdy se průměrnému akčnímu anime nic nevyrovná.

Byl to blažený čas, tehdy v dobách dávných, kdy se síla hrdinů měřila podle robustnosti jejich postavy, hlavní záporáci byli šílení vědci toužící po statutu Boha, všemožní obskurní mutanti prolévali krev nevinných a nám divákům k dokonalé zábavě stačila spousta mrtvol a hromada zničených dopravních prostředků a budov. Občas na nás stařešiny, kteří jsme vyrůstali mezi mlýnskými kameny asijských mlátiček a amerických akčních nabušeneckých eposů, přijde taková zvláštní nostalgie. Nemůžete se pak, vy holobrádci, divit tomu, že se slzami zářícíma očima koukáme na scény, kdy si hlavní hrdina (výška: 186 cm, hrudník: 146 cm, pas: 80 cm, biceps: 55 cm) probíjí cestu davy nepřátel, aby mohl konečně stanout tváří v tvář jejich příslušně démonickému a bezcitnému kápovi. Právě zástupy „low-end“ nepřátel, které závěrečnému souboji titánů předcházejí, jsou na těchto filmech nejzábavnější. Jejich hlavní funkcí totiž je ukázat, jak je hrdina náležitě drsný, hrdinný a mužný, a také slouží k tomu, aby se tělo našeho geroje kosmeticky upravilo těmi cool šrámy se zaschlými pramínky krve. To už ani nemluvím o dalších báječných klišovitě povinných sekvencích, jako je příprava na závěrečnou bitku v příslušně vybaveném zbrojním skladě, záporák prozrazující své plány, chvilkové zakolísání, kdy hrdina pochybuje o svém úkolu a „last but not least“ závěrečná objímačka se západem slunce.
Už vám tečou slzy? Už začínáte nostalgicky probírat svou videokolekci a hledat nějaký ten bezduchý tuctový akčňák? Co kdybychom řadu „superlativů“ rozšířili a ještě přihodili spoustu vyvedených digitálních efektů, které samozřejmě ostře kontrastují s jinak levným zbytkem filmu, na to ještě pár tradičních žánrových lahůdek vycházejících ze spojení sci-fi a splatteru a dochutíme postavami, které nemůžou v žádném béčku aspirujícím na první ligu chybět – umírající kamarád s dojemným proslovem, drsná vojanda, dítě v ohrožení, vševědoucí doktor na straně „správňáků“ a byrokratičtí nadřízení. Jako další přísady do našeho báječného kotle s hmotou na chutný scénáristický mišmaš použijeme pár vzpomínkových sekvencí, aby bylo jasné, že počínání všech zúčastněných má smysl a opodstatnění, a dále spoustu nedotažených citových a v jiném kontextu i působivých scén.
Aby se na to celé dobře koukalo a aby se moc nezapojoval divákův mozek, tak do role hlavního záporáka dáme ženskou, která má ještě větší objem hrudníku než samotný hrdina (ne, muskulaturou to opravdu nebude). Skoro by to již bylo dokonalé, ale ještě tomu něco chybí… samozřejmě: mutanti – spousta krvežíznivých mutantů. Voilà, máme hotovo a můžeme servírovat.
Teď už musíte mít dávno jasno, jestli dáte přednost jinému lokálu nebo jestli je tento gurmánský kousek, na jídelním lístku označený jako Sin: The Movie, právě vaším šálkem krve s příchutí olova. Pokud jste se rozhodli zůstat, vřele vás vítám do světa blíže neurčené budoucnosti, kterým vás bude provázet drsný kybernetický nabušenec policejního sboru jménem John Blade (někdy dříve to býval běloch, ale teď vypadá jako rozložitější verze slavného černošského detektiva Shafta). V tomto akčním spektáklu to bude právě on, kdo se bude prodírat davy brutálních mutantů v příběhu plném… ale sakra, o co se to snažím? Příběh? Pokud jste dočetli až sem, tak už sami dávno moc dobře víte, že příběh nebo dějové zvraty nebudou v tomto filmu nikterak podstatné. Ostatně, kdo by se taky snažil nacpat nějaký příběh do filmu, který netrvá ani hodinu. Prostě a jednoduše: Sin je profesionálně zvládnutý průměrný akční splatter, který nikterak ze zástupu sobě podobných nevystupuje, ale také nikterak nezapadá. Nic víc, nic míň. Ale přiznejme si, že se všichni rádi na takový filmeček občas podíváme. Třeba abychom zavzpomínali na ty krásné chvíle dospívání před videorekordérem.

Sin: The Movie - anime film
Průměrné hodnocení 3.6/10 (15 hlasujících)
3.6