MangaCZ Dnes je 19.6.2018, Registrovat...

Kočičí oplátka
19.09.2003 07:00  -  Série/Kočičí oplátka

Kočičí oplátkaNový film studia Ghibli je plný koček. Kočky v něm mluví, chodí po zadních, oblékají se do fraků, létají na vránách, tančí, bojují, intrikují a chystají lidské středoškolačce Haru svéráznou oplátku za to, že zachránila život jejich princi Lunovi. Zákeřný král kočičího království chce Haru s princem oženit.

V roce 1995 napsal Hayao Miyazaki podle mangy Aoi Hiiragiho scénář k filmu Šepot srdce (Mimi wo sumaseba, Whisper of the Heart), který režíroval Yorifumi Kondo. Vyprávěl o Shizuku, mladé dívce, která prožívá první lásku a pokouší se napsat knihu. Snímek Kočičí oplátka (Neko no ongaeshi, Cat Returns, 2002) by klidně mohl být kapitolou z té knihy. Odehrává se v pohádkovém kočičím království v dimenzi „trochu odlišné od té lidské“ a vrací se v něm staří známí z Šepotu srdce, obtloustlý a samolibý kocour Muta a především Baron Humbert von Gikkingen, který tu ožívá v podobě elegantního agenta Kanceláře pro kočičí záležitosti. Tihle dva pomáhají Haru ze spárů záludného vládce kočičího království a jeho nohsledů.
Neko no ongaeshi není typický film studia Ghibli. Neodehrává se na venkově a není v něm ani jedno letadlo. Zklamán by byl i ten, kdo by třeba čekal nějakou crazy ztřeštěnost v duchu moderních amerických animovaných filmů. Stejně tak ti, kdo by mezi řádky pátrali po hlubokých myšlenkách a poselstvích. Nenajdeme tu ani žádné skutečně originální nápady či nečekané dějové zvraty. Celý příběh ubíhá podle tradičního schématu a je vlastně poměrně předvídatelný.
Přes to všechno je ale Neko no ongaeshi výborný film. Spíše než z Miyazakiho vychází z klasických pohádek. Je určen především menším dětem a ty také jeho kvality náležitě ocení. Zavádí nás do klasického pohádkového prostředí, kde to všichni malí i velcí čtenáři Carrolla či Andersena dobře znají a rádi se tam vracejí, protože vědí, že zde dobrodružství čeká pod každým kamenem. A právě dobrodružství a akce je to, co tvoří hlavní náplň pětasedmdesátiminutového filmu. Vezme nás na stíhací let na křídlech havrana, zavede nás do majestátního kočičího hradu plného zákeřných pastí, protáhne nás spletitým labyrintem a nakonec s ním prožijeme porážku zlotřilého kočičího krále. Pokud na to přistoupíte a necháte se unášet svižně ubíhajícím dějem, můžete se u Kočičí oplátky velmi dobře bavit, i pokud jste si s autíčky či panenkami už velmi dlouho nehráli.
Kresba už nepřipomíná Miyazakiho styl ani vzdáleně. Postavy mají protáhlé tvary, obrysy jsou pravidelnější a geometričtější a smysl pro detail a realističnost byl nahrazen jednoduchými linkami s větší dynamikou. Nejvíce si animátoři dali záležet na architektuře a krajině. Prostředí ve filmu vypadá nesmírně malebně a některé kulisy jako kočičí hrad s labyrintem či Kancelář pro kočičí záležitosti jako by do filmu zapůjčil Nishiho ateliér z Šepotu srdce. Výborně použité barvy laděné do bledých odstínů příjemný dojem ještě umocňují. Animace je na tradiční úrovni snímků studia Ghibli, čili tak vysoko, že k ní může většina ostatních společností jen závistivě vzhlížet.
Režisér Hiroyuki Morita před Neko no ongaeshi natočil jen druhý film série Tenchi muyou! s podtitulem Haruka naru Omoi (1999) a pro studio Ghibli dělal key animátora k úžasnému snímku Isao Takahaty Tonari no Yamada-kun (My Neighbours The Yamadas, 2001). Jak Yamadové, tak Kočičí oplátka jsou ukázkou velmi sympatické snahy studia Ghibli vymanit se ze zaběhaných kolejí a zkoušet něco nového. I když Moritův film zdaleka nedosahuje kvality děl Miyazakiho či Takahaty, rozhodně stojí za vidění. Už proto, že dobré pohádky byly vždycky nedostatkovým zbožím.