Figure 17 Tsubasa & Hikaru – Nejlepší anime, jaké jsem kdy viděl

Tsubasa a HikaruTak tohle jsem si řekl okamžitě po skončení posledního dílu. Samozřejmě je to jenom můj názor a spousta lidí se mnou nebude souhlasit. Figure 17 totiž nebude nejspíš pro každého. Ale pokud máte rádi trošku sentimentální seriály s podobnou atmosférou, jako mají některé filmy studia Ghibli, pak si toto anime nesmíte nechat ujít.

Figure 17 je svým způsobem velký experiment. Spousta věcí zde nesedí tak úplně na anime, a pokud ano, pak se jedná o opravdovou špičku ve svém oboru. Už jen příběh... Snad ještě žádný autor se nepokusil spojit téměř nespojitelné – kvalitní sci-fi s pomalým příběhem dvou malých desetiletých sester. Když se navíc přidá pro anime nestandardní délka dílu – 45 minut a opravdu velmi dobrá animace a hudba, získáte dílo, které se sice nejspíše nezalíbí každému, ovšem ti, kterým se zalíbí, jej budou zbožňovat.
Příběh Figure 17 by se dal v podstatě rozpůlit. Jedna část je docela dobré sci-fi o souboji s nepřátelskou, extrémně vražednou rasou a druhá je příběh obyčejného života dvou „sester“ – dvojčat, které se přistěhovaly na Hokkaidó.
FigureAle začněme od začátku. Při své cestě vesmírem potká vesmírného policistu D.D.-ho nehoda a musí nouzově přistát na Zemi. Co čert nechtěl, D.D. převážel zárodky extrémně nebezpečné rasy, kterou nazývá Magya. Při přistání se vlastně náhodou na místo havárie dostane i Shiina Tsubasa, desetiletá holčička. Spojí se s riberusem a stane se Figure. Tím získá velkou moc a je schopna zničit první Magyu, která se vylíhla přímo v lodi. Riberus je vlastně jakýsi symbiotický tvor, který při boji svého hostitele „obalí“ a pak ho chrání před jakýmkoliv typem zranění, včetně probodnutí skrz naskrz. Po skončení souboje se ovšem riberus, který se spojil s Tsubasou, nevrátil do své původní formy, ale stal se přesnou kopií Tsubasy – Hikaru. A tak začíná jednak sci-fi příběh, ve kterém se hrdinové snaží zničit všechny Magya, a jednak příběh „ze života“ – příběh Tsubasy a Hikaru.
Pokud by se někdo chtěl na toto anime podívat jen z důvodu sci-fi, pak ho musím zklamat... Tato část příběhu zabírá pouze menší část série a i když je podle mě docela dobře vymyšlená, fanouška asi neuspokojí, protože se bude v mezičase nudit. Ale rozhodně je to dobře postavený příběh. I když ze začátku může vypadat dosti jednoduše, později se komplikuje a stává se složitějším a zajímavějším.
Hikaru, Tsubasa a její otecOvšem sci-fi je pouze jakási nosná a jednotící část Figure 17. V čem tkví opravdové kouzlo, je příběh dvou „dvojčat“ Tsubasy a Hikaru. Poté, co Tsubase zemřela maminka, se její otec rozhodne, že se odstěhuje z Tokia na venkov, na Hokkaidó, kde začne pracovat na místní farmě jako pekař-učeň. Po setkání Tsubasy a Hikaru a po malém pozměnění paměti tatínka začínají obě dívky chodit do místní školy a prožívat vlastně normální život.
Právě tento „normální“ život je na Figure 17 ta nejlepší část. Anime má velmi dobře vypracované charaktery všech hlavních i vedlejších hrdinů a příběh je velmi pozvolný, což považuji u takových typů příběhů spíše za výhodu. Těžko popsat, co je na něm tak skvělého... Prostě je to jeden z těch příběhů, které vás okouzlí a donutí sžít se s hrdiny a na chvíli zapomenout na skutečný život. Je pravda, že je mu vytýkána až příliš velká pomalost a zdlouhavost, ale to je skoro základní znak všech neakčních anime ze života. Navíc je vidět, že si autoři na této části dali opravdu záležet. Nádherné scenérie panenské přírody Hokkaidó, příjemná hudba na pozadí a velmi krásná kresba... To vše doplňuje příběh téměř k dokonalosti.
Hudba a animace jsou u Figure 17 kapitolou samou o sobě. Animace je snad nejlepší, jakou jsem kdy viděl. Protože je hlavní důraz kladen spíše na „vedlejší“ příběh, nenajdete tu klasický znak anime, ve kterých se bojuje – velmi špatnou animaci běžných scén. Naopak, animace je špičková v každém okamžiku. V bojových scénách je perfektní akční hudba rockového charakteru a ve scénách nebojových je hudba klidná, velmi dobře ladící s atmosférou venkova. Někdy autoři využívají i dosti netradiční „hudební doprovod“ – pouhý šum normálního života – a? už je to život školy nebo zvuky přírody. To může někdo považovat za nedostatek, ovšem myslím, že u Figure 17 si toho ani nevšimnete. Za zmínku určitě stojí i opening a ending. Opening je z hlediska hudby i videa jeden z nejlepších, jaký jsem kdy viděl, a ending se rozhodně také, na rozdíl od mnoha jiných anime, neřadí mezi špatné.
Figure 17 asi nebude pro každého. Někteří ji budou považovat za nudnou, zdlouhavou a bez děje. Další si řeknou, že ta bojová část byla docela dobrá, ale jinak nic moc. A jiní si řeknou, že to bylo nejlepší anime, které kdy viděli. Protože pro mnohé z nás bude kombinace délky dílů, míry sentimentality a klidného průběhu a snad i hezkých bojových scén, kterou se vyznačuje Figure, právě ta ideální a perfektní.