Melancholický havran yoshitoshi ABe
08.11.2003 06:37  -  Japonsko

havranPro žádného ostříleného otaku není tajemstvím, že většina anime je komerční bahno točené podle stále stejných schémat za účelem vydělat co nejvíce Yenů. Tuto rutinu občas osvěží nějaká série, která do ní vnese úchylné nápady či neobvyklý pohled na provařená klišé. Najdou se ovšem i šílenci, kteří na tento trh plný nezletilých okatých děvčat a obřích robotů začnou cpát něco naprosto nevídaného – umění.

ABe Výtvarník a scénárista yoshitoshi ABe spatřil světlo světa 3. srpna 1971 a hned věděl, čím se chce v životě stát – slavným počítačovým programátorem. Dětství strávil u monitoru a tato láska ho nepustila dodnes, kdy se může pochlubit tím, že má doma sedm počítačů a všechny je velmi často používá. Jeho další celoživotní láskou jsou jízdní kola, která tvoří nejčastější dopravní prostředek ve všech jeho dosavadních anime. Svého dětského snu se ABe k radosti fanoušků anime nakonec vzdal a místo toho se pustil do studia výtvarné střední školy, odkud pak v roce 1993 zamířil na půdu Tokijské národní university krásných umění. Někdy v té době si odbyl debut na poli mangy a dočkal se dokonce i ocenění v několika kreslířských soutěžích. Své práce publikoval na CD-ROMech a internetových stránkách, kde si jich všiml producent Yasuki Ueda, který zrovna hledal designera pro chystanou anime sérii Serial Experiments: Lain. Jejich setkání bylo, slovy Humphrey Bogarta, začátkem nádherného přátelství.
Serial Experiments: Lain z roku 1998 rozhodně nebyla žádná tuctová komerční záležitost. Třináctidílná kyberpunková série o dívce jménem Lain, která si mailuje s mrtvou spolužačkou a hledá Boha na internetu, nedávala divákům nejmenší šanci pochopit smysl toho, co se na obrazovce dělo. Příběhová linie se už asi ve třetím díle rozpadla na sled víceméně nesouvislých scén, jak se na ni nabalovala stále další a další témata (náboženství, tajemná organizace fungující na webu, tajní agenti, posedlost moderní společnosti technikou, drogy, psychologie, UFO, izolovanost jedince uprostřed davu, iluzorní svět počítačů atd.). Výsledný produkt, kterému nakonec nerozuměli ani sami tvůrci (režie: Ryutaro Nakamura, scénář: Chiaki Konaka), si mezi diváky našel spoustu nadšených obdivovatelů i zapřísáhlých odpůrců a solidně odstartoval Uedovu a ABeho kariéru.
ABe se na SE:L podílel jen jako výtvarník a tato série se od jeho pozdějších autorských projektů výrazně liší, nicméně jeho kresební styl je tu poznat na první pohled. Jeho postavy a předměty načrtnuté roztřesenou skicoidní linkou a zjednodušené na hranici karikatury působily mezi tehdejší produkcí jako zjevení, avšak dnes z nich vychází celá řada anime, např. série Alien 9 nebo FLCL. ABe k Lain navíc vytvořil několik opravdu nádherných artbooků. V jednom z nich, Omnipresence in the Wired, uveřejnil osmistránkovou mangu podle vlastního scénáře Lain: Nightmare of Fabrication, úžasnou atmosférickou záležitost, která svou kvalitou překonává celou anime sérii.
Niea_7 V roce 2000 se ABe pustil do autorské mangy vyprávějící o Mayuko, zamlklé studentce přípravné školy, a její energické mimozemské spolubydlící. Yasuki Uedovi se tahle optimistická story zalíbila natolik, že z ní udělal svůj další anime seriál. Niea_7 sice ještě není čistě ABeho projektem (scénář podle jeho mangy poměrně volně přepracoval a režíroval Takuya Sato), ale připomíná jeho pozdější dílo mnohem víc než chaotická Lain. ABe se výtvarně zdokonalil, zejména co se týče práce s barvami. Ty tu nejsou zdaleka tak křiklavé jako v Lain a více ladí s malovaným pozadím. Celý obraz funguje jako vzájemně sladěný celek vyvedený v matných pastelových odstínech, což také odpovídá duchu série. Ze ztřeštěné komedie o mimozemš?anech, kteří se chovají jako potrhlí turisté či přistěhovalci, se s přibývajícím počtem dílů stále více stává nostalgická letní náladovka. Bláznivé zápletky jsou postupně vytlačovány drobnými všedními příběhy, které dýchají jemnou melancholií (jeden díl je například o tom, že je Mayuko pozvána svými spolužáky na večírek a je zmítána záchvaty nerozhodnosti, jestli tam má jít).
Niea_7 Po dokončení Niea_7 vytvořil ABe několik mang a doujinshi, mimo jiné také krátký příběh o andělech, který se později měl stát základem pro mangu a anime Haibane Renmei. Z této doby pochází také skvělé artbooky Niea_7 scrapbook a především The Essence, což jsou tak profesionálně udělaná alba, že nejednoho kreslíře donutí zahodit tužku a věnovat se sázení ředkviček. ABe tu v precizně prokreslených barevných obrazech propojil svůj osobitý skicoidní styl stavící na náznaku s propracovanými barvami a elegantní prací s perspektivou a detailem.
Haibane Renmei začalo v roce 2001 jako manga volně inspirovaná ABeho starším doujinshi. A jak už to u ABeho mang bývá, o rok později se tento příběh stal předlohou nového třináctidílného anime v produkci Yasuki Uedy. Režie se ujal Tokoro Tomokazu a scénář byl tentokrát svěřen samotnému ABemu. ABe toho plně využil a naplnil sérii svými oblíbenými atributy až po okraj. Nejenže v něm všichni jezdí na kolech, ale podstatnější roli tu dostaly i mistrovy oblíbené vrány, které ABe protlačil do openingů obou předchozích sérií, přestože v samotných seriálech o nich nepadla ani zmínka.
Niea_7 by se ještě dala brát jako celkem komerční oddychová letní záležitost a Lain jako zajímavý experiment s divákem, ale Haibane Renmei už je neoddiskutovatelně umělecká věc. Malé městečko oddělené od zbytku světa vysokou zdí je domovem stvoření jménem Haibane, nedospělých chlapců a dívek s křídly a svatozářemi, kteří se v tomto světě znovuzrodili bez vzpomínek na předchozí život, doprovázeni pouze snem. Svět, který tu ABe vytvořil, je tajemný, magický a důvěrně známý zároveň. Haibane Renmei Zápletky jednotlivých dílů svou všedností v lecčems připomenou Nieu a stejně tak i atmosféra protkaná jemnou melancholií. Tu jen umocňují nádherné kulisy starých domů a podzimní přírody a vynikající hudba Ko Otaniho. Navíc tu přibyl mystický nádech, pro který si ABe šel snad až ke klasickým pohádkám. Typickým příkladem jsou právě jeho oblíbené vrány, které v seriálu přelétají zeď kolem města, pro všechny ostatní neproniknutelnou, a traduje se o nich, že přes tuto zeď přenášejí sny těch, kdo jsou uvnitř. Haibane Renmei je ABeho dosud jednoznačně nejlepší dílo, které se směle může zařadit do zlatého fondu anime.
Zatím nejnovější ABeho prací je design k sérii režiséra Hamatsaki Hirotsugu Texhnolyze (můžete hádat, kdo k ní dělá produkci). Tato podivná bezdějová sci-fi s temnou atmosférou vychází svou poetikou spíše z děl Mamoru Oshiiho (Ghost in the Shell, Angel’s Egg) a z Lain než z ABeho autorských prací. ABe na designu spolupracoval s dvěma dalšími výtvarníky, takže jeho klasický kresební styl je tu znát víceméně jen na zaprášených špinavých kulisách.
Zatímco melancholický havran yoshitoshi ABe v současné době spíše odpočívá, jeho fanouškové už se moc těší na jeho další příběhy. Je totiž více než jasné, že tento havran ještě zdaleka neřekl své „Nevermore.“