Argento soma – takový lepší Evangelion?
30.10.2003 06:09  -  Série/Argento Soma

Argento SomaI když to tak z nadpisu může vypadat, rozhodně si nemyslím, že by byl Argento soma opravdovým klonem NGE. Autoři se jistě inspirovali různými myšlenkami z Evangelionu, jde však jen o technickou, vnější stránku věci. Příběh, samotné postavy a celkové zpracování jsou úplně o něčem jiném.

Argento soma je mecha anime. Ale rozhodně to není pouhé roboti VS vetřelci (i když v jistých částech se tomuto žánru velmi blíží). Už jen z openingu se dá poznat, že má v sobě daleko více. A vlastně ani jako klasické mecha nezačíná. Prvních několik epizod, které jsou podle mého právě jedněmi z nejlepších (společně s epizodami v závěru), se jistě zalíbí na první pohled všem, kdo mají rádi zajímavé příběhy, které nutí trošku se zamyslet.
Ale přejděme k hlavní náplni tohoto díla. V roce 2054 přistáli na Zemi mimozemš?ané a lidé se jak jinak začali bránit. Náš příběh se odehrává o pět let později. Byla vytvořena speciální jednotka pro boj s těmito útočníky – Funeral. Nejedná se ovšem o žádnou tajnou staletou organizaci, ale jen o součást armády, jejímuž velení přímo podléhá. Bojuje se samozřejmě mechy, ale i klasickými zbraněmi (typu atomová bomba). Ovšem protože to nestačí, rozhodne se jeden vědec sestavit z nalezených částí mimozemš?ana svého vlastního, který by bojoval za Zemi.
Nechci se moc pouštět do prozrazování dalších detailů, protože ty jsou na Argento soma právě to nejlepší. Samozřejmě většina příběhu se točí kolem života jednotky Funeral, kolem Franka a jeho kamarádky a kolem bojů. Po skvělém nástupu ovšem následuje dlouhá série, ve které se dočkáme pouze soubojů s přilétávajícími návštěvníky. Fanoušky by tyto díly mohly odradit, ovšem kromě bitev se často odhalují i detaily ze života členů Funeralu a z nich se dá dozvědět mnohé o jejich charakteru a minulosti. Kdo je pozorně sledoval, jistě mi dá zapravdu, že vývoj postav je na docela dobré úrovni. No a nakonec přichází finále. Po jeho shlédnutí jsem definitivně zavrhl myšlenku na to, že by Argento soma mohl být, by? jen vzdáleným, klonem NGE. Anime končí ve stylu nejlepších klasiků sci-fi a víc než cokoli jiného mi připomnělo Vesmírnou odyseu A. C. Clarka.
A teď bych rád vysvětlil to “lepší” v titulku tohoto článku. Argento soma převzal mnoho vnějších rysů NGE. Na Zemi útočí z vesmíru přicházející mimozemš?ané. Všichni směřují do jediného bodu, které zde nazývají “poutním místem”. Většina postav jsou docela zakomplexovaní jedinci a samozřejmě velká váha je kladena na jejich psychiku a jednání. Proč si tedy myslím, že je Argento soma lepší? Podle mého je vše daleko “uvěřitelnější”, rozumnější a postavy se chovají lidštěji. Útočící monstra nejsou svými silami předimenzovaná (napadlo někoho, co by se stalo, kdyby Shinji přijel do Tokia o den později?). Ale hlavně má Argento soma daleko hezčí příběh, který je neméně tajemný (například se vůbec neví, proč mimozemš?ané přicházejí, ani proč směřují právě do “poutního místa”, jen se tak nějak předpokládá, že až tam nějaký dorazí, stane se něco strašného), ovšem není opředený pletivem nesrozumitelných náboženských a pološílených obrazů, a je nakonec vcelku slušně vysvětlen (asi jako právě Vesmírná odysea). Pokud si myslíte, že NGE se úplným koncem (a filmem) pokazilo, pak mi dáte zapravdu, že Argento soma je velmi hezký příklad, jak se dá anime ukončit daleko lépe.
Hudba i animace jsou celkem dobré, ale nepatří mezi špičkové. Mně osobně se hudba líbila a myslím si, že byla celkem dobře zakomponovaná do příběhu a pasovala k němu. Ani animace nebyla špatná. Samozřejmostí je použití CG, zde velmi pěkné a nerušivé. Jediné, co mi trošku vadilo, byl naprosto stejný design všech mimozemš?anů, i když to bylo zřejmě záměrné a jejich neměnnost svým způsobem patří do příběhu. Ovšem díky tomu mecha bitvy nevypadají tak dobře jako v jiných sériích.
Pokud jste fanoušky mecha anime, která mají pěkný příběh plný zvratů a kde se nezanedbávají myšlenky a pocity postav, je toto anime přesně pro vás. Pokud navíc máte rádi klasickou sci-fi, tím lépe. Rozhodně si nemyslím, že by zarytí příznivci NGE měli tenhle seriál míjet jako další z nedokonalých klonů. Má něco do sebe a myslím si, že všem těm, kterým se NGE líbilo, bude se Argento soma líbit také (a možná i víc).