Recenze Magic Knights Rayearth
10.04.2001 23:46  -  Série/Kouzelní rytíři Rayearth

Jak lépe to uvést -- standardní recenze, možná splňující i nějakou tu definici recenze. Mimochodem, MKR je špatný seriál, jak se právě v této recenzi dočtete.

Magic Knights Rayearth mě poněkud zklamal. Na internetu je něj spousta odkazů, většina lidí jej považuje za dobrý. Abych řekl pravdu, je to spíš podprůměrný fantasy seriál, i když vezmu do úvahy, že je zaměřen spíše na menší děti. O co vlastně jde - při školním výletě na Tokyjskou televizní věž jsou náhle tři dívky přeneseny do jiného světa - země Cefiro (takhle je to transkribováno do angličtiny, postavy to vyslovují spíše Zefiro). Ta je v ohrožení - kněz Zagato uvěznil princeznu Emeraude. Její modlitby udržovaly zem nejen v míru ale přímo její existenci. Vyrojila se monstra, a jestli princezna nebude včas zachráněna, tak Cefiro zanikne. Jako poslední možnost princenzna přivolala tři dívky z jiného světa, aby se staly Magical Knights, kteřížto mají podle legendy moc Cefiro zachránit. Hikaru Shidou, Umi Ryuzaki a Fuu Houoji mají celkem jednoduchou volbu - dokud Cefiro nezachrání, nemohou se vrátit zpátky. Každá z dívek je jiná, padne jí jiný způsob boje a používá jiná kouzla. I když je počáteční schéma takto jednoduché, myslím si, že by se na něm dal vystavět slušný příběh - kdyby se tvůrci více soustředili na charaktery těch tří dívek. Ty jsou totiž vybrány velice chytře a vztahy mezi nimi mohly vést k mnoha zajímavým zápletkám. První díl dával naději na nadprůměrný (kvalitní) příběh, kterou však bohužel další díly nenaplnily.

Co se mi konkrétně nelíbí, je jistá schematičnost. Zápletka, padnutí do primitivní pasti, boj, vítězství. Žádné peripetie, chování všech postav je značně nelogické (nejde mi o to, že se postavy občas chovají jako idioti, ale že nereagují, tak jak byste od nich očekávali - a přitom nikde nic není vysvětlené, nepasuje to do sebe a vůbec). Z opakování klišé a morálních banalit se žádný dobrý příběh postavit nedá. Jediný světlý moment je pointa - i když ji, jako ostatně všechno, uhádnete příliš brzy. Další vadou na kráse je až ubíjející monotónnost. Jelikož hlavní hrdinky jsou tři, v rámci rovného přístupu získávají každá postupně své schopnosti - to by nevadilo - ale proč proboha pokaždé musí dojít k rozšíření schopností u všech hrdinek stejně. Tím se predikce toho, co se stane v dalších dílech u průměrně inteligentního diváka vyšplhá na více než sto procent. Tomuto seriálu též škodí "americký přístup" - všechny nejasnosti jsou vyřešeny v tom díle, ve kterém se objeví.

Kresba odpovídá televiznímu seriálu, dokonce bych řekl, že je o něco lepší než u většiny z nich bývá zvykem. Hlavní hrdinky jsou nakresleny docela podrobně, monstra a příšery už takové štěstí nemají, jsou většinou dost jednoduchá a ani jejich design není příliš nápaditý. Úvodní znělka není špatná, ale dost vadí, že pokud je někde v seriálu hudba tak je jen opakováním, v lepším případě variací této znělky.