MangaCZ Dnes je 20.6.2018, Registrovat...

Magická nákupní čtvr? Abenobashi

Snad každý, kdo se zajímá o anime, se setkal se jménem “Gainax”. Legendární studio, založené několika anime fanoušky, od svého vzniku koncem osmdesátých let 20. století vydalo řadu titulů, které si právem dělají nárok na díla klasická, ba kultovní. Není proto divu, že jeho nejnovější počin – TV série “Abenobashi Mahó Shótengai” – byl jejich příznivci netrpělivě očekáván.

Arumi & SashiSvou roli tu určitě hrála zvědavost: Zatímco je faktem, že Gainax produkuje v porovnání s jinými studii relativně malé množství anime (své portfolio doplňuje převážně výrobou počítačových her), škála žánrů, do kterých jeho tvůrci zabrousili, je úctyhodná: Od filosoficky laděné ságy o cestě člověka ke hvězdám (Wings of Honnamise) přes proslulý Neon Genesis Evangelion až po čistokrevné shójo Kareshi Kanojo no Jijó, abychom jmenovali alespoň některé. Zkrátka jen málokdo je schopen předem odhadnout, co z animátorských doupat Gainaxu vyleze na světlo světa příště.
A co tedy nakonec v případě Abenobashi vylezlo? Třináctidílná bláznivá eskapáda o dvojici dětí, které podivná souhra okolností vyšle na zběsilou pou? po mnoha fantastických světech. Dostanou se na planetu dinosaurů, do světa fantasy i na střední školu jako vystřiženou ze sešitků červené knihovny, přičemž nepřestávají doufat, že se jim jednou přece jen podaří vrátit se domů.
Munemune - nomen et omen. ;)Hlavní příběhová nit, která celým seriálem probíhá, je celkem zajímavá – divák se postupně dozvídá, co za zdánlivě nekonečným putováním vlastně stojí a proč je pro hrdiny tak nesnadné najít zpáteční cestu – ale v celkové stopáži zabírá tato linie stěží třetinu. Autoři se totiž rozhodli příběh použít jen jako základní kámen seriálu a hlavní důraz položili na bezpočet komediálních a parodických scén, kterými je Abenobashi nacpáno k prasknutí. Šílené situace, do kterých se Arumi a Satoshi neustále dostávají, budou pravděpodobně nejvýraznějším artiklem série, komoditou, pro kterou ho budou někteří z diváků vyzdvihovat a jiní naopak zatracovat až do hlubin pekelných. Každý díl seriálu si bere – častoPůvabné školačky... velmi adresně – na mušku některý filmový žánr, a pokud se v té které oblasti orientujete natolik, abyste postřehli alespoň některé za smrště narážek a odkazů, kterými vás autoři zasypávají, budete se nejspíš královsky bavit. V opačném případě je bohužel pravděpodobné, že zůstanete bezradně koukat na obrazovku, a pokud vaším šálkem čaje nejsou ani hysterické scénky s pitoreskními postavičkami, pravděpodobně dotyčný díl prozíváte. Jestli patříte mezi ctitele intelektuální zábavy, bude nejspíš lépe poohlédnout se po nějakém jiném anime: Celé Abenobashi je úmyslně stylizováno jako jedno dlouhé vystoupení tradiční dvojice ósackých komediantů “bokke-tsukomi” (také naprostá většina postav v seriálu mluví ósackým dialektem), jejichž typický situační humor má blíže spíš k vystoupení Luďka Soboty nežli k jemné ironii anglického gentlemana
Arumi coby liškaPo stránce výtvarné Gainax opět prokázal svou schopnost udělat za málo peněz pozoruhodné množství muziky. Můžeme se sice domnívat, že za častým výskytem superdeformovaných postav a jejich svérázných “animací” se skrývá snaha ušetřit, ale jen těžko by se hledalo místo, na které byste mohli ukázat prstem a obvinit režiséra ze škudlení – zvláště, když zpravidla vzápětí po příslušné podezřelé sekvenci následuje scéna natočená až marnotratně. A totéž platí i pro hudbu: pravděpodobně si povšimnete, že v průběhu seriálu zaslechnete známé melodie například ze série Neon Genesis Evangelion a dalších gainaxovských titulů. Dá se to brát jako laciný trik, či jako spiklenecké mrknutí na pozorného fanouška – účelu bylo bezesporu dosaženo na obou frontách.
Sashi coby Fist of the North StarPokud bychom chtěli tento seriál k něčemu přirovnat, můžeme sáhnout do poličky pro FLCL, které však nese zřetelnější punc experimentu, a přestože má rozsáhlou fanouškovskou obec, jsou reference a vtípky v něm určené jen pro skutečné fajnšmekry. Z tohoto pohledu je Abenobashi přece jen běžnému divákovi přístupnější. Z druhé strany se nabízí srovnání se seriálem Excel Saga, který si však krom čiré crazy zábavy nekladl žádné hlubší ambice a zcela postrádal konzistentní příběh. Abenobashi Mahó Shótengai stojí někde mezi a nepochybně si také ono své oddané diváky najde. Gainax tu znovu ukázal, že je schopen a ochoten udělat si legraci z kohokoliv, sebe nevyjímaje. Vnucuje se spíše otázka, jestli je vůbec od doby, kdy dokončil NGE, schopen a ochoten brát ještě kohokoliv vážně. Sebe nevyjímaje.