MangaCZ Dnes je 19.4.2018, Registrovat...

Record of Lodoss War OAV
25.09.2003 07:00  -  Série/Record of Lodoss War

Record of Lodoss WarRecord of Lodoss War je jedno z mála klasických RPG anime, která jsou naladěna spíše vážněji. I přes jeho stáří, bylo natočeno kolem roku 1991, ještě dnes dokáže udivit dobrou dějovou linií, vývojem postav a na svou dobu neuvěřitelnou animací a skvělou hudbou.

Mohlo by se říci, že anime je založené na stejnojmenném cyklu mang autora Mizuno Ryou, ale byla by to chyba. Mangy totiž byly vytvořeny až o nějakých 5 let později. Ve skutečnosti se toto vše zakládá na prózách napsaných Mizuno Ryou, které jsou vydávány již od roku 1989 a vycházejí až dodnes. Jedná se vlastně o svět inspirovaný západní RPG velice podobný Tolkienově Středozemi. Sám Mizuno Ryou tvrdí, že svá díla (i toto anime) vytvářel tak, aby vzbuzovala pocity hraní RPG hry. Bohužel většina informaci a knížek je pouze v japonštině, takže bližší informace se velmi těžko shánějí. Na západ se dostaly v podstatě jen anime a mangy.
Svět Lodossu je inspirovaný západní RPG, takže můžete očekávat klasický západní bestiář: gobliny, koboldy, ogry a jiné potvory, dále pak Dark a High elfy a trpaslíky (tolkienovského typu). Zvláštní poznámku si jistě zaslouží draci, kteří, ač je jich málo, jsou koncipovaní velmi zajímavě (už jste někdy viděli draka se čtyřmi křídly?). Celkově vše působí propracovaností, různé rasy mají různé schopnosti, jako třeba různé druhy magie, a celý svět docela uvěřitelně. Na rozdíl od Tolkienova světa se zde podstatně více kouzlí. Není to ovšem klasické japonské kouzlení typu výkřiků: „Blesk síly 3“, kouzla mají své formule, které se spíše blíží zaříkávání než nějakým výkřikům. Ani souboje (hlavně s meči) nejsou ukázkou japonských RPG, ale spíše rytířského šermířství.
Lodoss je velký ostrov, u kterého se v minulosti udála bitva Bohů. Poražená temná bohyně Kardis tehdy proklela zemi ve které spočine. Aby se tato zhouba nerozšířila, oddělila ji Marfa, protějšek Kardis, od ostatního kontinentu. A tak je tento ostrov odsouzený k nikdy nekončícím soubojům o nadvládu, ostrov, který nikdy nemá poznat mír. A opravdu, v každé knížce, kterou Mizuno Ryou napsal, popisuje jednu z mnoha válek, které se na Lodossu neustále vedou. A? již jde o snahu dobýt či sjednotit ostatní národy, nebo o různé občanské války jednotlivých království.
Record of Lodoss WarAnime odpovídá dílům „Šedá čarodějka“ a velmi částečně „Démoní drak z Hory ohnivého draka“. Prvních osm dílů se zhruba vine po dějové linii „Šedé čarodějky“, soudě podle stejnojmenné mangy. Další díly již navazují značně volněji a jsou zřejmě spíše výtvorem scénáristů anime, se kterými mimochodem Mizuno Ryou spolupracoval.
Samotný příběh by se asi nedal označit za příliš originální. Je to spíše klasická výprava skupinky hrdinů za dobrodružstvím. Na druhou stranu označit jej za obyčejnou bitvu dobra proti zlu by bylo také nepřesné. Působí tu totiž mnoho vlivů, které jej komplikují a dodávají mu trošku více na filozofičnosti. V prvních osmi dílech se uzavírá první vyprávění, které je lépe promyšlené a má podle mého i lepší příběh. Druhé, navazující již ovšem jeví známky snahy autorů o uzavření a ukončení děje, takže je daleko přímočařejší a jednodušší. Děj se točí jak jinak než kolem válek. Ovšem nesnaží se je jen popisovat, všude je cítit snaha se válce vzepřít, zvláště tak zbytečné a nic neznamenající.
Další velmi dobře udělaná stránka anime je tvorba a vývoj postav. Ty jsou opět silně ovlivněné RPG archetypy. Jejich chování a vzezření se přesně hodí k jejich rolím. Zajímavé je, že nejsou opomenuti ani hrdinové na druhé straně, i ti se vyvíjejí, prožívají svůj příběh, i když samozřejmě v míře menší než hlavní kladní hrdinové. Celkově si myslím, že vztahy a vývoj postav jsou zde jedny z nejlepších, které jsem ve světě anime viděl.
Zpracování animace je jistě poplatné době, kdy dílo vzniklo. Najdete tu spoustu již dávno překonaných animačních postupů a efektů, na druhou stranu o počítačové zpracování tady ani nezakopnete. Ale i přes to všechno se animace rozhodně nedá označit za špatnou. Spíše naopak, pokud odhlédneme od zastaralého zpracování, je velmi plynulá. Navíc má anime detailní kresbu, která je velmi bohatá na zajímavé obrazy a pozadí. Kresba je v Record of Lodoss War vůbec nadprůměrná. Mimika postav, pohledy na různé starobylé chrámy, detailní prokreslení i relativně nedůležitých objektů, to vše si jistě zaslouží chválu.
Hudba rozhodně není v Record of Lodoss War něco, co by se mělo opomenout. Opening i ending jsou velmi pěkně udělané a písně v nich rozhodně nepatří mezi špatné. Hudba pozadí v celém anime by se dala nejspíše zařadit mezi klasické orchestrální skladby a velmi dobře ladí s příběhem i s kresbou a animací. Vlastně by se dalo říci, že hudby si ani příliš nevšimnete, vše je skloubeno do skvělé harmonie, takže na vás nebudou působit jednotlivé prvky zvláš?, ale spojí se do jediného bezchybného obrazu.
Record of Lodoss War bylo jedno z prvních anime, které jsem měl tu možnost shlédnout, a možná právě proto se stalo jedním z mých nejoblíbenějších. Myslím si, že patří spolu s díly jako Berserk a Visions of Escaflowne k tomu nejlepšímu co může svět japonského vážného kresleného fantasy příběhu nabídnout. Rozhodně by nemělo chybět ve sbírce žádného skutečného fanouška, zvláště pak pokud mu tento žánr není cizí.