Macross Plus – lovestory mezi tunami železa a miliony elektronů
12.06.2003 07:33  -  Série/Macross Plus

Posuňte děj pár desítek let za klasické mecha klišé o ošklivých mimozemš?anech, kteří se na Zemi rozhodně nestavili na kafe, a vrhněte do něj tři někdejší přátele z dětství. Nejlépe, když budou mít zcela rozdílné povahy, nebudou všichni stejného pohlaví a budou tvořit milostný trojúhelník. Tak, a máte základ kvalitní podívané, vhodné nejen pro fanoušky mecha.

Jen pro všechny případy: mecha je dost často používaný výraz, se kterým byste se tak jako tak časem setkali, označující jakýkoliv seriál, komiks nebo hru, ve kterém hrají podstatnou roli v příběhu obří bojoví roboti (Macross, Gundam, Full Metal Panic!), androidi (Key the Metal Idol, Mahoromatic) či jiné stroje. Mecha se neobjevuje jen v seriálech určených pro militantně laděné, dospívající chlapce. Občas můžeme i tam, kde bychom je nečekali – viz Pokémon nebo I My Me – Strawberry Eggs. Mecha je zkrátka všude.
Tato čtyřdílná OAV série (ještě existuje film) nese ve svém názvu Macross, což znamená, že přímo vychází z rozsáhlého světa (v USA přejmenovaného na Robotech), do kterého byl situován děj více než stovky dílů seriálů a několika filmů. Nemusí vás však znepokojovat, že vám to všechno uniklo - Macross Plus totiž jde svojí vlastní cestou (zaměřenou více na psychiku postav a příběh než na akci), dlouhé historie a propracované politiky jeho předchůdců je zde poskrovnu, a tak se nemusíte bát, že byste byli případně zaplaveni hromadou odkazů a narážek na důležité události z minulosti. Nějaké tu sice jsou, ale potěší jen opravdové fandy, kteří si v takových nepodstatných detailech libují, ostatní si ani nevšimnou, že jim něco uniklo.
Samotný děj nás zavede do roku 2040, dávno poté, co lidstvo uzavřelo spojenectví s rasou obrovských humanoidů – Zantraedijců, a nyní se společně připravují na velké oslavy výročí skončení Vesmírné války. Náš hlavní hrdina – poručík Isamu Dyson, horkokrevný pilot Valkyrie (pro Macross typický druh vesmírné stíhačky schopné proměny v bojového robota), je přeložen na zkušební základnu na své rodné planetě Eden, kde právě probíhají testy dvou horkých kandidátů na nový armádní letoun. Netuší však, že ho na Edenu, ze kterého před sedmi lety utekl, svede osud dohromady se starými známými. Prvním je zantraedijský míšenec Guld Goa Bowman, shodou okolností pilot konkurenčního prototypu letounu, dříve Isamuův nejlepší přítel. Nyní se však k sobě oba muži chovají více než nevraživě a příčinou není nikdo jiný, než žena, po které oba touží – černovlasá Myung Fang Lone. Ta byla dříve jejich kamarádkou a nadějnou zpěvačkou, ale své kariéry se vzdala, aby se stala producentkou nejoblíbenější zpěvačky ve vesmíru – elektronického idolu Sharon Apple, která má nyní na Edenu vystupovat. Zanedlouho se tedy celý trojúhelník překvapivě shledá a Guld ani Isamu nebudou šetřit nadávkami, údery pěstmi či ostrým střelivem, které by v zásobnících zkušebních letounů rozhodně nemělo co dělat. Obzvláš? to poslední je obrovský problém pro armádu, kterou neustálé demolice jejich letounů stojí mnoho peněz. Celá kauza je však překvapivě velením smetena ze stolu a několik lidí pojímá podezření, že se děje něco „velkého“. Na závěr jen prozradím, že to má co dělat s Sharon Apple a vývojem její umělé inteligence...
Nejen neustálé šarvátky mezi oběma piloty dávají prostor rychlé akci, taková Isamuova jízda na motorce je také pěkně akční. Na druhou stranu je zde i několik pomalých, do temna laděných psychologických scén. Charaktery jsou dobře propracované, každá postava má své sny a cíle, kterých chce za každou cenu dosáhnout. Právě výtečné skloubení pro Macross typické akce a propracovaných charakterů s (netypicky) hlubokým příběhem Macross Plus po této stránce řadí mezi to nejlepší z mecha žánru – nevidíme zde žádné vybíjení stovek nepřátelských jednotek jedním výstřelem, děj má nějaký smysl a ubírá se jedním směrem, bez zbytečných velkých dějových zvratů (tím narážím především na Gundam Wing, který je přibližně ze stejného roku).
Režisér Shôji Kawamori a scénáristka Keiko Nobumato z toho tedy vyšli se ctí, ale co tým snaživých korejských kreslířů a animátorů? Musím uznat, že ti se museli v roce 1994 pořádně nadřít. Kam se jen podíváte, vidíte spoustu detailních scén, vše krásně v pohybu, na letadlech by se daly skoro počítat šroubečky... No, to už zase trochu přeháním, ale nejsem tak daleko od pravdy. Jen trochu odflákli moji oblíbenou sekvenci z jiných Macrossů, kdy se stíhačka mění do bojového módu, která vlastně byla tak rychlá, že jsem si jí ani nevšiml. Na druhou stranu tu jsou hezké záběry na bojové stroje zblízka a samozřejmě nesmí chybět klasika – kamera, pronásledující vystřelené rakety. Prostě super. Jelikož v té době ještě nebyla počítačová animace příliš používaná, je všechno Isamuovo řádění ve vzduchu naanimováno „poctivým“ posouváním dvou layerů, ale to ji nijak neubírá na kvalitě. Kde nastupují, celkem logicky, počítačoví animátoři, jsou především koncerty elektronické zpěvačky Sharon Apple, které se tak stávají jakýmisi hudebními klipy uprostřed série. Mně osobně se velice líbila jedna sekvence na začátku první epizody, kdy Guld přepne na systém, který mu promítá obraz z kamer na stíhačce přímo do mozku, a následuje plynulý průlet mírně zdeformovanou scénou, který je zakončen přepnutím na infračervené senzory. Myslím, že to je nejlepší scéna z těch, do kterých musel zasahovat počítačový grafik, a ostatní už rozhodně takové kvality nedosahují.
A nakonec třešnička na dortu – hudební doprovod. O ten se postarala sama Yoko Kanno (Cowboy Bebop, RahXephon, GitS: SAC) a myslím si, že zde naplno ukázala svého hudebního génia. Snad v žádné jiné OAV sérii jsem neslyšel tolik různorodé hudby, ke všemu často zpívané. K velkému počtu skladeb z velké části dopomohla právě již zmíněná Sharon Apple, jejíž koncerty tvoří podstatnou část Macross Plus. Její písně jsou tedy převážně elektronické, některé ve stylu popu 80. let, jiné zase připomínají meditační hudbu, zpívané jsou japonsky, anglicky, francouzsky... Kanno tady pořádně zapracovala, ale to jí ještě nestačilo. Složila ještě spoustu orchestrální hudby, kterou pak nahrála s Izraelským symfonickým orchestrem, aby se všechna hudba netočila jen kolem elektronické zpěvačky. Prostě parádní soundtrack, který se dá poslouchat i samotný a nad ostatní vyniká právě svou různorodostí, která ale vůbec neruší.
Takže co napsat jako definitivní verdikt? Je pravda, že toto anime vám nenabídne zcela jiný pohled na svět, nebude se snažit najít smysl života, ani nějak do hloubky řešit problém mezilidských vztahů. Možná se někteří zamyslí, kde je hranice mezi umělou inteligencí a tou „skutečnou“, ale to není nic, s čím bychom se už mnohokrát nesetkali. Mecha anime také nemusí sednout úplně každému, ale pokud by snad někdo chtěl do tohoto žánru třeba jen nahlédnout, myslím si, že je Macross Plus tím pravým pro něj, protože je celkem přístupný nejen hardcore fanouškům mecha.