20th Century Boys
22.08.2003 07:00  -  Série/Chlapci dvacátého století

Když byste se mě zeptali, o čem jsou 20th century boys, mohl bych prostě říct, že je to manga o záchraně světa. Tvrzení by to bylo sice pravdivé, nicméně velmi, velmi nepřesné.

Všichni jsme jednou byli děti. Nechaváli jsme se v té době unášet fantazií a vymýšleli, jak jednoho dne zachráníme svět od velkého zla. Vzpomínáte? Pokud ne, tak byste měli, protože na tom jednou mohou záviset životy milionů.
Přesně takovými sny se bavili Kenji a jeho kamarádi. Vymysleli plán, jak tajemná a zlá organizace zničí na konci dvacátého století svět a jak jí v tom oni, jako hrdinové mang, které četli, hrdinně zabrání. Plán zahrnoval takové samozřejmé věci jako biologické zbraně rozprášené nad největšími městy světa, laserové zbraně a samozřejmě nezbytného obřího robota.
Jenže pak se stalo něco, s čím nepočítali. Zestárli. Stali se z nich dospělí a oni už neměli čas snít. Museli se přece věnovat "důležitějším" věcem. Museli začít vydělávat peníze, starat se o rodinu a na své dětské sny zapomněli. Jednoho dne se však začaly dít divné věci. Někteří lidé zmizeli, jiným se stala nehoda... A co víc, na místech, kde byli viděni naposledy, se našel znak, který si Kenji s přáteli jako děti vymysleli. Pátrání zavede Kenjiho, o kterém si všichni začínají myslet, že se zbláznil, na stopu muže, který si nechá říkat "Přítel", a sekty, která se kolem jeho osoby utvořila.
Věci jdou nezadržitelně kupředu a první předpovězené město zasáhl záhadný virus. Tisíce lidí umírá a mezi přeživšími se šíří panika. Následuje další město a vše podle Knihy proroctví, jak Kenji pojmenoval blok, do kterého v dětství sepsaly své fantasie. Jeho přátelé se ke Kenjimu pomalu opět přidávají, "Přítel" má však dlouhé prsty a jejich boj se pomalu, ale jistě stává bojem proti systému.

20th CB prostě není jen manga o záchraně světa. Jistě, příběh je přesně o tomto tématu. Ale to, o čem pojednává příběh a o čem pojednává manga, není vždy totéž. Jediným "problém" této mangy je v tom, že je o příliš mnoha věcech, než aby se to dalo ve zkratce shrnout. Z počátku je o lidech, kteří mívali nějaké sny, ale otupující realita dospělého světa je o ně připravila. Později se vynoří téma sekt, kultu osobnosti a spousta dalších. Časem má člověk pocit, že sleduje osud několika jedinců, kteří se v Německu třicátých let snaží zabránit nástupu NSDAP k moci.
Skvěle rozvrženými panely a proplouváním mezi časovými liniemi (časem sledujete děj ve třech různých dobách) dostává autor čtenáře přesně tam, kde ho chce mít. V pravou chvíli předhodí indicii, ale zároveň před vás postaví novou otázku, a tak stále nevíte, na čem vlastně jste, a spolu s postavami přemýšlíte, jestli opravdu právě zachraňují svět, nebo se stále víc zamotávají do pavučin lží, které "Přítel" spřádá.
Jisti si pak můžete být jen pocity, které ve vás čtení zanechalo. Pocit beznaděje a marného boje, který však z osobní zodpovědnosti či z jiných důvodů musíte vést dál, je střídán pocity nostalgie po "zlatém věku lidstva", který byl z pohledu postav v čase jejich dětství, tedy někdy v sedmdesátých letech dvacátého století, kdy slunce svítilo lépe a skvělá budoucnost byla na dosah ruky.